Tříčlánkový trolejbus má dva motory a měří 24,7 metru. Kapacita vozu je 179 cestujících, z toho 54 míst je k sezení. Trolejbusy budou takzvaně parciální, tedy schopné ujet část trasy na baterii bez síťového vedení.

Trasa linky 119 měří necelých 19 kilometrů a pod trolejovým vedením bude zhruba 11 kilometrů. Zbytek pojede trolejbus na baterie, dojezd nového vozu na baterie je při plném zatížení 12 kilometrů.

Lidé měli možnost se svézt vozy v Praze od druhé poloviny loňského prosince, kdy dopravní podnik zahájil testovací fázi s cestujícími mezi Palmovkou a Letňany, kde musel najezdit 15.000 kilometrů.

Ještě před tím musel ujet přes 5000 kilometrů prázdný. Podnik mezitím vybudoval trolejová vedení v částech trasy mezi Veleslavínem a letištěm.

Slavnostní zahájení provozu na trolejbusové lince č. 59 Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla Praha. | Video: Deník/Radek Cihla

"Jedná se o momentálně nejdelší povrchové vozidlo DPP. Cílem je, aby vždy u stanice metra A Nádraží Veleslavín bylo přistaveno vozidlo, které pojme všechny cestující, kteří vystoupí z metra a chtějí cestovat na letiště. Byly experimenty, kdy se přistavovaly dvě 119 za sebou, ale to se nesetkalo příliš s pochopením cestujících, lidově řečeno, první autobus byl nacpaný a druhý prázdný," řekl náměstek primátora Zdeněk Hřib (Piráti).

Na trase na letiště jezdí 20 velkokapacitních trolejbusů, čímž se ve městě ročně vyprodukuje o 1300 tun oxidu uhličitého méně

Ještě před zprovozněním linky musel DPP vybudovat potřebnou infrastrukturu, kromě trolejí také měnírny elektrické energie nebo nabíjecí stanice v garážích v Řepích.

Správa železnic v současné době opravuje trať z Prahy na Kladno, v jejímž rámci vznikne železniční propojení na letiště. Velkokapacitní trolejbusy po zprovoznění dráhy použije DPP na trase linky autobusu číslo 136. Nynější autobusy z linky 119 nahradí nejstarší kloubové autobusy SOR NB 18 z let 2009 a 2010, které DPP vyřadí.

Město má společně s DPP připraveno dalších 13 projektů, kdy nahradí autobusy trolejbusy. "Pokud se DPP podaří vysoutěžit zhotovitele, tak ještě letos bychom chtěli začít stavět infrastrukturu pro bateriové trolejbusy na lince 137, což je z Na Knížecí k Waltrovce," řekl Hřib. Výhledově by podle generálního ředitele DPP Petra Witowského mohly být elektrifikovány také linky číslo 112 a 201.

Trolejbusy jsou nyní také na trati z Palmovky do Miškovic, kde linka číslo 58 začala v plném provozu jezdit letos 1. února. Nahradila autobus číslo 140.

Slavnostní zahájení provozu na trolejbusové lince č. 59 Nádraží Veleslavín – Letiště Václava Havla Praha. | Video: Deník/Radek Cihla

Jízdní řád trolejbusů od 6. března naleznete zde.