Účastníci čtvrtečního zasedání zastupitelstva se po většinu odpoledne zabývali zpoplatněním průjezdu centrem města. To zatím počítá s mýtným až několik set korun pro nerezidenty v oblasti Malé Strany, Smetanova nábřeží a v Křižovnické ulici.
Podle zastupitele Ondřeje Prokopa (ANO) v okolních městských částech, především v Praze 2, panují obavy, že dojde-li ke zpoplatnění, zatíží to tamní ulice.
„Než Praha začne připravovat tak složité opatření, musí si zajistit vyjádření a připomínky okolních městských částí. Řešení by mělo být celopražské, nikoli izolované pouze na Prahu 1,“ upřesnil Prokop.

Právě první městská část změnu prosazuje a své směřování stvrdila i memorandem. „Jeho předmětem je zejména závazek aktivní podpory zavádění takových opatření, která povedou ke zklidnění dopravy na území městské části Praha 1 v Pražské památkové rezervaci,“ vysvětlil radní pro dopravu Prahy 1 Vojtěch Ryvola (Naše Praha 1, ANO).
Stejný záměr, odlišné cíle
S Ryvolou souhlasí náměstek pro dopravu Hřib, který se opatření snaží prosadit na magistrátní úrovni. „Primárně potřebujeme vyřešit situaci, kdy se začaly zpožďovat tramvaje kvůli autům, která tam jedou po kolejích. V tramvajích ale cestuje mnohem více lidí,“ připomněl s tím, že díky opatření by se tramvaje mohly vrátit zpět k dodržování svých jízdních řádů.
Při prosazování změny se opírá o data Technické správy komunikací (TSK). Podle jejího zástupce Richarda Burgra z úseku dopravního inženýrství by k žádné apokalypse nedošlo.
„V roce 2019 jsme vyhodnocovali dopravní omezení v Křižovnické ulici, na Smetanově nábřeží a Malé Straně. Převážná část dopravy se odbavovala přes městský okruh a tunelový komplex Blanka a Strahovský tunel. Změna při tehdejší uzavírce nezpůsobila žádné větší potíže. Proběhlo nepatrné navýšení dopravního provozu,“ uvedl s tím, že to potvrdila i data z nedávné uzavírky stejného úseku.
Podle opozice by šlo o průlomové rozhodnutí, které zatím nezohledňuje průjezdy kurýrů, rodičů vezoucích děti do škol nebo třeba hotelových hostů ubytovaných v historické části Prahy. Proto by mu měla předcházet diskuze s městskými částmi u kulatého stolu.
Náměstek pro dopravu Hřib zdůraznil, že opatření ještě není v takové fázi, aby ho městským částem předložil k připomínkám. Nejdříve chce doladit detaily. „Průběžně s nimi jednáme,“ dodal.