"I ty nejnižší zábrany jsou minimálně o 30 centimetrů vyšší, než byla nejvyšší hladina vody před deseti lety," řekl novinářům primátor Bohuslav Svoboda při prohlídce stavby. Připomněl, že nová protipovodňová opatření stála čtyři miliardy, vydaly se zejména za protipovodňové stěny, zajištění kanalizační sítě a dokonalejší ochranu metra. Podle starosty Prahy 1 Oldřicha Lomeckého se investice vyplatily, považuje je za nejlépe uložené peníze.

V roce 2002 selhal lidský faktor

"Systém by měl bezporuchově vydržet 80 let," podotkl Svoboda. Kromě nových technologií má nyní hlavní město dokonalejší systém komunikace a avíz. V roce 2002 prý selhal zejména lidský faktor. Nyní lze podle primátora celý protipovodňový systém postavit do 48 hodin, podílí se na tom 360 lidí.

Hlavní město má také pro případ povodní připraveno 28 čerpadel, umístěny jsou v Hostivaři. Novinkou je osm studní kolem stanice metra Staroměstská, ze kterých lze odvádět vodu do řeky za zábrany. Podzemní dráha by díky nim měla při velké vodě zůstat suchá. Svoboda vysvětlil, že zatopení metra není povrchové, ale způsobují ho spodní vody.

Praha má největší protipovodňový systém v Evropě

Letošní cvičení je sledované kvůli výročí tragických záplav, není ale ojedinělé. Loni se konalo v Holešovicích, příští rok se odehraje v Karlíně. Svoboda tvrdí, že pražský protipovodňový systém je největší a nejsofistikovanější v Evropě. Například centrum města je celé zajištěno stěnami, nechráněny zůstanou v případě povodní pouze Karlovy lázně. Podle Svobody jimi musí protéci voda proto, aby se zachránil Karlův most.

Pro veřejnost je na Žofíně připraven dnes doprovodný program. Lidé se budou po celý den moci zapojit do soutěží ve stavbě hrází, prohlédnou si speciální techniku a uvidí zásah integrovaného záchranného systému. Po skončení akce budou hasiči hráze do pozdních večerních hodin rozebírat.
Rozvodněná Vltava v srpnu před deseti lety zatopila několik čtvrtí a evakuovány byly desítky tisíc obyvatel. Pod vodou skončily stanice metra, část zoologické zahrady, voda poškodila řadu staveb a památek. Záplavy ve městě napáchaly škody zhruba za 27 miliard korun.

Protipovodňový systém se v Praze začal připravovat v roce 1997. Tvoří jej zemní valy, betonové stěny a mobilní hrazení. Plánovaná opatření jsou v metropoli již téměř kompletně funkční, zbývá dokončit a zkolaudovat stěnu ve Velké Chuchli. Celkově po dokončení budou dosahovat délky 19,255 kilometru, z toho 6,925 kilometru měří mobilní hráze.