Záměr radních zpřísnit místopisné zkoušky pro taxikáře, jejich plošné přezkoušení v polovině prázdnin a znovuzavedení psychotestů. Ti, kteří by sítem testů třikrát neprošli, nedostali by šanci je zopakovat. Nikdy. To bylo na pražské taxikáře příliš.

Už minulé úterý dokázali, že svá slova o „silovém řešení" myslí vážně. Stovky z nich se nejdříve sjely na Strahově, odkud vyrazily na trasu kolem ministerstva financí a dopravy až k magistrátu. Tady jejich mluvčí předali zástupcům města petici, respektive protest proti výše zmíněným opatřením. Neuplynul ani týden a vedení města tlaku taxikářů ustoupilo.

Po pondělní schůzce ve formátu primátorka Adriana Krnáčová (ANO) a šéf AKT Karel Holcman je vše jinak. Přezkušováni budou jen ti řidiči, kteří spáchají přestupek. Taxikáři navíc vyrukovali s dalšími požadavky.

Rychlý obrat

Vedení Prahy v čele s primátorkou Adrianou Krnáčovou (ANO prudce otočilo ve věci zpřísnění podmínek pro provozování taxislužby. Ještě minulý týden trvalo na plošném přezkoušení všech taxikářů z místopisu, částečně i ze základních otázek práva a na znovuzavedení psychotestů.

Schůzka se zástupci Asociace koncesionářů v taxislužbě (AKT), respektive s jejím šéfem Karlem Holcmanem ale přinesla překvapivý výsledek: přezkoušeni budou jen ti taxikáři, kteří se dopustí přestupku, či správního deliktu. Jednoduše ti, kteří například okradou zákazníka a budou přistiženi magistrátními úředníky.

To ale není všechno. Jak se zdá, taxikáři jsou silná lobby. Holcman rovněž upozornil, že bude za AKT žádat pevné stanovení minimální částky za kilometr jízdy.

Co přimělo vedení Prahy ustoupit od počátečního tvrdého kurzu a umožnilo „dohodu"? Pravděpodobně hrozba odvetných akcí, plánovaných taxikáři. Ti hodlali blokovat magistrálu. Už ve středu by tak ochromili pražskou dopravu. Navíc prý byli odhodláni „ukázat Praze, jak se žije bez taxíků." Na týden prý plánovali „zcela opustit město."

To vše jako reakce na uvedené a také na další záměr radních sestavit v létě speciální týmy pro řešení potíží s nepoctivými taxikáři, kteří Praze dělají takřka fenomenální ostudu v zahraničí. Jenže nejen podle AKT byl záměr diskriminační. Většina pražských taxikářů je prý poctivá a takové zacházení si od hlavního města nezaslouží.

Šikana těch poctivých?

Podle Holcmana je naprostá většina nepoctivců takzvanými černými taxikáři, tedy řidiči, kteří provozují živnost ilegálně. Holcman v nedávném dotazu na primátorku Krnáčovou dokonce naznačil, že Praha chce zpřísněním vyhlášky a iniciací novely několika zákonů zakrýt skutečnost, že magistrátní úředníci kryjí právě „černé taxikáře."

„Abyste zakryli neschopnost a možná úmysl úředníků na odboru dopravních agend, mimo jiné v minulosti řešených právě pro podporování černých dopravců, zaměstnávání na pronajaté koncese a výrobu falešných trestních rejstříků, kdy celé roky odmítají řešit pár nepoctivých řidičů, raději zvolíte cestu šikany řádných dopravců," vzkázal Holcman. Zmínil, že na území hlavního města provozuje taxislužbu až čtyři tisíce nelegálních dopravců.

„Magistrát porušuje vyhlášky, které vydal, pro blaho černých dopravců, místo kontrol dle zákona dělá v rozporu se zákonem pouze cenové kontroly, ale řešit budete řádné dopravce? Jaký vliv na nelegální taxikáře bude mít opakovaná zkouška z místopisu? Jak ochráníte investice těch, které jste donutili nakoupit nové vozy? Jak se vypořádáte s těmi stovkami taxikářů bez taxametru?" dotázal se primátorky. Ta ovšem vzápětí nařčení odmítla a hájila magistrátní úředníky.

Praha podle ní na „černé taxikáře" automaticky podává trestní oznámení. „V některých případech se přímo pracovníci odboru dopravních agend magistrátu podíleli, ve spolupráci s městskou policií a republikovou policií, na zadržení takových osob. Intenzitu a četnost kontrol dokládá, že v nedávné minulosti při provádění kontrol v centru města bylo na tyto kontroly ze strany dopravců podáno trestní oznámení a soud rozhodl, že tak časté provádění kontrol je šikanou a hlavnímu městu byla uložena pokuta," podotkla Krnáčová.

Dále sdělila, že v připravované novele zákona je zanesen i návrh, aby jednání řidičů, kteří provozují taxislužbu bez příslušných oprávnění, bylo ihned hodnoceno jako přestupek, bez toho, aby se musela prokazovat četnost jeho protiprávních jednání. Kromě toho by prý bylo možné takovému řidiči uložit kauci do sto tisíc korun a v případě nezaplacení kauce, respektive pokuty, i vozidlo prodat. „Připravované změny právních předpisů jsou cíleny na řidiče, kteří nerespektují pravidla provozování taxislužby, a měly by vést k selekci nepoctivých řidičů," dodala Krnáčová.

Protiprávní blokáda strašila

Jenže ani tyto argumenty taxikáře nepřesvědčily. Trvali na blokádě magistrály a dalších „bolestivých" krocích. I přesto, že chystaná blokáda páteřní komunikace by byla podle mluvčího pražské policie Tomáše Hulana protiprávní a „policisté by na místě postupovali podle zákona." „Nechtěla jsem z Pražanů a návštěvníků prahy činit rukojmí," předestřela před pondělní schůzkou s taxikáři primátorka. Pak následovala „dohoda" a odvolání „odvetných opatření."

Čím AKT argumentovala na schůzce zřejmě shrnuje její veřejné prohlášení, ve kterém mimo jiné stojí. „Magistrát nechtěl řešit nemoc jako takovou, ale populisticky pouze její symptomy. Jako rukojmí si bral zákazníka, na kterém mu evidentně nezáleželo a nezáleží, na rozdíl od řádných provozovatelů taxislužby. Jde nám v prvé řadě o zahájení spolupráce, dialogu a pomoci magistrátu očištění Prahy od nepoctivců, kde bude důsledkem zlepšení služeb občanům. Nerozumíme tomu, že opakování zkoušek z místopisu vyřeší problematiku v boji s nepoctivými řidiči, kteří stejně v mnoha případech provozují činnost nelegálně. Doufáme, že konečně kompetentní úředníci konečně konají a ne jen mluví, jak tomu bylo po celá léta," deklarovala AKT.

Ústy Holcmana pak v pondělí konstatovala, že „primátorka Krnáčová je první z řady primátorů, která nám vyšla vstříc, a došlo k nějaké dílčí dohodě." Co bude dál? „Další systémová opatření bychom chtěli představit v srpnu," prozradila pouze Krnáčová.