Organizace Člověk v tísni (ČvT) před více než dvěma týdny upozornila na nelidské podmínky, které uprchlíci zažívají při čekání ve frontách. Žadatelé o finanční pomoc stáli dlouhé hodiny bez jistoty, že přijdou na řadu. Docházelo také ke střetu s pracovníky ochranky.

Od minulého týdne je situace lepší. „Fronty řídí zaměstnanci Úřadu práce, kterým vypomáhají zástupci neziskových organizací,“ říká mluvčí ÚP Kateřina Beránková. Její slova potvrzuje pracovník ČvT. „Na místě je mnohonásobně více pracovnic a pracovníku. Tím pádem jde odbavování mnohem rychlejší,“ potvrzuje František Pethö z ČvT.

Úřad práce se prý snaží situaci na speciálních pracovištích řešit od samého počátku tak, aby podmínky pro příchozí klienty i zaměstnance byly důstojné. „Příchozím jsou nyní k dispozici denně na dvě desítky přepážek. Klientům se zaměstnanci věnují už při příchodu a zjišťují jejich potřeby,“ dodává Beránková.

Co u vás rozhodne komunální volby? Zapojte se do velké ankety Deníku ZDE.

V hale 27 fungují dvě pracoviště České pošty. Žadatelé si tam můžou zřídit Mobilní klíč eGovernmentu. Na základě této Identity občana už nemusí na pracoviště ÚP ČR osobně a žádosti můžou odeslat ze svého počítače nebo mobilního telefonu.

Díky většímu počtu pracovníků zmizí podle koordinátorů fronty do konce dne, takže na místě nikdo nepřespává. Ve spolupráci s Magistrátem, provozovatelem Tržnice Holešovice a Českým červeným křížem vznikla umyvadla s vodou, zastínění okolních prostor, rozstřikovače vodní mlhy a další stany pro rodiny s dětmi. Ostraha, která byla v uplynulých dnech terčem kritiky, aktuálně působí už jen uvnitř budovy a u vchodu. Na situaci každý den dohlíží hlídky městské policie. Ve hře je i přesun speciálního pracoviště z Holešovic do jiných, lépe odpovídajících prostor s fungujícím vyvolávacím systémem a adekvátním zázemím. Ty nyní resort hledá.