Metropole má nový rozpočet.Po skoro pětihodinových dohadech zastupitelé na čtvrtečním jednání vyjádřili podporu rozpočtu na příští rok.

„Praha bude hospodařit s celkovými příjmy ve výši 40,2 miliard korun a výdaji 49 miliard korun. Schodek pokryjí dotace ze státního rozpočtu, zejména pro oblast školství,“ sdělil primátor Pavel Bém (ODS), který rozpočet předkládal a zároveň dodal, že je rozpočet vyrovnaný.

Je nebo není schodek?

Podle Jiřího Witzanyho (SNK–ED) i po započtení dotace zůstává v rozpočtu schodek. „Započítáme-li státní finance, chybí 1,4 miliardy korun,“ oponoval Witzany.

Nejvíce kritiky se ale dostalo dotacím do dopravního podniku. Zástupci Strany zelených a sociálních demokratů se obávají, že klesne úroveň cestování Městské hromadné dopravy.

Peníze na okruh místo na MHD

„Podpora hromadné dopravy je podfinacována. Na investice dostal Dopravní podnik 2 miliardy korun, z toho jedna miliarda je doplatek za úsek metra Ládví – Letňany, který nemohl být doplacen letos pro nedostatek prostředků. Takže na rozvoj služeb souvisejících s provozem MHD v podstatě zbývá pouze jedna miliarda korun,“ vyčíslil zastupitel Karel Březina (ČSSD).

Podle něj bude v následující roce váznout obnova vozového parku, sníží se kvalita cestovaní hromadnou dopravu, v souvislosti s tím může dojít k prodloužení intervalů či zdražení jízdného, nebo zrušení slev.

Podle Petry Kolínské (SZ) se město se zavázalo k podpoře Městské hromadné dopravy. „Navržený rozpočet Dopravního podniku je likvidační. Je výsměchem pro všechny Pražany, není v něm ani koruna na rozvoj tramvajové sítě, na řešení bezbariérových přístupů do stanice metra v centru. Za to na stavbu okruhu jde více než osm miliard korun,“ porovnávala Kolínská.

Na mýto je peněz dost

Na mýtný systém je v rozpočtu vyčleněno 100 milionů korun. Částka podle některých zastupitelů představuje předimenzované číslo. V současnosti totiž pro zavedení mýtného v Praze chybí legislativa.

„Je předčasné do této kategorie dávat jakoukoli položku, není-li znám legislativní rámec akce. Zklidnění dopravy v centru lze ošetřit levnějšími způsoby. Dále je nutné navýšit peníze Technické správě komunikací, aby se zvýšila četnost úklidu a údržby zeleně. Pražské ovzduší obsahuje více prachu, tomu se dá se zabránit častějším úklidem,“ navrhl Zajíček.

„Nedáme-li peníze na okruh, bude doprava stát až do Libně a udusíme se tu,“ oponoval kritikům zastupitel Pavel Žďárský (ODS).

Nejvíce kritizované investice města
Čistírna odpadních vod – 1miliarda korun
Městský okruh – více než 8 miliard korun
Odbor informatiky – 2 miliardy korun
Společnost Praha olympijská – 15 milionů korun
Příprava mýtného – 100 milionů korun
Kde finance chybí
Dopravní podnik – rozvoj tramvajových tratí, nákup nových tramvají a autobusů, obnova souprav metra, vybudování bezbariérových přístupů do metra
Podpora nájemního bydlení
Technická správa komunikací – úklid metropole, kropení ulic a údržba zeleně, rekonstrukce komunikací