Majitelé aut s odmontovanými nebo nefunkčními filtry pevných částic přitom výrazně přispívají ke špatnému ovzduší zejména ve městech. Kontrolu oznámil náměstek pro dopravu Adam Scheinherr. Podle něj jde o první takovou kontrolu, kterou magistrát prováděl.

Ilustrační snímek.
Metropole zvažuje vyhlášku omezující spalování tuhých paliv

„Vozidla s podezřením byla policií vedena na stanice STK, kde byla prověřena,“ řekl Scheinherr. Doprava se podle něj na znečištění ovzduší v Praze podílí více než 80 procenty. „Právě v těchto dnech, kdy hrozí smogová situace a zdraví Pražanů trpí nejvíce, jsme se proto zaměřili přímo na auta, která mají odmontované či poškozené filtry,“ vysvětlil. Nepravidelné kontroly budou podle něj pokračovat i v následujících dnech. Během kontroly zastavila policie šest aut, z nichž jedno nemělo filtr v pořádku.

Nefunkční nebo odmontované filtry pevných částic u aut s dieselovými motory výrazně zhoršují ovzduší zejména ve městech. Filtr má správně zachytit jemné prachové částice, aby nešly výfukem do ovzduší. Pokud je filtr poškozen či vymontován, dochází k výrazně většímu znečištění. Úřady dlouhodobě problém příliš neřeší.

Vysoká cena

Řidiči přistupují k odstraňování filtrů pevných částic nejčastěji z finančních důvodů, šíří se i oblíbené mýty, že filtr snižuje výkon auta.  Ještě před několika lety se cena výměny filtru pohybovala i v řádu vyšších desítek tisíc korun. Malé částice vznikající spalováním nafty přitom patří mezi velmi škodlivé a ničí dlouhodobě lidské tělo, jsou rakovinotvorné.

Řada řidičů si nebezpečí neuvědomuje nebo se snaží ušetřit, kolem demontáže a různých úprav filtrů stále bují velký byznys. Podle posledních odhadů ministerstva dopravy u nás nefungují filtry správně až u 150 tisíc aut. Musí je mít všechny vozy se vznětovým motorem vyrobené po roce 2010. Zákon přitom počítá se sankcí až 50 tisíc za jízdu s autem bez filtru, v praxi ale neprobíhají prakticky žádné kontroly.

Cyklista.
Praha platí za sčítání cyklistů i za členství ve federaci. ODS obojí kritizuje