Hlavní město v letošním roce čekají různé stavební práce. „Zahájeny budou stavební práce na několika zásadních projektech, díky kterým Pražané pocítí změnu. Energii z papíru letos přeneseme do města,“ uvedl náměstek pražského primátora pro oblast územního a strategického rozvoje Petr Hlaváček (STAN) s tím, že sice ve městě z hlediska stavebnictví panuje špatná nálada, ale věří v pozitivní změnu.
Náměstí, dopravní uzly a nádraží
Stavby mají společný především vysoký význam pro Prahu. Zahájena letos bude výstavba Agentury Evropské unie pro kosmický program a horní části Václavského náměstí.
Koncem roku má začít výstavba Pražského okruhu 511, který leží mezi Běchovicemi a D1. Součástí 12,6 km dlouhého úseku budou 2 tunely, 4 mimoúrovňové křižovatky, 5 mostů a 2 lávky pro pěší a cyklisty. Dokončen má být v roce 2027. Na zahájení rekonstrukce čeká také Libeňský most.
Od začátku roku se pracuje na revitalizaci náměstí Jiřího z Poděbrad, které má být hotové do roku 2027. Od února je v běhu projekt dostavby Masarykova nádraží.
Pracuje se na proměně terminálu Smíchov a výstavbě metra D, kterou provázejí mnohé komplikace, a to především z hlediska námitek proti výběrovým řízením na dodavatele.
Pokračuje výstavba nádraží v Bubnech a železniční trati ze stanice Praha-Bubny do stanice Praha-Výstaviště. Práce probíhají i na Dvoreckého mostě, který má být dokončen příští rok. Letos Prahu čeká i dokončení Barrandovského mostu.
Největší dopravní stavby v budoucích 15 letech v Praze podle Marka Zděradička (IPR):
Podle ředitele Institutu plánování a rozvoje Ondřeje Boháče se na příkladu Štvanické lávky ukázalo, že po nových veřejných stavbách je mezi obyvateli velká poptávka.
„Jako urbanisté a plánovači jsme zvyklí na dlouhodobé horizonty. Léta plánování, složitých řízení, dohod a koordinací. Někdy je proto těžké vidět světlo na konci tunelu. Je radost pozorovat, když se obrysy z vizualizací konečně zhmotňují i ve městě,“ doplnil.
Zatím nerealizované projekty
V řešení jsou zatím nerealizované projekty jako je Malostranské náměstí, kde se podle Hlaváčka nepodařilo dotáhnout výběrové řízení na dodavatele. U podobného projektu – Palachova náměstí – je situace údajně zkomplikovaná smlouvou na soukromé garáže, která má trvat ještě několik let. Nyní se u projektu zpracovává územní rozhodnutí.
O metru D - Petr Hlaváček (STAN):
Praha stále řeší i Vltavskou filharmonii jejíž projekt nyní vrátila k dopracování a k vytvoření podrobnější analýzy nákladů. Podle Hlaváčka probíhá jednání na úrovni územního rozhodnutí a nyní má realizace projektu přibližně pětiměsíční zpoždění.
Nedostatek stavebního materiálu
Realizaci budoucích staveb může ohrozit nebo prodražit i nedostatek stavebního materiálu. Podle analýzy společnosti ceec research je pravdou, že za posledních 35 let nebyl v České republice otevřený žádný nový kamenolom a zásoby se v těch stávajících tenčí.
„V blízké budoucnosti by tak mohl nastat zcela reálný problém u veřejných či privátních projektů, které jsou velké a jsou z hlediska spotřeby strategického materiálu velmi náročné,“ uvedla mluvčí společnosti Helena Grofová s tím, že nedostatek materiálu z kamenolomů a pískoven ovlivňuje výslednou cenu staveb.
Nedostatek stavebního materiálu v ČR - analýza ceec research - představila Helena Grofová, mluvčí ceec research:
Na základě odpovědí 158 předních českých stavebních společností zpracovala společnost analýzu týkající se stavebnictví. Z té vyšel závěr, že podle 92 procent respondentů by se vláda měla více zajímat o obnovu kamenolomů a pískoven.
Podle 75 procent stavebních společností povede nedostatek kamenolomů a pískoven k zvýšení cen stavebního materiálu a následné zvýšení ceny výsledné stavby.
Projekty, u nichž byly letos zahájeny nebo se chystají zahájit stavební práce
Agentura Evropské unie pro kosmický program (EUSPA)
• Zahájení výstavby: léto/podzim 2024
• Plánované dokončení: 2025
• Investor: Hlavní město Praha
• Investiční náklady: cca 2,5 mld. Kč
• Dokončení výstavby – dolní část: 2023
• Zahájení výstavby – horní část: 2024
• Dokončení výstavby – horní část: 2026
• Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
• Investiční náklady – horní část: 1,2 mld. Kč
• Zahájení výstavby: leden 2024
• Plánované dokončení: 2027
• Investor: Hlavní město Praha
• Investiční náklady: 478 mil. Kč včetně DPH
• Zahájení výstavby: únor 2024
• Dokončení výstavby: 2027
• Investor: Správa železnic
• Investiční náklady: 3,4 mld. Kč
• Zahájení výstavby: únor 2023
• Dokončení výstavby: 2030
• Investor: Hlavní město Praha, Správa železnic
• Investiční náklady: Praha: 8 mld. Kč, Správa železnic: 4,9 mld. Kč
• Zahájení: 2023
• Dokončení - 1. etapy: podzim 2029
• Investiční náklady: 14 mld. Kč
• Investor: Dopravní podnik Hl. m. Prahy
• Zahájení: konec 2024
• Dokončení: 2027
• Investiční náklady: 15,7 mld. Kč
• Investor: Ředitelství silnic a dálnic
• Zahájení výstavby: 2024
• Dokončení: 2025
• Investiční náklady: 2,2 mld. Kč
• Investor: Hlavní město Praha
• Dokončení: 2025
• Investiční náklady: 1,075 mld. Kč
• Investor: Hlavní město Praha
• Dokončení: 2024
• Investiční náklady: 0,75 mld. Kč
• Investor: Hlavní město Praha