Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha se majitele opencard nezbaví ani zavedením Lítačky

Praha - Praha se majitele opencard, firmy eMoneyServises (EMS), nezbaví ani případným zavedením Lítačky, která má nahradit opencard. Nová karta má v rámci pražského dopravního podniku fungovat na programu dopravního odbavovacího systému (DOS), který patří EMS. Na čtvrtečním jednání pražských zastupitelů to řekl Martin Vaic z městské firmy Operátor ICT.

28.1.2016
SDÍLEJ:

Ilustrační fotoFoto: DENÍK/Dimír Šťastný

Opencard vlastní asi 1,2 milionu lidí a Praha za ni zaplatila 1,7 miliardy Kč. Lítačka by měla opencard nahradit v polovině letošního roku. Lítačku dnes několik hodin kritizovali pražští zastupitelé.

Případným zavedením Lítačky se hlavní město nezbaví majitele opencard. Firma eMoneyServises vlastní DOS, který využívá dopravní podnik a má na něj licence do roku 2055. Dopravní podnik může systém provozovat, avšak v případě poruchy jej může podle autorského zákona opravit pouze EMS.

„Praha a dopravní podnik má na základě licencí pouze právo náš software užívat, nikoliv do něj nahlížet nebo jej přizpůsobovat. Pokud by do něj Praha chtěla napojit Lítačku, znamená to úpravu softwaru," řekl mluvčí EMS Martin Opatrný.

Krnáčová pod palbou kritiky

Projekt Lítačky představila primátorka v pondělí. Kartu má spravovat Praha a její vytvoření podle Krnáčové nebude stát více než deset milionů korun. Název karty, proti kterému se zvedla nevole Pražanů, prý ještě není definitivní. Přechod na novou kartu nemají údajně Pražané poznat.

Opozice na čtvrtečním jednání zastupitelstva několik hodin kritizovala Krnáčovou za způsob přípravy Lítačky. Projekt připravovala v utajení, a právě to je podle zastupitelů největším problémem. Vytvoření karty nazvali partyzánštinou a rovněž zpochybnili to, že karta vyřeší problém s opencard.

Vznesené dotazy zastupitelů Krnáčová nezodpověděla. Řekla pouze, že zamýšlela vytvořit projekt, kdy by Praha nebyla „ždímána". Zastupitelům se ale nelíbil způsob, jak kartu tvořila.

„Vy jednáte stylem: Přátelé věřte mi, ale na nic se neptejte a já to vyřeším. Vy jste tento projekt nepředložila nikomu a přinesla jste černou krabici," řekl opoziční zastupitel Tomáš Jílek (TOP 09).

Bývalý primátor Tomáš Hudeček řekl, že primátorka lže v případě, když uvádí, že náklady karty jsou do deseti milionů. Podle něj je třeba započítat peníze vynaložené na dosavadní fungování opencard a další nároky EMS.

Netransparentní fungování

Zastupitelé také kritizovali fungování magistrátní komise pro ICT a městské firmy Operátor ICT, která Lítačku vytvářela. Podle nich nefungují transparentně. Komise pro ICT se podle Jílka neschází a fungování firmy Operátor ICT se měnilo, aniž to radní či zastupitelé projednali.

Projekt opencard vznikl za primátora Pavla Béma (ODS). Původně měla karta fungovat nejen jako tramvajenka, ale také měla nabízet slevy na vstupy a sloužit jako mikropeněženka. To se nestalo.

Čtěte také: Pražskou opencard nahradí od poloviny roku čipová karta Lítačka

Autor: ČTK

28.1.2016 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:
Prezident Zeman se svou paní odvolili v základní škole v pražských Stodůlkách.
AKTUALIZOVÁNO

Letošní volby do Sněmovny nejsou podle Zemana zásadní ani zlomové

Předvolební debata Deníku: Ivan Bartoš
51

V televizi zabodoval Bartoš, Babiš působil unaveně, hodnotí experti

Střípky z debaty: Šlechtová u pozadí koně, Bartoš v koloně či letmý polibek

/VIDEO/ Co by udělal předseda SPD Tomio Okamura, když by si ministryně Karla Šlechtová zvrkla kotník? Proč se Michaela Marksová nerada fotí při výstupu z auta? Superdebata Deníku nebyla jen o politice.

Jsem gay, prohlásil den před volbami šéf zelených Matěj Stropnický

Předseda Zelených Matěj Stropnický dnes oznámil, že je homosexuál. Vyjádřil se tak ke spekulacím bulvárních médií. O svém soukromí mluvit neplánoval, voliči by ale podle něj tuto informaci vědět měli.

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

Petr Pravda: Oblíbení starostové mohou stranám přinést dobré výsledky

Politolog Petr Pravda řekl Pražskému deníku: "Oblíbení starostové městských částí mohou stranám přinést dobré výsledky." Už zítra půjdou (nejen) Pražané k volebním urnám a budou volit své poslance. Má smysl v letošních volbách kroužkovat jednotlivé kandidáty? Jak politikům pomáhají v bojích o voliče sociální sítě? 

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení