Širokoproudý okruh, který protne centrum metropole, zatíží městské centrum. To v budoucnu podle hnutí Oživení nastane po dostavbě tunelu Blanka.

„Domnívat se, že okruh odvede vozidla z centra, je podle zkušeností z jiných evropských měst nesmyslné. V případě dostavby tunelu Blanka se výrazně zhorší dostupnost Letné pro pěší a rekreaci,“ uvedl zástupce tohoto hnutí Michal Křivohlávek v průběhu mezinárodní konference nazvané Město pro pěší.

Zkušenosti ze zahraničí

Podle evropských hostů je nezbytné vytvořit ve velkých městech prostor pro přirozenou formu dopravy jakou je chůze. Příklad přeměny industriálního města v metropoli „přátelskou“ pro pěší uvedl Rodney Tolley z Velká Británie se sdružení Walk 21, které se zabývá podporou chůze ve světě.

„Birmingham je převážně industriální a přístup pěších do města byl v minulosti velmi špatný. Město bylo protkané širokými komunikacemi. Vedení Birminghamu najednou zjistilo, že do centra nikdo nechodí a také neutrácí peníze. Místo širokých komunikací vznikla velká nákupní centra. Nyní je město velmi hojně využívané chodci,“ sdělil včera Brit Rodney Tolley. Praha ho při jeho krátké návštěvě nadchla a je přesvědčen, že pěším má co nabídnout.

Výsledkem konference na podporu chodců bude podpis Mezinárodní charty chůze. „Chceme, aby chartu podepsali politikové a představitelé města,“ uvedl Křivohlávek.

Možnosti regulace

Proč omezovat automobilovou dopravu? Městská centra mají být podle zástupců Oživení místem pro život, pro setkávání lidí, pro děti, které automobily nejezdí a také pro matky s kočárky. Navíc populace stárne a starší lidé se pohybují hlavně v místech svého bydliště.

Jako regulace náporu vozidel má pomoci mýtné, parkovací karty či zúžení komunikací. „Praha se může inspirovat také příkladem z Kodaně. V centru dánské metropole nejsou velkokapacitní parkoviště,“ uvedla Michaela Valentová z Ústavu pro ekopolitiku.

V centru chybí přirozené cesty

České metropoli podle ní chybí přirozené koridory pro pěší. Takovým je cesta ze Staroměstského náměstí na Pražský hrad. „Jdete ze Staroměstského náměstí a pak se dostanete na Palachovo náměstí, kde musíte v davu čtyřiceti lidí čekat než vám padne série zelených světel, abyste překonali silnici,“ dodala Valentová.

Jak vrátit přirozené cesty zpět do historického centra? Podle zástupců občanského sdružení Oživení by bylo nejlepší z nábřeží udělat pěší zónu.