Předchozí
1 z 12
Další

Pro začátek budoucnost

Zdroj: Škoda Group

Škodovka uzavřela smlouvu na dodávky 40 tramvají pro pražský dopravní podnik, z nichž první by si cestující v metropoli mohli vyzkoušet už příští rok v prosinci. Nakonec by jich však po Praze (ale i za hranicemi hlavního města na připravované trati do Zdib) mohlo jezdit až 200. Kontrakt totiž obsahuje opci na dodávku dalších 160 tramvají, které Praha odebrat může i nemusí. Podle toho, jak to bude vyhovovat potřebám metropole i jejím finančním možnostem.

Moderní nízkopodlažní tramvaj prozatím nazývaná Škoda ForCity Plus Praha 52T přijde podle smlouvy na 83 milionů korun za kus. První čtyřicítka, z nichž polovinu má společnost Škoda Transportation dodat počátkem prosince 2025 a druhou půlku do konce roku následujícího, tak přijde na 3,3 miliardy. 

Začínáme

V roce 1891 byla zprovozněna 1. česká elektrická tramvaj v Praze na Letné. Stalo se tak zásluhou předního českého elektrotechnika Františka KřižíkaV roce 1891 byla zprovozněna 1. česká elektrická tramvaj v Praze na Letné.Zdroj: archiv DPP

V roce 1891 byla zprovozněna 1. česká elektrická tramvaj v Praze na Letné. Stalo se tak zásluhou předního českého elektrotechnika Františka Křižíka. Dráha ukončila svůj provoz 15. 8. 1900.

Tramvajový průvod v Praze 18. července 2021.
VIDEO: Nejstarší i nové. Průvod připomněl 130 let provozu elektrických tramvají

Začátek 20. století

V roce  1905 byly úředně vyzkoušeny první tramvajové vozy nového typu, vzhledově navržené architektem Janem Kotěrou, které ovlivnily vzhled pražských tramvajových vozů na několik desetiletí.V roce 1905 byly úředně vyzkoušeny první tramvajové vozy nového typu, vzhledově navržené architektem Janem Kotěrou.Zdroj: archiv DPP

V roce 1905 byly úředně vyzkoušeny první tramvajové vozy nového typu, vzhledově navržené architektem Janem Kotěrou, které ovlivnily vzhled pražských tramvajových vozů na několik desetiletí.

Jízdou kolony historických tramvají centrem Prahy a odhalením pomníčku si pražský Dopravní podnik připomněl 18. července výročí 120 let první elektrické dráhy.
Tramvaje slaví, Prahou projely historické vozy

Éra vlečných vozů

V roce 1930 byly 1930 do provozu zařazeny vlečné vozy se středním vstupem a sníženou nástupní plošinou, tzv. „krasiny“.V roce 1930 byly do provozu zařazeny vlečné vozy se středním vstupem.Zdroj: archiv DPP

V roce 1930 byly do provozu zařazeny vlečné vozy se středním vstupem a sníženou nástupní plošinou, tzv. „krasiny“. Jednalo se s trochou nadsázky o 1. nízkopodlažní vozidla v městské hromadné dopravě v Praze.

V pražské MHD skončí provoz tramvají T6A5, které poprvé vyjely před 25 lety. Naposledy se vydají na trať v sobotu 19. června 2021 na lince číslo 4.
Rozlučková jízda. Praha ukončuje provoz „hranatých“ tramvají

Tramvaj zvaná ponorka

V roce 1936 byly do provozu zařazeny jednosměrné tramvajové vozy s uzavíratelnými vstupy, usměrněným pohybem cestujících a stálým stanovištěm průvodčího, tzv. „ponorky“.V roce 1936 byly do provozu zařazeny jednosměrné tramvajové vozy s uzavíratelnými vstupy.Zdroj: archiv DPP

V roce 1936 byly do provozu zařazeny jednosměrné tramvajové vozy s uzavíratelnými vstupy, usměrněným pohybem cestujících a stálým stanovištěm průvodčího, tzv. „ponorky“.

Z uvedení nového svazku Encyklopedie pražské MHD: Katalog vozidel, Tramvaje - speciální vozidla.
Video, foto: Další části encyklopedie MHD byli za kmotry Měsíček či Mazačka

T1 se hlásí o slovo

V březnu 1952 byly do provozu s cestujícími zařazeny čtyřnápravové motorové tramvajové vozy koncepce PCC (typ T I), které položily základ konstrukce moderních tramvajových vozidel poválečného období.V březnu 1952 byly do provozu s cestujícími zařazeny vozy koncepce PCC (typ T I).Zdroj: archiv DPP

V březnu 1952 byly do provozu s cestujícími zařazeny čtyřnápravové motorové tramvajové vozy koncepce PCC (typ T I), které položily základ konstrukce moderních tramvajových vozidel poválečného období.

Historická tramvaj Tatra T1 vyjela v Praze na lince číslo 2 do běžného provozu.
OBRAZEM: V roce 1951 působila jako zjevení. Teď se tramvajová legenda vrátila

Legenda, která jezdí dodnes

21. 11. 1962 byly do pravidelného provozu s cestujícími poprvé nasazeny tramvaje T3, kterými byla následně uskutečněna zásadní výměna a unifikace vozového parku tramvají.21. 11. 1962 byly do pravidelného provozu s cestujícími poprvé nasazeny tramvaje T3.Zdroj: archiv DPP

21. 11. 1962 byly do pravidelného provozu s cestujícími poprvé nasazeny tramvaje T3, kterými byla následně uskutečněna zásadní výměna a unifikace vozového parku tramvají. S přibližně 14 000 kusy se jedná o nejpočetněji vyráběný tramvajový vůz na světě. A v pražských ulicích ho můžeme potkávat dodnes.

Ze slavnostního představení první tramvaje K2 (ev. č. 7000) v pravidelném provozu v Praze, vozovna Střešovice.
Zrenovovaná historická tramvaj K2 v neděli poprvé sveze cestující po Praze

Dveře vpravo i vlevo

V roce 1986 byly do provozu s cestujícími zařazeny velkokapacitní tříčlánkové obousměrné tramvaje KT8D5 představující první nový typ od zavedení T3 v roce 1962.V roce 1986 byly do provozu s cestujícími zařazeny velkokapacitní tramvaje KT8D5.Zdroj: archiv DPP

V roce 1986 byly do provozu s cestujícími zařazeny velkokapacitní tříčlánkové obousměrné tramvaje KT8D5 představující první nový typ od zavedení T3 v roce 1962. Mezi dopravními fanoušky se jim přezdívá „kachny“ či „kačeny“ a po modernizaci jezdí v Praze stále.

Tramvajová trať - Generála Šišky - Modřany Novodvorská
Tramvaje do Libuše vyjedou příští týden. Ve špičce pojedou každých 8 minut

Pokus - omyl

V červenci 1997 byly do zkušebního provozu s cestujícími zařazeny nízkopodlažní tramvaje RT6N1 vyvíjené v ČKD Praha po roce 1990. Jejich provoz nebyl příliš úspěšný a skončil po necelých 2 letech.V červenci 1997 byly do zkušebního provozu s cestujícími zařazeny nízkopodlažní tramvaje RT6N1.Zdroj: archiv DPP

V červenci 1997 byly do zkušebního provozu s cestujícími zařazeny nízkopodlažní tramvaje RT6N1 vyvíjené v ČKD Praha po roce 1990. Jejich provoz nebyl příliš úspěšný a skončil po necelých 2 letech.

Ilustrační foto
Pražské vozovny tramvají fungují už několik generací

Porsche v ulicích

V roce 2006 byly do zkušebního provozu s cestujícími byly zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T – v pražském provozu se jednalo o 1. sériově dodávaný typ nízkopodlažních tramvají.V roce 2006 byly do zkušebního provozu s cestujícími byly zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T.Zdroj: Deník/Vít Šimánek

V roce 2006 byly do zkušebního provozu s cestujícími byly zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 14T – v pražském provozu se jednalo o 1. sériově dodávaný typ nízkopodlažních tramvají. Design pro Škodu Transportation navrhla firma Porsche.

Z poslední jízdy pražských "Vánoček".
Tak zase za rok. Vánoční flotila se v sobotu večer naposledy projela po Praze

Zatím nejmodernější

V roce 2010 v říjnu byla do zkušebního provozu s cestujícím zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T, v současné době nejmodernější a zároveň nejpočetnější typ nízkopodlažních tramvají v Praze.V roce 2010 v říjnu byla do zkušebního provozu s cestujícím zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T.Zdroj: Deník/ Redakce

V roce 2010 v říjnu byla do zkušebního provozu s cestujícím zařazeny nízkopodlažní tramvaje Škoda 15T, v současné době nejmodernější a zároveň nejpočetnější typ nízkopodlažních tramvají v Praze.

Řidička historických tramvají Karolína Hubková.
Fantasy na kolejích. Tramvajačka Karolína Hubková bude psát pohádky o tramvajích

…za dva roky

Nová tramvaj pro Prahu, kterou připravuje Škoda Transportation. Prvních dvacet má výrobce dodat v prosinci 2025.Nová tramvaj pro Prahu, kterou připravuje Škoda TransportationZdroj: Vizualizace: Škoda Group

Nová tramvaj pro Prahu, kterou připravuje Škoda Transportation. Prvních má výrobce dodat v prosinci 2025. Zatím tedy exsituje jen na vizualizacích. DPP jich zatím objednalo čtyřicet, počítá se však až s dvěma sty. 

Nová tramvaj pro Prahu, kterou připravuje Škoda Transportation. Prvních dvacet má výrobce dodat v prosinci 2025.
První ukázky nové tramvaje pro Prahu, vyjet by mohly už příští rok v prosinci