Problém je v tom, že nejsou rozmístěné příslušné dopravní značky. Policie je tím pádem bezmocná. „Zákaz se totiž vztahuje pouze na vymezené území řádně označené dopravními značkami, které v současné době nejsou osazeny," vysvětlil Jan Čihák z kanceláře ředitele městské policie.
Zákon neporušujeme, tvrdí asociace
Zákaz je tedy naprosto nefunkční. „Segwayisté" tak můžou dále bez problémů jezdit, policie je zcela bezzubá. „My se řídíme zákonem a neporušujeme ho, nejsou rozmístěné značky, takže stále můžeme jezdit," popsala tisková mluvčí Asociace Segway ČR Zuzana Eliášová.
Samotní řidiči o zákazu většinou ani neví. „Snažíme se jezdit především tam, kde zákaz není, někdy tam ale zabrousíme. Potkáváme policisty, ale ty na nás vůbec nereagují," pronesl jeden z řidičů elektronického vozítka Tomáš K.
Nesmyslnost na druhou
Absurdnost situace se ještě umocnila na počátku srpna, kdy byly po městě instalovány anglicky psané plakáty s upozorněním na zákaz. „Zajímalo by nás, kolik za to město platí, protože je to rozmístěné na řadě lukrativních míst. Rozjela se agresivní kampaň, která dehonestuje segwaye," uvedla Zuzana Eliášová. Kampaň je v současnosti navíc naprosto bezpředmětná.
Východiskem mají být přechodné značky, městské části se ale bouří. Nařízení z 19. července jasně pomocí mapky stanovovalo zóny, kde všude by měl zákaz platit. Projekt značení se ale zdržuje, podle Prahy 1 je na vině magistrát.
Rozmisťování přechodových značek
„Vše mohlo být mezi 20. zářím a 10. říjnem hotové, namísto toho nám ale magistrát poslal návrhy, podle kterých by měly být použité přechodné značky, navíc pouze na Staroměstském náměstí, v jeho okolí a na mostech," popisuje Richard Bureš, místostarosta pro dopravu a informatiku Prahy 1.
Omezení prostoru, kde by měl zákaz platit, také podle něj paradoxně až moc odpovídá požadavkům segwayových společností, kterým se zákaz samozřejmě nelíbí.
Městské části s dočasnými značkami nesouhlasí
Městská část navíc nesouhlasí s myšlenkou přechodných značek, považuje to za nedůstojné historického centra Prahy. „Vyjádřili jsme negativní stanovisko. Zajímá nás, proč by mělo dojít k omezení pouze na část schváleného území," uvedl Bureš.
„Pokud by došlo k použití dočasných značek, byli bychom zahraničním médiím pro smích, a to právem," dodal. Nejasné je také to, kdo by zajišťoval ranní obnovení značek. U přechodné formy totiž stačí, když je značka pootočena, a je neplatná.
Řešení v nedohlednu
Magistrát se brání tvrzeními, že dočasné značení je nezbytné z časových důvodů. „Projekt nebylo možné zpracovat dříve, protože v průběhu řízení se množství městských částí vyjadřovalo a řada se také k zákazu přidala," okomentoval mluvčí magistrátu Vít Hofman.
Podle Petra Dolínka, radního magistrátu pro dopravu, je zásadní problém zejména na straně městské části. „Praha 1 neustále trvala na svém, že chce stálé značení, blokovala nám naši práci," vysvětlil.
Může to trvat měsíce
Příprava stálých značek je složitější, trvat může i v řádech měsíců. Segwaye by se tak mohly po městě prohánět vesele dál. Podle Richarda Bureše by ale k pozdržování nemuselo docházet, magistrát prý nepracuje dostatečně rychle.
„De facto druhý den po schválení nařízení se mohlo zadat zpracování projektu, to se ale nestalo," dodává. Argumentuje také například tím, že Technická správa komunikací obdržela požadavek na vypracování projektu až v polovině srpna, téměř s měsíčním zpožděním, kromě toho bez termínu ukončení.
Absurdní situace
Magistrát nyní s městskou částí jedná a žádá o přehodnocení jejich stanoviska. Pokud nebude městská část souhlasit s přechodnými značkami a omezeným rozsahem zákazu, nezbývá magistrátu nic jiného než počkat na vypracování projektu na zónové značení. To by mohlo trvat i několik měsíců. Absurdní situace by tak mohla klidně pokračovat dál.
Čtěte také: Instalace zákazových značek pro jezdce segway potrvá až měsíce