Vyhrazené jízdní pruhy (například ty pro autobusy nebo Integrovaný záchranný systém) mohou využívat řidiči motocyklů

Možnost využívání vyhrazených jízdních pruhů (tedy těch pro autobusy nebo Integrovanný záchranný systém) má usnadnit řidičům motocyklů průjezd některými částmi města. Na plynulost provozu by úprava podle TSK neměla mít vliv, jelikož rychlost motocyklů je srovnatelná s autobusy.

Ve většině vyhrazených pruhů v Praze již mohou jezdit i motorkáři.Ve většině vyhrazených pruhů v Praze již mohou jezdit i motorkáři.Zdroj: TSK

„Hlavním důvodem k zavedení této změny bylo zvýšení bezpečnosti a plynulosti provozu. Motocyklisté a jezdci na skútrech v minulosti často nesprávně využívali pruhy k předjíždění kolon, kdy se následně řadili zprava zpět do jízdních pruhů mezi automobily. Tyto manévry pak byly potenciálně nebezpečné pro provoz. Díky nové změně se tak snížilo riziko případných nehod,“ říká náměstek pro dopravu Zdeněk Hřib.  

Barrandovské terasy v červnu 2023.
Barrandovské terasy se klubou na svět. Hotovo má být příští rok

Nyní je označeno 95 procent komunikací s vyhrazenými pruhy, další značení se plánuje v nejbližší době z důvodu pokračujících rekonstrukcí. Celkem se jedná o 66 kilometrů pruhů ve 130 různých lokalitách.

Změny se dotknou ale i taxikářů. Do vyhrazeného pruhu budou moci jen pouze s pasažérem. S ohledem na zjednodušení a srozumitelnost značky byla dodatková tabulka upravena a nově obsahuje pouze text „TAXI SE ZÁKAZNÍKEM“. 

Přesný přehled vyhrazených pruhů v Praze naleznete v interaktivní mapě na stránkách Regionálního organizátora Pražské integrované dopravy (ROPID).