Jedním z klíčových nástrojů pro rozvoj udržitelného cestovního ruchu se podle PCT stal poplatek z pobytu. „Díky poplatku z pobytu jsme minulý rok vybrali 801 milionů a tyto peníze zpátky reinvestujeme do rozvoje Prahy a také do podpory cestovního ruchu prostřednictvím kampaní. Ty cílíme na individuální cestovatele a bonitní klientelu,” říká náměstek primátora pro kulturu a cestovní ruch Jiří Pospíšil (TOP 09).

Praha se tak podle něj postupně zbavuje nálepky levné destinace a turisté sem nejezdí za levným alkoholem, ale za historií, památkami nebo kulturou. Jsou tu také ochotni utratit více peněz, než v minulosti.

Trhákem je Petřínská rozhledna

V loňském roce na památkové objekty spravované Prague City Tourism zamířilo 1, 8 milionu návštěvníků. Celkově do Prahy přijelo loni 7, 4 milionu návštěvníků. Jednou z nejnavštěvovanějších památek byla Petřínská rozhledna, na kterou se přišlo podívat 643 100 návštěvníků. V závěsu po ní je Staroměstská radnice s 498 895 návštěvníky a třetí se umístilo Zrcadlové bludiště s 378 543 návštěvníky.

Turismus v Praze | Video: Eliška Stodolová

„Díky našim cíleným kampaním se i u britských turistů na první místa v motivaci přijet do Prahy dostaly památky a kultura, zatímco alkohol spadl až na 4. místo. Tato data vyšla z dotazníkového šetření agentury CzechTourism,” uvedla místopředsedkyně představenstva Prague City Tourism Jana Adamcová.

Za poslední dva roky se podle PCT podařilo cestovní ruch v Praze stabilizovat a změnit i skladbu turistů, kteří do metropole míří. Stále platí rostoucí trend v počtu domácích návštěvníků, kteří po pandemii stabilně tvoří 20–25 % přijíždějících cestovatelů. Praha je také podruhé po sobě nejoblíbenějším cílem Čechů ve srovnání s ostatními tuzemskými regiony.

Informační centrum v Karlově ulici

Do budoucna chystá společnost hned několik projektů. V následujících dvou letech má vzniknout nové informační centrum v Karlově ulici. To kromě standardních informací nabídne i specifičtější informace třeba o kulturních událostech v Praze.

K rostoucím příjmům z turismu a budoucím plánům - náměstek pro kulturu Jiří Pospíšil (TOP 09) a místopředsedkyně Prague City Tourism Jana Adamcová | Video: Eliška Stodolová

„Pražany i návštěvníky bych chtěl upozornit, že jako druhá věc začíná rozsáhlá revitalizace Prašné brány. Tento skvost gotické architektury se po určitou dobu hodí do lešení. Nejdříve proběhne stavebně-historický průzkum a pak následně proběhne samotná rekonstrukce,“ uvedl Pospíšil.

Třetím projektem je příprava nové strategie, která bude vycházet z aktuálních turistických trendů. Strategie má 50 bodů a nyní je v připomínkovém řízení, poté zamíří ke schválení do zastupitelstva. Věnovat se bude například přípravě nové aplikace My Prague, kultivaci průvodcovských služeb nebo nové koncepci tržišť. Podrobnosti zatím zástupci Prahy ale nesdělili.