Kolem mostu na Výtoni je v posledních letech rušno. Mezi stranami panuje spor ohledně jeho budoucnosti. Jelikož je ale nýtovaná konstrukce mostu z přelomu 19. a 20. století památkově chráněná, Správa železnic ji musí v každém případě zachovat.
V návaznosti na to vznikl plán na její přesun, aby mohla stále sloužit, jen při nižším zatížení. Institut plánování a rozvoje hl. m. Prahy (IPR) prověřil celkem deset lokalit a jako nejvhodnější z nich bylo doporučeno umístit lávku u chuchelského dostihového závodiště.
Radní dnes schválili umístění lávky v městskými plánovači doporučené lokalitě v případě, že "Nebude možné a účelné zachovat historickou konstrukci železničního mostu ve stávající poloze,". Podle dokumentu nechala Správa železnic zpracovat už i navazující technickou studii lokalit nad a pod modřanským jezem, ze kterého vyšlo lépe místo více po proudu.
„Je to v místě stávajícího přívozu, který je velmi atraktivní a užívaný, takže víme, že o pěší propojení v této lokalitě určitě je zájem," řekl primátorův náměstek Zdeněk Hřib (Piráti). Další náměstek Jiří Pospíšil (TOP 09) dodal, že vedení města bere dnešní usnesení jako hypotetickou možnost v případě, že se SŽ rozhodne nynější konstrukci odstranit. Dodal, že bude záležet také na postoji památkářů a organizace UNESCO a podle názoru klubu Spolu (ODS, TOP 09, KDU-ČSL) by měl náklady na případný přesun nést stát.
„Jsme připraveni zajistit jak přesun té konstrukce, tak vybudování nových pilířů," řekl k tomu ředitel úseku SŽ pro modernizace drah Pavel Paidar. Dodal, že následně je organizace připravena most předat do správy Prahy. V nové podobě by podle něj navíc most získal zpět secesní prvky, které v minulosti padly za oběť elektrizaci železnice.
Město je podle schváleného dokumentu v případě rozhodnutí o přesunu připraveno úzce spolupracovat se SŽ zejména v přípravě návazností na pěší a cyklistické trasy a vytvoření přístupů na lávku. "Přemístění mostní konstrukce musí předcházet posouzení a rozhodnutí orgánů státní památkové péče z hlediska zájmů na ochraně kulturního dědictví v řízení o vydání závazného stanoviska nebo rozhodnutí dle zákona," uvádí dále důvodová zpráva k usnesení.
SŽ hledá projektanty nového mostu. Práce správa plánuje na roky 2027 až 2029 a náklady odhaduje na 3,4 miliardy korun. Plán konstrukci nahradit dlouhodobě kritizují památkáři, spolek Nebourat nebo Český národní komitét Mezinárodní rady památek a sídel (ICOMOS). Paidar dnes řekl, že SŽ nyní připravuje podklady pro mezinárodně uznávané posouzení vlivu na kulturní dědictví, takzvané Heritage Impact Assessments (HIA).
„Spekulovat o umístění železničního mostu jinde než pod Vyšehradem je snaha obejít loňské usnesení zastupitelstva o nutnosti most opravit. Je to bezprecedentní hazard, který ohrožuje zápis Prahy v seznamu světového dědictví UNESCO," uvedl dnes předseda Prahy Sobě Adam Scheinherr. Dodal, že podle něj nejsou dořešeny pozemky pro přesun, a pokud nakonec postup SŽ povede k likvidaci mostu, budou to mít na svědomí i radní, kteří dnes hlasovali pro.
„Rekonstrukce mostu by přitom byla rychlejší i levnější, což je možná důvod, proč se jí SŽ tolik brání a bez ohledu na potřeby města prosazuje novostavbu," uvedl.
Šéf pražské buňky opozičního ANO Ondřej Prokop přesun podporuje, ale má pochybnosti o jeho uskutečnitelnosti. „Výstavba nového mostu může být tímto kompromisem výrazně urychlená. Kapacitní vlakovou trasu přes Vltavu Praha nutně potřebuje a byla by škoda, kdyby most na Výtoni, podobně jako ten Libeňský, doplatil na naivní politické představy o citlivé rekonstrukci neopravitelného mostu," napsal dnes ČTK.
Podobně jako Scheinherr však zmínil, že Praha nemá pro přesun mostu zajištěné pozemky a že ani není jasné, zda půjdou vykoupit, takže celý postup nepůsobí důvěryhodně. „Mám pocit, že to celé má působit spíše jako vějička na aktivní občany bojující za záchranu historického mostu s vědomím, že toto řešení se nakonec nezrealizuje a most stejně půjde do šrotu," uvedl.