„Určitě z toho nejsem nijak nadšený, ale v podstatě to musíme nazvat jako nutné zlo,“ řekl starosta Tomáš Chalupa (ODS). On sám přímo v Praze 6 žije, takže na druhou stranu ví, že radnice musí začít situaci řešit. Velkým problémem je, že parkovací místa zabírají motoristé, kteří do Prahy dojíždějí za prací ze Středočeského kraje a také auta obyvatel z jiných městských částí, kteří nechtějí platit za parkování ve svých čtvrtích.

Asi nejvíce si tak žádají zavedení parkovacích zón obyvatelé Dejvic a Bubenče. Nejzatíženější jsou lokality v okolí Vítězného náměstí a Evropské třídy, Bělohorská ulice a přilehlé ulice Břevnova, oblasti v blízkosti Malé Strany a Holešovic.

close zoom_in

Systém upřednostní místní občany

„Systém rezidenčního parkování, o kterém uvažujeme, by měl jednoznačně zvýhodnit občany Prahy 6. Jeho podoba totiž reaguje na podněty a stížnosti lidí,“ pokračoval starosta.

Parkovací zóny by však neměly fungovat jako v Praze 1 či 2. Radnice chce vytvořit takzvaná modrá pásma jen v problematických lokalitách.

Mapa zón se ale ještě může změnit. Radnice je totiž teprve ve druhé fázi příprav. „Pokud by vše postupovalo podle předpokladů, je naší představou, že by systém začal fungovat na konci příštího roku,“ uvedl termín radní Jan Záruba (ODS), která má projekt parkování nazvaný Chci mít přednost na starosti.

Všichni dostanou speciální letáky

Na začátku radnice udělala průzkum mezi 2 tisíc obyvateli. Asi polovina zóny nechtěla, druhá ano. „Na nás nyní je, abychom občany přesvědčili, že nový systém parkování potřebujeme,“ vysvětlil Tomáš Chalupa. Projekt má jinak podporu napříč celým zastupitelstvem.

Nově tak rozjíždí Praha 6 kampaň, ve které seznámí občany se všemi podrobnostmi. Již tento týden dostávali lidé do schránek první letáky. Od pondělí pak začnou chodit ještě další speciální podrobnější materiály. Poté bude následovat další, ještě masivnější průzkum mezi obyvateli. A návrh nakonec musí podpořit také magistrát a poté znovu zastupitelé městské části.

Na zónách nechtějí vydělat

Již nyní je jasné, že radnice nechce na parkování vydělat. Roční karta by měla stát 700 korun. „Navíc bude mít každý občan Prahy 6 možnost k zakoupení. Připraveno by mělo být zhruba 12 parkovacích karet,“ vysvětlil Jan Záruba, což je první velkou výhodou systému.

Město se bude opírat o další dvě základní výhody systému. Většina území Prahy 6 má zůstat i nadále bez regulací. „Na rozdíl od jiných částí počítáme se zavedením takzvaných smíšených zelených parkovacích míst, kde rezidenti vlastnící parkovací kartu, parkují bez dalších poplatků a návštěvníci budou platit,“ uvedl starosta.

Kde budou parkovat cizinci?

Z celého projektu, ale vyvstávají obavy, kam se s auty po zavedení zón přesunou řidiči z jiných částí a Středočeského kraje. Ty totiž poté zřejmě využijí míst, kde žádná regulace platit nebude. „I s tím samozřejmě musíme počítat, ale systém je natolik flexibilní, že pokud bude povolen systém zón v Praze 6, tak to bude pro celou městskou část a my budeme moci vše operativně řešit podle nastalé situace,“ vysvětlil radní Záruba.

Na jeho slova navázal starosta tím, že návrh zón určitě ještě není konečný, ale znázorňující mapa ukazuje nejproblematič­tější místa.

Každý zájemce, který se chce dozvědět více, může přijít do stanů na Vítězném náměstí a v ulici 8. listopadu v Břevnově, kde budou po celý den až do středy připraveni odborníci, kteří zodpoví všechny otázky k problematice parkování.

„Já osobně se zavedením zón nesouhlasím. Ale pokud mě radnice přesvědčí, že je to opravdu nutné, možná změním názor,“ řekla jedna z řidiček Veronika Švehlová z Břevnova.