VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Rekordman trestných bodů? Praha

Praha - Metropole patří mezi trojici krajů, kde přišlo o řidičák nejvíce řidičů. Pokud jde o udílení trestných bodů, drží smutný prim.

2.6.2008
SDÍLEJ:

Jako bič na piráty silnic mají působit radary měřící okamžitou rychlost umístěné v některých obcích v těsném sousedství Prahy.Foto: Milan Jaroš

Praha je na tom z hlediska dopravní bezpečnosti nejhůře. Aspoň podle rozdaných trestných bodů řidičům či podle odebraných řidičáků soudě. V trestných bodech je metropole první. Udělila jich už 85 000 – číslo je k měsíci dubnu.

Pokud jde o řidiče, kteří překročili dvanáctibodový limit a museli řidičák odevzdat, pak má Praha třetí místo po jižní Moravě a Ústeckém kraji. V metropoli už o průkaz přišlo 898 řidičů. „Nejčastější přestupky v metropoli jsou nedodržování povolené rychlosti a alkohol.

Začíná se stále častěji objevovat i nový jev, nerespektování světelné signalizace. V nemalé míře se podílejí na trestných bodech i viníci dopravních nehod. Těch je v Praze víc než v kterémkoliv jiném městě,“ říká mluvčí pražské policie Ladislav Bernášek. Podle statistik jsou to především mladí muži kolem dvaceti let, kteří jsou nejnebezpečnější. A to nejen v Praze, ale v celé České republice.

Řidičák na zkoušku? Ministerstvo couvá

Ministerstvo dopravy dlouho slibovalo, že riskantní způsob jízdy novopečených řidičů omezí novinkou v předpisech – takzvaným „řidičákem na zkoušku“. Plán ale nyní padl. O co mělo jít? Mladí řidiči měli mít minimálně první dva roky po autoškole povinnost jezdit jen nižší rychlostí. Navíc měli možnost spáchat jen dva lehčí přestupky. Pokud by pravidla hry nedodrželi, přišli by o řidičský průkaz. Změna, která měla být klíčová pro snížení počtu tragických nehod v Česku, však nakonec skončila u ledu.

Deník jako první zjistil, že s „řidičáky na zkoušku“ už ministerstvo nepočítá. „Neměli jsme dostatek času k přípravě takové změny,“ řekl mluvčí ministerstva dopravy Karel Hanzelka. Odborníci na bezpečnost provozu to kritizují. Zpřísněný dohled nad mladými řidiči funguje všude v západní Evropě. Dvouletou „podmínku“ mají například řidiči v Německu, Rakousku či ve Francii. Ve Španělsku mají navíc sníženou rychlost na dálnici až na 80 kilometrů v hodině. Počet tragických nehod na českých silnicích přitom od začátku roku stále stoupá.

V květnu zemřelo na silnicích nejvíce lidí od začátku roku. Plných 78, což je o šest více než v dubnu. A trend pokračuje. První červnový den také skončil tragicky. V neděli srazil pět chodců z krajnice mezi Chomutovem a Mostem německý řidič volkswagenu. Jednalo se o skupinku Bulharů. Dva to nepřežili, zbylí tři skončili v nemocnici.

Silnice kolem Prahy jsou prošpikovány radary

Jako bič na piráty silnic mají působit radary měřící okamžitou rychlost umístěné v některých obcích v těsném sousedství Prahy. Frekvence dopravy se v nich neustále zvyšuje, tím i riziko dopravních nehod. „Dopravní nekázeň mnoha řidičů je stále varující. Proto jsme některé vytipované obce s velkou dopravní zátěží v rámci dlouhodobé akce Bezpečně do školy vybavili měřiči okamžité rychlosti. Investici jsme hradili v plné výši,“ řekl Martin Kupka, mluvčí Středočeského kraje. Ukazatele okamžité rychlosti jsou jedním z nejúčinnějších psychologických opatření ke zvýšení bezpečnosti na silnicích. Řidiči tak reagují ve většině případů na údaj o své aktuální rychlosti odpovídajícím zpomalením.

Pokuty? Vylepšují obecní pokladnu

Například v Horoměřicích tento způsob sledování dopravní kázně ještě kombinují s radarem zabudovaným do semaforu. „Přistoupili jsme k tomuto řešení po dlouhodobých stížnostech na řidiče, kteří nerespektovali povolenou rychlost. Středočeský kraj nám vyhověl, radar jsme instalovali a pozitivní účinek se projevil velmi brzy. Navíc ho umocňuje i spolupráce s policií, která povolenou rychlost v obci po dohodě s naším úřadem monitoruje svým mobilním radarem,“ informoval starosta Václav Kášek. Pozitivní výsledek je nejen ve výši vybraných pokut provinilců, které výrazně vylepšují tamní obecní pokladnu.

„V loňském roce jsme za pouhé dva měsíce vybrali více než dvě stě tisíc korun. Měřiče rychlosti a přítomnost policistů se však brzy zapsaly do povědomí řidičů. Tím se na zdejší komunikaci zlepšilo jejich chování a příjmy z pokut do obecní pokladny již nejsou tak výrazné. Nicméně víc než o peníze nám jde o zdraví zdejších lidí, potažmo i řidičů,“ doplnil starosta. V podobném duchu hovoří i Vít Šťáhlavský, starosta Hostomic. Především frekventovaná doprava kolem tamní školy a bezpečnost dětí byla hlavním zájmem zastupitelstva.

Sbírka na radar

„Do investice výrazně přispěli i obyvatelé naší obce, kteří mezi sebou uspořádali dobrovolnou veřejnou sbírku na koupi radaru. Jen považte – než jsme měřič rychlosti instalovali, našli se i tak bezohlední řidiči, kteří kolem školy jezdili i více než stokilometrovou rychlostí,“ řekl starosta, který uvažuje ještě o pořízení dalšího radaru. Ve Zdibech instalovali orientační měřič rychlosti.

Podle tamního starosty Kamila Plavce se mnozí řidiči rychle umravnili. „Přispívá k tomu také přítomnost městské policie s mobilním radarem. Nepopírám, že finanční přínos z pokut do obecní poklady je slušný. Zamyslet by se nad sebou měli především ti řidiči, kterým ani na pokutách moc nezáleží,“ řekl.

Zpomalovací prahy zatím vyhovují

Jsou však obce, které měřiče rychlosti zatím instalovány nemají. Proč? „Radary u nás suplují zpomalovací prahy umístěné před vjezdem do obce. Zatím se jeví jako vyhovující způsob, jak řidiče donutit dodržovat předepsanou rychlost,“ informoval Václav Šmrha, vykonávající funkci stavebního dozoru pro obec Křeslice. Opravdu takzvané retardéry stačí? „Myslím si, že ano. Dopravní frekvence v obci není zase tak veliká. Ale jezdí tady hodně dětí na kole, může se stát cokoliv. Osobně by mi radary u nás taky nevadily,“ poznamenala tamní obyvatelka Lada Divišová.

Sousední Čestlice mají rovněž zpomalovací prahy. Starosta Stanislav Veselý je vnímá ze svého úhlu pohledu. „Jejich poněkud svérázné technické provedení řidičům nedovoluje prahy přejet více než pětikilometrovou rychlostí. Jinak by si auto mohli poškodit. Osobně jsem pro umístění radaru a určitě v této otázce něco podnikneme.“

(Jan Klička, Petr Štrompf)

Autor: Petr Štrompf

2.6.2008 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

SERVIS

Státní a veřejná správa - Státní a veřejná správa Úředník veřejné správy 19 850 Kč Specialisté v oblasti hospodaření s majetkem státu a organizací cenový referent/referentka oddělení Hospodaření s majetkem v účetnictví odboru Hospodaření s majetkem státu. Požadované vzdělání: vyšší odborné. Pružná pracovní doba, úvazek: . Mzda min. 19850 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: požadavky na uchazeče:, vysokoškolské vzdělání, popř. střední vzdělání s maturitní zkouškou, nejlépe ekonomického nebo stavebního směru, absolvovaný kurz oceňování nemovitostí, orientace v cenové problematice, praxe s oceňováním nemovitostí, rozsáhlejší kvalifikace v cenové problematice vítána, samostatnost, spolehlivost, komunikační schopnost, pečlivost, znalost práce s PC (MS Office), státní občanství České republiky, občanství jiného členského státu Evropské unie nebo občanství státu, který je smluvním státem Dohody o Evropském hospodářském prostoru, trestní bezúhonnost, splnění podmínek ustanovení § 17 odst. 2 a odst. 3 zákona č. 201/2002 Sb., charakteristika pracovního místa:, samostatné oceňování nemovitého majetku, kontrola předkládaných znaleckých posudků a práce s nimi, spolupráce se znalci, metodické usměrňování výkonu cenové agendy na nižších organizačních složkách, Platové zařazení podle nařízení vlády č. 341/2017 Sb., Předpokládaný nástup: 1. března 2019, pracovní poměr na dobu neurčitou, Místo výkonu práce: Praha , Pracovní místo je vhodné i pro osoby se zdravotním postižením, Písemné nabídky se strukturovaným životopisem a motivačním dopisem, včetně možného termínu nástupu zasílejte do 9. ledna 2019 na e-mail: ruzena.sakarova@uzsvm.cz, předmět e-mailu: cenový referent. Pracoviště: Úřad pro zastupování státu ve věcech majetkových - 001, Rašínovo nábřeží, č.p. 390, 128 00 Praha 28. Informace: Růžena Sakařová, +420 225 776 821. Informační technologie - Informační technologie Specialista výpočetní 60 000 Kč Specialisté v oblasti prodeje a nákupu informačních a komunikačních technologií Product Manager. Požadované vzdělání: bakalářské. Jednosměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 60000 kč, mzda max. 70000 kč. Volných pracovních míst: 1. Poznámka: MVP: Kutvirtova č.p. 339/5, Radlice, Praha 5. Kontakt: Sedláčková Martina Bc., tel.: 735758503, e-mail: martina.sedlackova@tp-link.com. Osobní schůzk apo předchozí domluvě., Čínština na úrovni rodilého mluvčího (slovem i písmem), každodenní komunikace s centrálou.. Pracoviště: Tp-link czech s.r.o., Kutvirtova, č.p. 339, 150 00 Praha 5. Informace: Martina Sedláčková, +420 735 758 503. Doprava a logistika - Doprava a logistika Řidič vysokozdvižných vozíků 18 500 Kč Řidiči vysokozdvižných vozíků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 18500 kč. Volných pracovních míst: 3. Poznámka: Místo pracoviště:, - Brandýská 609, Jirny, , Prvotní kontakt:, - tel.: 776 383 333, , Upřesňující údaje:, - praxe v oboru, průkaz řízení v.v.. Pracoviště: Torina cz, s.r.o. - jirny, Brandýská, č.p. 609, 250 90 Jirny. Informace: Oleksij Koval, +420 776 383 333. Výroba - Výroba Obsluha strojů 13 500 Kč Obsluha strojů na výrobu potravin a příbuzných výrobků. Požadované vzdělání: základní + praktická škola. Třísměnný provoz, úvazek: . Mzda min. 13500 kč. Volných pracovních míst: 20. Poznámka: Místo pracoviště:, - Zápská 1636, Brandýs nad Labem, , Prvotní kontakt:, - e-mail: akhalus@seznam.cz, - tel.: 775 485 817 (Po - Pá 10:00 - 16:00), , Upřesňující údaje:, - krátkodobé zaměstnání, - náplň práce: seřizování, obsluha a dohled na stroje k mísení, pečení a jiné přípravě chleba a cukrářských výrobků v pekárně, - výpomoc při plnění pracovních úkolů obsluze strojů a zařízení, - jednoduché a rutinní manuální činnosi ve výrobě, přeprava zboží, materiálů, zařízení a jiných předmětů na pracoviště a přemístění hotových výrobků, čištění strojů, zařízení, nástrojů a odstraňování překážek ze strojů, - požadujeme dobrý zdravotní stav, - prašné prostředí, horko, manipulace s desinfekčními prostředky. Pracoviště: Praim-work s.r.o. - brandýs and labem, Zápská, č.p. 1636, 250 01 Brandýs n.Labem-St.Bol.1. Informace: Andriy Khalus, +420 775 485 817.

Rektor Univerzity Karlovy Tomáš Zima představil premiérovi Andreji Babišovi (ANO) projekt Kampus Albertov.
11

Babiš podpořil miliardovou investici do Kampusu Albertov. Sešel se s rektorem UK

Policie pátrá po třech zlodějkách z pražské restaurace.
6

Policie hledá zkušené „chmatačky“. V pražské restauraci vzaly hostovi peněženku

Nejdéle dojíždějí do práce Středočeši. Na cestě tráví i víc než dvě hodiny denně

/PROKLIKEJTE SI JEDNOTLIVÉ KRAJE/ Delší dobu tráví cestou do zaměstnání lidé z oborů, které nabízejí nadstandardní mzdy - třeba banky či právnické firmy.

Jak jsme žili v Československu. Tento týden na Chodově

Pražský deník připravuje unikátní cyklus Jak jsme žili v Československu. Každý týden zveřejňujeme historické zajímavosti a archivní snímky z jednotlivých pražských čtvrtí z let 1918 až 1992. Podíváme se, jak se za Československa žilo lidem, nahlédneme do kronik a archivů, necháme si vyprávět od místních obyvatel. V dalším díle, který vyjde v pátek 16. listopadu, se podíváme do Hloubětína!

Silničáři v Praze jsou připraveni na zimu. Někde funguje protinámrazový systém

/FOTOGALERIE/ I když to při pohledu na teploměr nevypadá, ve čtvrtek 1. listopadu začala pro silničáře další zimní sezona. Podle zákona skončí na konci března příštího roku. Technická správa komunikací hlavního města Prahy (TSK) v tomto týdnu představila, jakými prostředky bude s případnými rozmary počasí bojovat.

Letiště Václava Havla bojuje s hlukem. Chce omezit noční provoz letadel

Letiště Praha s ohledem na současný nárůst leteckého provozu v České republice i v Evropě zavede další preventivní opatření k udržení stavu noční hlukové zátěže v městských částech Prahy a obcích v bezprostředním okolí letiště, které jsou dotčené leteckým provozem. Cílem je snížit celkový počet nočních vzletů a přistání nad letištěm mezi desátou večerní a šestou hodinou ranní a více regulovat provoz ve zmíněném časovém pásmu, včetně zpožděných příletů a odletů z pásem navazujících.

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

https info

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT