Podle rozhodnutí stanovil úřad Správě železnic přes 60 podmínek pro stavbu, jde ale o běžná opatření jako u jiných podobně velkých akcí. Projednávání probíhalo hladce, Drážní úřad vydal rozhodnutí za měsíc. Podmínkou povolení je dokončení do konce roku 2028.

Ještě před několika měsíci nebylo kvůli nejasnému financování jasné, zda projekt letos začne. Aktuální rozpočet je 4,18 miliardy korun. Tendr na zhotovitele stavby plánuje Správa železnic vyhlásit na přelomu 1. a 2. čtvrtletí 2023.

Smíchovské nádraží v Praze.
Proměna smíchovského nádraží začne příští rok, Správa železnic žádá o povolení

 „Aby mohla být s vybraným zhotovitelem ještě letos uzavřena smlouva a začátkem roku 2024 už se mohly rozběhnout samotné práce,“ uvedl v lednu mluvčí Správy železnic Dušan Gavenda.

Odstraňování kolejí ještě letos

Čtyřmiliardový projekt řeší celkovou rekonstrukci železniční stanice Praha-Smíchov v úseku od konce mostu přes Vltavu pod Vyšehradem po krajní výhybku berounské části stanice. V rámci projektu se počítá s rekonstrukcí železničního svršku a spodku, nástupišť, podchodů a všech technologických provozních souborů a stavebních objektů.

Navržena je nová konfigurace kolejových rozvětvení na obou koncích stanice, dále přidání nástupiště č. 4, prodloužení podchodů a přepojení trati Praha-Smíchov – Hostivice z obvodu společného nádraží do obvodu osobního nádraží.

Stavba má začít v době, kdy provoz v Praze ohrožují špatné stavy dvou mostů přes Vltavu. Správa železnic ale rekonstrukci smíchovského nádraží koordinuje s opravou Branického mostu.

Zdroj: Youtube

O rekonstrukci se mluví několik let. Přestavba kolejiště a nástupiště je přitom jen jeden z balíku projektů, které mají vylepšit a zatraktivnit smíchovské nádraží. Správa železnic samostatně připravuje zbudování nové lávky přes kolejiště a opravu výpravní budovy, kde má vzniknout nové sídlo organizace. Hlavní město Praha pak připravuje výstavbu autobusového terminálu nad kolejištěm a parkoviště.

Budova se měla opravovat už od roku 2019, Správa železnic ale práce odložila, neboť je chce koordinovat s postupem města. Všechny projekty by se měly realizovat zhruba ve stejnou dobu. Součástí stavby není instalace systému ETCS L2, jen příprava na jeho zavedení.

Ve smíchovské stanici se objeví stavební stroje už letos v souvislosti s jinou zakázkou: vytrháním kolejí v části, kterou nyní využívá například jako zázemí RegioJet.