V první fázi výstavby vznikne 10 nových stanic směrem od Náměstí Míru na jih k Depu Písnice. Trasa v délce 10,6 kilometru by měla být hotova do deseti let, přičemž vlaky do stanice Olbrachtova by měly jezdit již na konci roku 2027. O tom, zda severní část od Náměstí Míru povede přes Hlavní nádraží k Náměstí Republiky, nebo se odkloní na Žižkov, kde se počítá s masivní výstavbou bytů v okolí bývalého nákladového nádraží, zatím rozhodnuto nebylo. Určit by to měla strategie rozvoje sítě metra.

„Ta by měla do roku a půl odpovědět, kam pak pokračovat, nebo jestli je lepší začít stavět okružní linku,“ oznámil minulý týden na veřejné debatě primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě). Zatímco Scheinherr řeší samotné stanice v metru, náměstek pro územní rozvoj Petr Hlaváček (Spojené síly pro Prahu/TOP 09) má na starost přípravu území na povrchu. Pozemky v okolí stanic se totiž stávají velmi lukrativními.

Řeší se automatizace linky C

Na rozdíl od vyprojektované trasy však nejsou územní studie na okolí všech stanic ještě hotové. Proto jsou výstupy z metra ve stanici Nové Dvory či Písnice zatím navrženy pouze jako jednoduché přístřešky, které jsou lehce demontovatelné, jelikož se zde počítá s novou výstavbou. „Myslíme si, že pro město je nejlepší, když nevznikají samostatné vstupy do budov, ale vstupuje se do nich přímo z metra,“ řekl Scheinherr.

Cestující na nové lince bude vozit 17 čtyřvozových souprav bez strojvedoucího. Fakt, že v první fázi se budou muset obejít bez svého zázemí v budoucím Depu Písnice však nevadí. „Lokomotiva je na Pankráci odtáhne propojovacím tunelem. Řeší se i automatizace linky C, takže by na obou linkách jezdily podobné vagony,“ řekl Scheinherr.

„Bohužel stanice Pankrác bude muset být celý rok mimo provoz. Začali jsme se na to připravovat prodloužím současné linky tramvaje z Pražského povstání na Pankrác, která v budoucnu povede až na Budějovickou,“ dodal. Během té doby projde stanice Pankrác kompletní modernizací, při které kromě výměny osvětlení vestibulu dojde také k výměně eskalátorů, které povedou také na trasu D.

Jižní spojka ožije stanicí metra

Podle mluvčího dopravního podniku Daniela Šabíka je otázka uzavření Pankráce zatím předčasná. „Určitě to nebude příští ani přespříští rok. Veřejnost o tom budeme včas informovat. Stavět budeme sedm a půl roku, nejspíš k tomu dojde v druhé polovině doby výstavby,“ doplnil Šabík.

Jednou z významných dopravních tepen se stane stanice Nádraží Krč. Zanedbané území v sousedství Jižní spojky si vyžádá spoustu péče, vznikne zde obří parkoviště s 600 místy, park s tekoucí vodou a administrativní budovy, které budou sloužit jako akustické bairéry proti hluku z frekventované Jižní spojky. Kromě toho SŽDC také plánuje zdvojit stávající železniční trať.