„Raději sednu do auta, než bych za jízdenku zaplatila 32 korun.“ Tuto větu Deníku řekla Jitka Štěpánková, která je s dvojčaty na mateřské dovolené. Pořizovat tramvajenku si nechce.

„Pravidelně s dvojčaty po Praze nejezdím, takže se mi tato investice vzhledem k výši čtyřletého rodičovského příspěvku opravdu nevyplatí,“ vysvětlila Štěpánková, proč sedne raději do auta. S malými dětmi jde totiž i komfort cestování.

Mezi pražskými maminkami rozhodně není jediná, kdo preferuje cestu s dětmi autem. „Pojedeme-li z Hostivaře do Strašnic k prarodičům, od července dám za cestu tam i zpět domů 48 korun. Cestujeme obvykle i se psem, takže to je navíc za obě cesty 32 korun,“ vypočítala maminka dvouletého Matyáše Marie Tomanová s tím, že za tři kilometry cesty benzin za 80 korun neprojede.

Přitom alternativa by tu byla. V evropských velkoměstech se prodávají balíčky třeba deseti jízdenek, které jsou ve srovnání s jednotlivým jízdným mnohem výhodnější. I když vedení hlavního města stále tvrdí, že Praha má jedno z nejlevnějších jízdných v Evropě, není to pravda.

Jízdné ve světě

Podle průzkumu Deníku stojí v Miláně jízdenka jedno euro, což je asi 24,5 korun. Od července přitom Pražané zaplatí 32 korun.

Jedna jízda hromadnou dopravou v Barceloně vyjde na 1,2 EUR (29 korun).

V nabídce španělská metropole má i balíček jízdenek na 10 jízd. Za ten cestující zaplatí 6,65 EUR, což je v přepočtu asi 163 korun. Jedna jízda pak vyjde na 16 korun.

Tuto formu jízdného hojně využívají i místní. Možná by se „uchytila“ i v Praze. Třeba maminkám na mateřské dovolené by nebyly limitovány při cestování hromadnou dopravou po Praze omezenou časovou platností.

„Kdyby byla na trhu taková varianta, asi by se mi vyplatilo si deset jízd koupit,“ uvažuje Marie Tomanová.

Nic se měnit nebude

Současné vedení Prahy ale na systému jízdného nebude nic měnit.

„Preferujeme časový systém, kdy je předplatné vázáno na určité období. Neuvažujeme o tom, že bychom zavedli nějaké množstevní slevy,“ sdělil Deníku Karel Březina (ČSSD), primátorův náměstek pro dopravu.

Vedení města se inspiruje spíše systémem, jaký má například Vídeň. I když i v její nabídce je možnost zakoupit jízdenku na čtyři cesty bez časové platnosti. Není ale cenově výhodnější než jednotlivé jízdné.

Pražané tak mohou na slevy podobné těm barcelonským či milánským zapomenout.

Ceny jízdného v evropských městech

Barcelona
1 jízda – 1.20 € (29 korun)
10 jízd „T10“ – 6.65 € (163 korun, jedna jízda za16 korun)
jednodenní jízdenka – 5 € (122 korun)

Miláno
1 jízda – 1 € (24,5 korun)
10 jízd – 9,2 € (225 korun, jedna jízda 22,5)
jednodenní jízdenka – 3 € (73,5 korun)

Praha (od 1. 7. 2011)
1 jízda – 32 korun (90 minut)
jednodenní jízdenka – 100 korun
3 dny (72 hodin) – 330 korun

Vídeň
1 jízda – 1,5 € (37 korun)
jednodenní jízdenka – 6 € (147 korun)
3 dny – 16,9 € (414 korun)
4 jízdy – 6 € (147 korun, jedna jízda 36,7 korun)
Zdá se vám jízdenka za 32 korun drahá?

Jana Krátká, Straky
Nejsem z Prahy, dojíždím, takže pro mě to drahé je. Opencard si kvůli skandálům, které kolem ní byly, pořídit nechci.


Zdena Kulíková, Praha
Drahé to tedy je. Ale jám mám výhodu, že od července nebudu platit v hromadné dopravě vůbec. Ale asi to zdražili, aby důchodci mohli jezdit zadarmo.


Alena Nová, Praha 3
Myslím, že je to hodně. Oni Prahu stále srovnávají s okolními městy v Evropě, ale tam jsou jiné příjmy.


Iveta Křížková, Liberec
Ja za cestu z Liberce do Prahy zaplatím 75 korun. Takže jednotlivá jízdenka v MHD je
v tomto srovnání pro mě drahá.


Pavel N., Beroun
Do Prahy a po Praze jezdím autem, jízdenky si nekupuji. Takže nedovedu posoudit, zda je to drahé.

Čtěte také: Rozhodnuto! MHD budou mít zdarma děti a senioři