„Nerad bych, aby se debata o okruhu smrskla na zákaz, největší průšvih by byl, kdyby se nestavěl. Nicméně v současné době magistrát dopracovává seznam komunikací, kam nebudou smět kamiony vjíždět. Nechte nám osm devět dnů, než jej doděláme. Věcný záměr by měl jít do rady a následně připomínkového řízení," řekl Dolínek. Město bude posuzovat auta podle délky proto, že například při výstavbě domů firmy používají mixy s betonem. „Ty jsou kratší než 12 metrů, ale jsou těžší než 12 tun, takový zásah do fungování města udělat nemůžeme," řekl Dolínek.

Reakce na vládu

Praha reaguje na krok vlády, kdy byla část okruhu číslo 511 vyřazena ze seznamu 11 prioritních staveb, které by měly získat posouzení EIA ve zrychleném řízení – nově by stačilo rozhodnutí vlády a ministerstva životního prostředí. Stavbu má nahradit některý z projektů v rámci železniční sítě. Podle ministra životního prostředí Richarda Brabce (ANO) stavba ještě nemá územní rozhodnutí a její schvalování bude ještě složité, očekává se vstup různých spolků do projednávání. Proto má být stavba vyřazena.

Dolínek ale s postupem nesouhlasí, mohl by prý způsobit odklad stavby o další tři až čtyři roky. „Stavba 511 je klíčovou dopravní stavbou. Pro stavbu jsme udělali vše, co můžeme, máme ji ve všech potřebných dokumentech, dokonce Praha vyhrála i soud, kdy podala část starostů žalobu na trasu okruhu," řekl Dolínek. Podporu stavbě memorandem vyjádřilo 16 pražských i mimopražských starostů, k nim se přidala Praha 11. „Nechápu, proč není ministerstvo více proaktivní a nesnaží se nám pomoci," řekl.

Pražský okruh

Komplikace prý způsobuje navíc i samo ministerstvo. K vydání stanoviska EIA a územního rozhodnutí prý chybí jediné – dopis z ministerstva. „Jak město mohlo vydat územní rozhodnutí, když ministerstvo neposlalo tento dopis?" řekl Dolínek.

Dolínek rovněž uvedl, že trpí obyvatelé například na Spořilově, kde se ukazuje, že zdravotní postižení místních obyvatel je vysoké.

„Všechny dálnice státního i mezistátního významu vedou do Prahy a ten tlak je obrovský," řekl Marek Zděradička z Institutu plánování a rozvoje (IPR). Problém je, že okruh v současnosti není nijak ucelený. „Úsek 511 by vytvořil ucelený celek," dodal.

Pražský okruh má mít po dokončení délku 83 kilometrů. V současné době je hotovo 41,3 kilometru. Zmíněný úsek 511 měří 12,5 kilometru. Nyní je hotov třeba úsek od D1 k D5 a několik kilometrů na východě u Černého Mostu.

Ministerstvo dopravy je proti 

Ministerstvo dopravy si nepřeje uzavření takzvaného městského okruhu mezi Spořilovem a Běchovicemi. Řekl to mluvčí úřadu Tomáš Neřold. Zakázat vjezd pro kamiony delší než 12 metrů chce magistrát v souvislosti s vyřazením dostavby Pražského okruhu mezi dálnicí D1 a Běchovicemi, ze seznamu projektů, které mají získat ve zrychleném řízení stanovisko EIA, které posuzuje vliv staveb na životní prostředí.

Podle Neřolda je ale pro hodnocení připravovaného kroku důležitý právě seznam zakázaných ulic. Podmínkou pro zákaz vjezdu, který je v kompetenci města, je vyjádření policie, která mimo jiné posuzuje celkový dopad na dopravní situaci, dodal mluvčí. Právě část městského okruhu, kterou by ministerstvo na seznamu zakázaných silnic nerado vidělo, slouží jako náhradní trasa za dosud chybějící úsek obchvatu Prahy.

Čtěte také: Rozkopané město. Prahu čekají další kolony