Nejvyšší útratu na místě bez dopravy a hotelu vykazují turisté ze Spojených států amerických, kteří jsou ochotní zaplatit přibližně šestnáct tisíc korun za pětidenní pobyt. Naopak nejšetrnější jsou turisté z Polska.
Za restaurace, bary a gastronomické služby nejvíce utrácejí Španělé, Britové a Američané, a to průměrně kolem tří tisíc korun za pobyt.
Turisté z Asie naopak touží spíše po návštěvě historických památek a už pro ně nejsou stěžejní gastronomické služby. Právě Asiaté do hlavního města přijíždějí třeba za místy, která viděli v seriálu Lovers in Prague, takových je zhruba polovina. Druhá polovina potom preferuje zábavu.

„Proto jsme se rozhodli až na několik výjimek pojmout vzkazy určené asijským turistům jinak a soustředit se na určité fenomény. Příkladem může být fenomén pití kávy, díky němuž můžeme asijským turistům představit jak minulost v podobě historických kaváren vídeňského nebo pařížského typu, tak současnost vyhlášených baristů anebo tradice pěstování vína na území Prahy a s ním spojená kultura jeho konzumace,“ vysvětluje Jakub Hrubý z Orientálního ústavu české Akademie věd.
Právě za akademiky se do průzkumu zapojili Sociologický ústav (koordinátor projektu), Filosofický ústav, Masarykův ústav a Archiv, Ústav pro českou literaturu, Historický ústav, Ústav dějin umění, Ústav pro soudobé dějiny, Etnologický ústav, Orientální ústav, Slovanský ústav a Archeologický ústav AV ČR, Praha.
Za Prahu méně než za Amsterdam
V Praze ale turisté stále utrácejí méně než v jiných evropských městech. V roce 2019 byly jejich výdaje pouhých 5,6 miliard dolarů, zatímco třeba v Amsterdamu utratili dvojnásobek. Městská společnost Prague City Tourism (PCT) chce cílit hlavně na movitější a kultivovanější turisty.
„Kvalitní produkty a služby cestovního ruchu jsou například exkluzivní zážitky vycházky s průvodcem šité na míru, sofistikované suvenýry a další zážitky s vysokou přidanou hodnotou. Naše společnost sama takovéto produkty vyvíjí a snaží se inspirovat podnikatele v cestovních ruchu, aby konali stejně,“ říká mluvčí společnosti Klára Janderová s tím, že data z prodeje suvenýrů ukazují, že je možné být na trhu úspěšný i s dražšími produkty jako jsou třeba křišťálové sklenice českého sklářského výtvarníka z Jablonce nad Nisou Ronyho Plesla.

„Bonitnější klientela si je ráda koupí. Druhá část oslovení sofistikovaných cestovatelů spočívá v rebrandingu Prahy, kdy Prahu prezentujeme skrze pražské tvůrce a bojujeme proti tomu, že je Praha vnímána jako skanzen nebo levná večírková destinace,“ dodává Janderová.
Speciální web pro každého zvlášť
Podle průzkumu přijíždí do metropole každý za něčím jiným. Francouzi a Britové preferují zábavu a památky mají až na druhém místě. U Poláků se zájmy tříští téměř rovnoměrně mezi poznáváním, rekreací a obchodem. Dalším hlavním důvodem návštěvy metropole bývá gastronomie. Před létem, na přelomu května a června, chtějí zástupci PCT spustit speciální web, který bude jednotlivým turistům nabízet specifické činnosti.

„Souběžně probíhá vývoj nového webu a turistické aplikace, která bude naplněna obsahem příběhů založených na tématech, které identifikovali vědci z AV ČR. Prakticky to bude fungovat tak, že webová stránka či aplikace identifikují národnost klienta a podle ní mu nabídnou různý obsah. Němci se tak zobrazí nejprve příběh Franze Kafky, Španělovi Pražské Jezulátko a Američanovi příběh amerického baru v Obecním domě. Klientovi se rovněž zobrazí nabídka souvisejících suvenýrů, vycházek, článků, turistických míst nebo podcastů a videí,“ upřesňuje Janderová s tím, že aplikace bude v provozu do konce roku.