Chytré kontejnery.Zdroj: DeníkV různých lokalitách napříč metropolí jsou nově umístěny chytré kontejnery. Město nemuselo nádoby pořizovat, jen ty stávající osadilo speciálními senzory. Čidla využívají ultrazvukový paprsek, pomocí něhož ověřují, z kolika procent jsou naplněné.

Většina ze 420 zařízení je umístěna v podzemních kontejnerech, jen 40 jich je namontováno v klasických nadzemních.

„Jedná se o pilotní projekt, jehož hlavním cílem je otestování technologie,“ uvedl Vladimír Antonín Bláha, mluvčí městské firmy Operátor ICT. Město vyjde na 2,5 milionu korun.

Trasy na míru

Popeláři v současné době vyvážejí stanoviště podle pevného, předem daného harmonogramu. „Běžně dochází k vyvážení nezaplněných nádob, nebo naopak kvůli dlouhodobé přeplněnosti, nebo ucpání vhozové šachty ke znečištění okolí stanoviště,“ upozorňuje Bláha.

Pražské služby vyvracejí mýty o třídění odpadu v hlavním městě v reakci o rozšíření videa z hlavního nádraží.
Sype se všechen tříděný odpad na jednu hromadu? Pražské služby boří mýty

„Tento projekt přinese hlavnímu městu nové informace o výtěžnosti sběrných nádob, jejich stavu a na základě těchto informací bude možné optimalizovat četnost svozů,“ dodal.

Nový harmonogram může být velmi pružný a každým dnem se měnit podle aktuální potřeby. „Všechna získaná data jsou bezpečně uložená v naší platformě, kam má přístup Operátor ICT i svozová firma, a jsou vyhodnocena softwarem, aniž by byla nutná nějaká aktivita lidí,“ řekla Andrea Basilová, spoluzakladatelka firmy Sensoneo, jež Praze systém dodala.

Popelnice na tříděný odpad.
Kontejnery na tříděný odpad mizí z Karlína, následovat budou další čtvrti

Aplikace pak vyhodnotí, které kontejnery vyžadují svoz, a navrhne nejlepší trasu, aby vozidlo neprojíždělo někudy zbytečně. Software podle Basilové umí zohlednit například i to, kolik pracovníků má firma v určitý den k dispozici, jaký druh vozů jede do terénu, kde mají vozy depo a kam s odpadem míří.

Kromě senzorů, které monitorují zaplnění popelnic, je na čtyřiceti podzemních kontejnerech nainstalováno také čidlo, jež signalizuje ucpání vhozové šachty. „Senzory navíc dokážou detekovat požár a převrácení v případě nadzemních kontejnerů,“ zmínil Bláha.

Komunikace přes internet věcí

Čidla zasílají zprávy přes síť internetu věcí. „Je to velmi rozšířená a levná záležitost. Pokud zákazník nemá tuto síť k dispozici, umíme se připojit i přes klasické GPRS,“ prohlásila Basilová. Zákazník si také může nastavit, jak často se mají informace aktualizovat. Může to být každých pět minut nebo třeba jednou denně. „Nyní informaci zasílají šestkrát denně. Životnost baterie při této frekvenci je zhruba sedm let,“ oznámil Bláha.

Do konce června chce Praha zpřístupnit aplikaci, díky níž získají informace o naplnění popelnic i obyvatelé metropole. Ještě než se vydají s odpadky ven, budou moci zjistit, které z blízkých kontejnerů jsou prázdné a které nikoli.

Do projektu Cirkulární kavárna se zapojil i Vnitroblock v Holešovicích.
Jak nákladat s odpadem? Pražské kavárny odstartovaly nový projekt

Už nyní také funguje mobilní aplikace výrobce systému, firmy Sensoneo, v níž je možné zobrazovat kontejnery od všech zákazníků, kteří k tomu dali svolení.

Chytré popelnice bude město testovat do ledna příštího roku. Poté vyhodnotí, zda má smysl pořídit čidla i do dalších kontejnerů. V Praze jich jsou přes čtyři tisíce.

Praha organizuje mobilní svoz nebezpečných odpadů. Nově je možné odevzdat i oleje a tuky.
Praha zahájila svoz nebezpečného odpadu. Přibyly i nádoby na oleje a tuky