Blíží se také napojení Letiště Václava Havla na železniční dopravu. Včera o tom informoval primátorův náměstek, odpovědný za dopravu, Josef Nosek s tím, že rada hlavního města by co nejdříve mohla schválit uvolnění potřebných peněz.

Podstatně rychleji, než MHD či autem

Změnu jízdního řádu cestující zaznamená už 9. prosince, kdy na trať vyjede nový pravidelný spoj Praha Vrané nad Vltavou Čerčany, Dobříš. Nosek včera zdůraznil, že jde o poslední trať v Praze, kde dosud nejezdily vlaky v pravidelných intervalech.

Ještě do konce letošního roku by se dle Noska mohli cestující dočkat nasazení více spojů linky S9 až do Horních Počernic. V úseku Praha - Říčany pak má co nejdříve dojít k rozšíření ranní a odpolední špičky. Plán počítá také s modernizací vozového parku na lince S6 Praha - Rudná u Prahy - Beroun. Od prosince zde mají jezdit výhradně soupravy Regionova, které prý definitivně vytlačí zastaralé motoráky.

Podle tiskového oddělení magistrátu má být už v průběhu následujícího roku 2013 připravena ke spuštění linka, která bude jezdit každou hodinu z Masarykova nádraží přes Vysočany a Satalice do Čakovic. Prahu bude stát přibližně jedenáct milionů korun ročně. Přesto by se tato inovace měla vyplatit.

Některé linky už v prosinci

„Zatímco vlak dojede z Čakovic do centra za 20 minut, městské hromadné dopravě to trvá 45 minut a autem pojede řidič podle aktuální dopravní situace až 55 minut," vypočítalo tiskové oddělení magistrátu.

Vlaková linka, která nově spojí Smíchovské nádraží s Vršovicemi, by prý mohla začít jezdit už v prosinci 2013. Aktuálně se jedná o variantě prodloužení současné linky S6 od Rudné u Prahy. V praxi by pak tyto vlaky jezdily na trase Beroun Nučice Rudná u Prahy Praha Smíchov Praha Vršovice. Nosek odhaduje, že na prodloužený provoz do Vršovic by byla potřeba najít asi 5 milionů korun ročně. „Vlak dojede ze Smíchova do Vršovic za 6 minut a to je bezkonkurenčně nejrychlejší spojení těchto částí města. Naproti tomu v MHD stráví cestující na stejné trase minimálně 18 minut. Opět v závislosti na hustotě provozu to řidičům bude autem trvat až 35 minut," uvádí tiskové oddělení magistrátu.

Železnice chystá nové zastávky

V roce 2014 by Správa železniční a dopravní cesty měla podle dřívějších informací postavit nové železniční zastávky Kačerov, Podbaba a Hlubočepy. V případě dohody hlavního města se Středočeským krajem a ministerstvem dopravy by se mohly do systému Pražské integrované dopravy (PID) zařadit k osobním a spěšným vlakům také rychlíky na všech tratích směřujících do Prahy.

Mezi lety 2015 2017 by magistrát uvítal vznik dalších dvou železničních linek. Opětovně prodloužit by se měla linka S6 z Vršovic přes nové zastávky Eden, Zahradní město a Malešice do Běchovic. Potřebné úpravy ve stanici Praha Libeň by pak umožnily zahájit úplný provoz linky S49 na trase Roztoky u Prahy - Praha Libeň - Praha Hostivař.