Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Prahou na vozíku? Je to horor

Praha - Dlouhé plánování a vymýšlení trasy musejí zvládat lidé na vozíčku, kteří se chtějí po Praze pohybovat městskou hromadnou dopravou. 

25.2.2012
SDÍLEJ:

Ilustrační foto.Foto: Michal Bílek

Člověka bez hendikepu ani nenapadne, jak klíčovou roli hraje pro vozíčkáře údaj o nízkopodlažním spoji v jízdním řádu nebo funkčnost výtahu do metra. Bohužel se v Praze stále najdou místa, která jsou pro ně nedostupná, na jejich úpravu však nejsou finance.

Lazarská nebude

Velkou a zbytečnou bariéru v městské hromadné dopravě představuje pro vozíčkáře tramvajová zastávka Lazarská. Zde není žádný ostrůvek, do tramvaje se nastupuje přímo ze silnice a dveře tramvaje jsou tak příliš vysoko. I když tedy na zastávku přijede nízkopodlažní souprava, vozíčkář se do ní nedostane.

Spolu s výstavbou výtahu do stanice Národní třída se podle Erika Čipery z občanského sdružení Asistence plánovalo, že bude upravena i tato zastávka. „Je to rok od té doby, co je ta stanice otevřená, a nic,“ řekl. „Vůbec, pro všechny lidi je tam obtížné nastoupit, například když jedete s kočárkem nebo pro seniory. Takových zastávek je v Praze asi 50. Lazarská je důležitá, protože tam se přestupuje na mnoho tramvají, které obsluhují stanice metra, které nemají bezbariérový přístup, jako třeba Karlovo náměstí, Anděl, na druhou stranu jezdí tramvaje na Staroměstskou,“ vysvětlil. V květnu proto chystá Asistence happening, který má na nešťastnou situaci upozornit.

Nejen vozíčkářům, ale i třeba nevidomým by pomohlo prodloužení chodníku, který by vedl až ke kolejím. „Původní plán bezbariérové úpravy tramvajové zastávky Lazarská byl v roce 2012, ale záleží to na realizaci Technickou správou komunikací,“ uvedla k tomu mluvčí Dopravního podniku Aneta Řehková.

Technická správa komunikací se však zatím na úpravu Lazarské nechystá. „Možnost rekonstrukce tramvajové zastávky, ale i dalších navazujících věcí chodníků, světelné signalizace apod. v tuto chvíli projednáváme. Pro letošní rok však na tuto akci finance v rozpočtu nemáme. Kdy, zda vůbec, případně v jakém rozsahu k úpravám dojde, nemohu nyní upřesnit,“ uvedl mluvčí TSK Tomáš Mrázek.

Výtahy v metru

Cestování také znepříjemňuje metro, 23 stanic totiž stále nemá výtah ani pojízdnou plošinu na nástupiště. Nicméně jejich počet se pomalu zvyšuje, naposledy byl otevřen výtah na Národní třídě a na Hájích.

Vozíčkáři a maminky s kočárky se také možná za rok či dva dočkají lepší přístupnosti dalších tří stanic metra. „Realizace bezbariérových přístupů stanic metra Můstek A a B, I. P. Pavlova a Anděl se předpokládá v roce 2013 až 2014, záleží na přidělení finančních prostředků,“ sdělila Aneta Řehková z DPP.

Nejen absence výtahů však vozíčkářům znepříjemňuje pohyb v metru. „Problém je také mezera mezi nástupištěm a soupravou metra. Na trasách A i B je tím problémem výška. Když jede vozíčkář na elektrickém vozíku, mohou mu tam zapadnout přední kolečka. Praha říkala, že to vyřeší při nákupu nových souprav metra, že budou mít výsuvnou plošinu, jako je to třeba v Kodani. Někde to také řeší tím, že je na nástupišti nájezd, který vyrovnává ten výškový rozdíl,“ vysvětlil Čipera.

Nákladní výtahy

Spíše teoreticky je možné se bezbariérově dostat do stanic metra Opatov a Roztyly, kde jsou nákladní výtahy. Vozíčkáři je mohou využívat, ovšem pouze s doprovodem, který musí být proškolen na obsluhu těchto výtahů, navíc musí mít posudek o zdravotní způsobilosti. Doprovod si musí po předložení průkazu vyžádat klíče od dozorčího stanice a po svezení výtahem je zase vrátit.

Vozíčkáři, kteří se chtějí po Praze pohybovat samostatně, tak zřejmě tuto nabídku dopravního podniku moc nevyužijí. Zájemci o školení přesto jsou.

„Školení řidičů nákladních výtahů pro doprovod občanů na invalidním vozíku zajišťuje Dopravní podnik u externí organizace. Proto jsou organizovány kurzy zpravidla pro větší skupiny uchazečů cca 10 osob. Ročně se proškolí cca 100 lidí,“ uvedla Aneta Řehková z DPP.  

JIŘINA ZÁVODSKÁ

Autor: Redakce

25.2.2012 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení