Výsledky soutěže SŽ představila koncem loňského roku, následně se proti plánu památkově chráněnou konstrukci nahradit vzedmula vlna kritiky.

"Budeme pokračovat v intencích té architektonické soutěže s tím, že si plně uvědomujeme památkovou hodnotu toho současného mostu a v žádném případě nedojde k odstranění té příhradové nýtované konstrukce," řekl dnes Kupka. Dodal, že cílem je, aby chráněná konstrukce dále v jiné lokalitě sloužila jako most pro pěší a cyklisty.

Podle pražského primátora Bohuslava Svobody (ODS) město prověřovalo řadu možných lokalit. Nakonec vybralo dvě v Modřanech, a to pod a nad plavební komorou v místě stávajících přívozů.

Ředitel odboru přípravy staveb SŽ Pavel Paidar dodal, že převoz konstrukce s pomocí pontonů na lokalitu na úrovni chuchelského závodiště by podle odhadu vyšel na 345 milionů korun, v případě druhého místa až u modřanského nádraží pak na 362 milionů Kč. Praha přitom v posledních letech postavila například lávku za 150 milionů korun spojující Císařský ostrov s Trojou namísto té, která se v roce 2017 zřítila, nebo lávku přes Vltavu propojující Holešovice a Karlín za 352 milionů korun.

V soutěži na další řešení výtoňského mostu uspěl návrh projekční firmy 2T engineering, který počítá se zachováním pilířů mostu a nahrazení jeho horní části novou obloukovou konstrukcí. Kupka uvedl, že projekt nyní čeká takzvaný heritage assessment, tedy posouzení vlivu na kulturní dědictví. To by mělo být hotovo do tří měsíců.

Čeští zástupci podle Kupky také vstoupí do jednání s UNESCO, aby zajistili, že řešení neohrozí status pražské památkové rezervace jako součásti seznamu světového dědictví. Zároveň vznikne dokumentace pro posouzení vlivu na životní prostředí. Žádost o stavební povolení by mohla SŽ podle ministra podat na začátku roku 2026, začít stavět v roce 2027 a v polovině roku 2028 mít nový most hotový. "Ale to se bavíme o ideálním stavu," dodal. Celkem podle něj nový most i s přesunem starého vyjde podle odhadu na 2,4 miliardy korun, zatímco rekonstrukce s přístavbou třetí koleje by stála 2,8 miliardy korun.

Architektka Iveta Torkoniaková z 2T engineering představila dopracovanou studii nového mostu, ve které mají oblouky oproti původnímu světlému návrhu bronzovou barvu odkazující na nynější konstrukci a upraveno bylo i jejich tvarosloví. Návrh zahrnuje také řešení cyklostezek a předpolí mostu na obou stranách včetně veřejných prostor a nových propojení pro pěší. Na výtoňské straně má být dopravní terminál, na smíchovské pak má vzniknout sportovní a volnočasový areál s kavárnou.

SŽ při obhajobě projektu argumentuje tím, že ocelová konstrukce mostu je kvůli korozi natolik poškozena, že její rekonstrukce je po všech stránkách nevýhodná. Zachování současné podoby mostu naopak požaduje Národní památkový ústav či Centrum světového dědictví UNESCO. Iniciativa Nebourat uspořádala on-line petici za záchranu mostu, kterou dosud podpořilo asi 20.600 lidí.

Spolek kritizuje postup ministra dopravy ohledně mostu na Výtoni

Spolek Nebourat nesouhlasí s rozhodnutím ministra Kupky pokračovat v přípravě nového mostu na pražské Výtoni. Iniciativa, která proti záměru uspořádala mimo jiné on-line petici, označila rozhodnutí ministra za selhání. Český národní komitét Mezinárodní rady památek (ČNK ICOMOS) naopak ocenil Kupkovo vyjádření, že k projektu nového mostu vznikne posouzení vlivu na kulturní dědictví a že stát bude chtít posvěcení od organizace UNESCO.

Zástupci iniciativy Nebourat ministrovo vyjádření ostře odsoudili. "Nemůžeme dovolit, aby historické centrum Prahy bylo nevratně poškozeno kvůli tuposti jednoho politického rozhodnutí, naše město nám za to stojí. V demokratické zemi, která chce patřit na západ, není možné nechat zchátrat památku a následně posvětit její likvidaci v rozporu se zákonem. Proto budeme bojovat dál," uvedla za iniciativu Ina Koldová.

Spolek dále uvedl, že v posledním roce ve spolupráci s odborníky nabídl řadu podkladů pro jimi navrhované řešení, kterým je vypsání nové soutěže na rekonstrukci mostu. "Expertní britsko-švýcarsko-český tým navíc do konce února připraví projekt rekonstrukce včetně detailního rozpočtu," uvedl zakladatel iniciativy Pavel Štorch. Kupka dnes řekl, že se s projektem plánuje podrobně seznámit, stejně jako se všemi ostatními podklady, které mu kdokoliv předloží.

Na dnešní tiskovou konferenci reagoval i ČNK ICOMOS, který uvítal požadavek ministra ohledně posouzení vlivu záměru na kulturní dědictví. Bude však podle něj záležet na tom, kdo jej zpracuje. "Aby bylo relevantním podkladem pro rozhodování Centra světového dědictví UNESCO, musí ho provést renomovaná osoba, bez vazeb na Českou republiku, a podle mezinárodně uznávané metodiky ICOMOS," uvedl prezident komitétu Václav Girsa.

"Ministrův požadavek na vyjádření UNESCO, zda přesun mostu neohrozí zápis Prahy na Seznam světového kulturního dědictví, považujeme za krok správným směrem," dodal. UNESCO se nicméně podle něj již opakovaně vyjádřilo v tom smyslu, že most má být zachován a opraven, a to například na zářijovém zasedání v saúdskoarabském Rijádu.