V letošním roce se pro cyklisty chystají jen čtyři větší projekty, magistrát na víc nemá peníze. Zatímco v loňském roce vydalo město na cyklistickou infrastrukturu 62 milionů korun, na letošek plánuje na cyklistickou dopravu dát pouze 23 milionů korun.

„Praha má k roku 2011 503 kilometrů cyklotras, v tomto roce bude vybudováno a značeno 21 kilometrů. Dále má ke konci minulého roku 145 kilometrů cyklostezek a letos se postaví tři nové v délce celkem 4,2 kilometru. Toto je právě z důvodu úsporných opatření," uvedla předsedkyně Komise Rady hl. m. Prahy pro cyklistickou dopravu Monika Krobová Hášová.

První cyklostezkou, jejíž dobudování bylo naplánováno na letošní rok a jež byla koncem května dokončena, je stezka podél Vltavy pod Barrandovskou skálou, od Barrandovského mostu do Malé Chuchle. Cyklisté se po 1,6 kilometru dlouhém novém úseku projíždějí od konce minulého týdne. Dokončená cyklostezka spojuje centrum metropole s Radotínem podél toku Vltavy a Berounky. Stavba vyšla na 9,4 milionu korun.

Na dokončení čeká na tento rok plánovaná 2,6 kilometru dlouhá trasa vedoucí z Kačerova přes Spořilov do Záběhlic. „Navazuje to na další trasy, například ze Spořilova přes Michli už je to do Vršovic hotové," řekl k projektu, který vyjde okolo 9,3 milionu korun, odborník na cyklodopravu Vrastislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Téměř dostavěný je i úsek cyklostezky podél Mladoboleslavské ulice, který měří 900 metrů.

Projektem, jehož realizace zatím nezačala, jsou nájezdové rampy na lávku přes Vltavu v Lahovicích „Mělo by to pomoci tomu, že se cyklisté z cyklostezky A2 na pravém břehu rozptýlí i na levý břeh," řekl Filler.

Miliony z evropských fondů

Hlavní město chce na podzim získat na realizaci projektu zhruba 50 milionů korun z evropských fondů. Lávka zavěšená pod Pražským okruhem mezi Komořany a Lahovicemi stála asi 115 milionů korun a už několik let zůstává bez napojení na cyklostezku.

Pro velmi frekventovanou cyklostezku A2 v Modřanech chystá letos odlehčení také radnice Prahy 12. Ta plánuje pomoci cyklistům od proplétání mezi chodci, pro něž zbuduje zvláštní pěšinu vedle cyklostezky.

„Projekt zahrnuje revitalizaci nejjižnější laguny u kynologického cvičiště a vybudování jezírka pod Radotínským mostem, které bude využívat drenážní dešťovou vodu z Cholupického tunelu. Dále tam budou osazeny dvě informační tabule, lavičky a odpadkové koše. Dojde rovněž na vegetační úpravy podél stezky," sdělil Jan Decker z modřanské radnice.

Otevření by se podle něj chodci mohli dočkat už do konce léta.

Plán

Praha má plán na výstavbu cyklostezek a cyklotras, jejich konečný stav by měl být asi 1000 kilometrů. K poslednímu únoru tohoto roku je na území Prahy zhruba polovina plánované sítě, celkem 503,7 kilometru.

„Peníze na tenhle rok opravdu nejsou, je jich méně, než jsem očekával. Je to škoda, protože tenhle systém je součástí konceptu do roku 2020. Aby se to dostavělo, je potřeba každý rok dát zhruba 50 až 100 milionů korun za rok," uvedl Vratislav Filler.

Podle něj by také bylo potřeba ročně udělat asi 50 kilometrů cyklotras, deset kilometrů cyklopruhů a pět kilometrů cyklostezek.

„Letos se to ještě zvládne, ale připravenost na následující roky už asi neumožní takto pokračovat," dodal.

Drobnější úpravy za 2 miliony korun provede letos Technická správa komunikací na křižovatce mezi ulicí Na Slupi a Výtoní, bude zde mimo jiné nové dopravní značení a cyklopruh.

Metropole je často kritizována za to, že ji stavba cyklostezek vychází draze a že pro pražské kolaře je jízda po centru velmi obtížná.

Podle Fillera je vzhledem k nedostatku zdrojů vhodná doba na levnější opatření, která nevyžadují velké úpravy. Nejjednodušším postupem je dovolit ve vybraných ulicích jezdit cyklistům v protisměru.

„Vedlejší ulice v centru jsou často jednosměrné proto, aby je řidiči nepoužívali k průjezdu, jsou tak velmi vhodné pro jízdu na kole. Přitom se jedná o velmi bezpečné opatření. Prakticky každá ulice, ve které je dost místa na to, aby auto mohlo cyklistu předjet, se může stát cykloobousměrkou. Minutí protijedoucích vozidel je totiž daleko bezpečnější než předjetí," vysvětlil Filler, který je zároveň členem magistrátní cyklokomise.

JIŘINA ZÁVODSKÁ, BARBORA KABÁTOVÁ