Nejvyšší útratu na místě bez dopravy a hotelu vykazují turisté ze Spojených států amerických, kteří jsou ochotní zaplatit přibližně šestnáct tisíc korun za pětidenní pobyt. Naopak nejšetrnější jsou turisté z Polska.

Za restaurace, bary a gastronomické služby nejvíce utrácejí Španělé, Britové a Američané, a to průměrně kolem tří tisíc korun za pobyt.

Turisté z Asie naopak touží spíše po návštěvě historických památek a už pro ně nejsou stěžejní gastronomické služby. Právě Asiaté do hlavního města přijíždějí třeba za místy, která viděli v seriálu Lovers in Prague, takových je zhruba polovina. Druhá polovina potom preferuje zábavu.

Aquapalace Praha v Čestlicích.
Nejnavštěvovanější místa v Praze a kraji: Hlavní město láká, zájem o hrady klesl

„Proto jsme se rozhodli až na několik výjimek pojmout vzkazy určené asijským turistům jinak a soustředit se na určité fenomény. Příkladem může být fenomén pití kávy, díky němuž můžeme asijským turistům představit jak minulost v podobě historických kaváren vídeňského nebo pařížského typu, tak současnost vyhlášených baristů anebo tradice pěstování vína na území Prahy a s ním spojená kultura jeho konzumace,“ vysvětluje Jakub Hrubý z Orientálního ústavu české Akademie věd.

Právě za akademiky se do průzkumu zapojili Sociologický ústav (koordinátor projektu), Filosofický ústav, Masarykův ústav a Archiv, Ústav pro českou literaturu, Historický ústav, Ústav dějin umění, Ústav pro soudobé dějiny, Etnologický ústav, Orientální ústav, Slovanský ústav a Archeologický ústav AV ČR, Praha.

Za Prahu méně než za Amsterdam

V Praze ale turisté stále utrácejí méně než v jiných evropských městech. V roce 2019 byly jejich výdaje pouhých 5,6 miliard dolarů, zatímco třeba v Amsterdamu utratili dvojnásobek. Městská společnost Prague City Tourism (PCT) chce cílit hlavně na movitější a kultivovanější turisty.

„Kvalitní produkty a služby cestovního ruchu jsou například exkluzivní zážitky vycházky s průvodcem šité na míru, sofistikované suvenýry a další zážitky s vysokou přidanou hodnotou. Naše společnost sama takovéto produkty vyvíjí a snaží se inspirovat podnikatele v cestovních ruchu, aby konali stejně,“ říká mluvčí společnosti Klára Janderová s tím, že data z prodeje suvenýrů ukazují, že je možné být na trhu úspěšný i s dražšími produkty jako jsou třeba křišťálové sklenice českého sklářského výtvarníka z Jablonce nad Nisou Ronyho Plesla.

Vladislavský sál na Pražském hradě.
Nejnavštěvovanějším místem Prahy je Pražský hrad, druhá je zoo

„Bonitnější klientela si je ráda koupí. Druhá část oslovení sofistikovaných cestovatelů spočívá v rebrandingu Prahy, kdy Prahu prezentujeme skrze pražské tvůrce a bojujeme proti tomu, že je Praha vnímána jako skanzen nebo levná večírková destinace,“ dodává Janderová.

Speciální web pro každého zvlášť

Podle průzkumu přijíždí do metropole každý za něčím jiným. Francouzi a Britové preferují zábavu a památky mají až na druhém místě. U Poláků se zájmy tříští téměř rovnoměrně mezi poznáváním, rekreací a obchodem. Dalším hlavním důvodem návštěvy metropole bývá gastronomie. Před létem, na přelomu května a června, chtějí zástupci PCT spustit speciální web, který bude jednotlivým turistům nabízet specifické činnosti.

Miroslav Prokeš, který více než půlstoletí provází v Praze turisty v angličtině, němčině, ruštině a švédštině a je členem výboru profesního spolku Asociace průvodců ČR.
Turistický sektor bije na poplach, podnikatelé chtějí silnější podporu státu

„Souběžně probíhá vývoj nového webu a turistické aplikace, která bude naplněna obsahem příběhů založených na tématech, které identifikovali vědci z AV ČR. Prakticky to bude fungovat tak, že webová stránka či aplikace identifikují národnost klienta a podle ní mu nabídnou různý obsah. Němci se tak zobrazí nejprve příběh Franze Kafky, Španělovi Pražské Jezulátko a Američanovi příběh amerického baru v Obecním domě. Klientovi se rovněž zobrazí nabídka souvisejících suvenýrů, vycházek, článků, turistických míst nebo podcastů a videí,“ upřesňuje Janderová s tím, že aplikace bude v provozu do konce roku.