Už v pátek Praha 8 po jednání krizového štábu vyzvala pražského primátora Zdeňka Hřiba (Piráti), aby kvůli strachu z nemoci COVID-19 přistoupil magistrát k uvolnění regulace parkování na nezbytně dlouhou dobu.

Online reportáž

„Také je nutno připomenout, že může dojít k další regulaci městské hromadné dopravy, která je částečně rizikovým faktorem. Proto by Praha měla být alespoň částečně připravena a umožnit obyvatelům volnější režim dopravy v klidu,“ uvedl starosta městské části Ondřej Gros (ODS).

Web Pražský patriot citoval Hřiba, který tuto variantu odmítl s tím, že parkovací zóny zrušeny nebudou, dokud bude fungovat MHD. Další koaliční lídři se vyjádřili k prosbám veřejnosti prostřednictvím sociálních sítí. Jan Čižinský (Praha sobě) napsal, že o tomto tématu bude jednat rada hlavního města v pondělí na pravidelném zasedání.

Pospíšil vládní nařízení uvítal

Jenže vedení metropole předběhla menšinová vláda Andreje Babiše (ANO). Zrušení modrých zón oznámil na pozdní tiskové konferenci „superministr“ Karel Havlíček (za ANO), který řídí ministerstvo průmyslu a obchodu i resort dopravy.

Ihned poté se ozval také Jiří Pospíšil, šéf zastupitelského klubu Spojených sil pro Prahu (TOP 09, STAN, KDU-ČSL) a předseda pražské organizace strany, který chtěl uvolnění pravidel ohledně parkování navrhnout. „Opatření pomůže lidem, kteří pečují o své blízké a omezí počet cestujících v hromadné dopravě, což je nyní žádoucí,“ sdělil oficiální twitterový účet pražské TOP 09.

Na vládní nařízení zareagoval rovněž primátorův náměstek pro dopravu Adam Scheinherr (Praha sobě): „Chci velmi apelovat na všechny Pražany, aby auto přesto využívali jen v nejnutnějších případech – parkovacích míst je v Praze výrazně méně než aut a hrozí, že nezaparkují zdravotníci, nemocní mířící na odběry, pečovatelé pomáhající seniorům či příslušníci armády.“

Zvláštní parkovací místa pro zdravotníky

Magistrát podle Scheinherra od pondělí začal pro tyto skupiny mobilními značkami vyhrazovat zvláštní parkovací místa. „Ale základem je zodpovědný přístup každého z nás,“ dodává pražský radní.

„Všechny Pražany velice prosím, upřednostňujte pěší chůzi nebo kolo (vlastní či například Rekola fungující zdarma),“ dodal Scheinherr a upozornil, že MHD v Praze jezdí takřka bez omezení. Později primátor Hřib nařídil, aby cestující měli ve vozidlech MHD zakrytá ústa a nos.

Na výtky facebookových diskutujících, že cestování veřejnou dopravou není v době koronavirové epidemie bezpečné a že ani sdílení růžových kol nevypadá z hlediska hygieny nejrozuměji, primátorův náměstek odpovídal: „Bohužel v Praze není a nikdy nebylo místo pro všechna auta a hrozí, že při nadměrném využívání se nedostane na ty opravdu potřebné. S ohledem na to apeluji na maximální zodpovědnost.“

Pro Pražský deník pak zopakoval apel na zodpovědné využívání auta. „Důležité je nyní maximálně omezit pohyb po městě. Jestliže je nutné vyjít mezi lidi, pak na prvním místě, pokud to jde, jsou pěší a kolo,“ uvedl Scheinher s tím, že se u koordinace pražské dopravy magistrát řídí všemi pokyny vlády a krizového štábu a doporučeními Světové zdravotnické organizace (WHO). „Mým úkolem je zajistit co nejlepší implementaci těchto rozhodnutí.“

ODS: Používejte se zdravý rozum, když ho nemá primátor

A jak se k současné situaci staví opozice? „Nechci získávat laciné body kritikou jako někteří poslanci tepající vládu,“ odpověděl Patrik Nacher, předseda zastupitelského klubu hnutí ANO 2011. „Ale na druhou stranu jsme se o možném zrušení parkovacích zón během nouzového stavu bavili dříve,“ dodal Nacher v krátkém rozhovoru pro Pražský deník. „Vnímám tento krok pozivitně, Praha se k tomu mohla odhodlat dříve, protože mi přijde absurdní, aby někdo, kdo jede někomu pomáhat, dostal pokutu, nebo mu odtáhli vůz.“

Scheinherrova slova o tom, aby Pražané preferovali MHD, kolo a další prostředky před automobilem, Nacher okomentoval takto: „Spíš bych to nechal na lidech. Pokud by všichni najednou využívali hromadnou dopravu, bude tam vysoká koncentrace osob a všechna opatření se minou účinkem, kdyby zase všichni cestovali auty, Praha se může zablokovat. Radil bych vedení magistrátu, aby lépe koordinovalo jednotlivé kroky.“

„Jednání pana primátora Hřiba i náměstka Scheinherra je naprosto nezodpovědné,“ uvedla pro Pražský deník Alexandra Udženija, předsedkyně klubů zastupitelů ODS. Připomněla zmiňovanou žádost městských částí o zrušení parkovacích zón s ohledem na péči o starší rodinné příslušníky a nebo o nutnost pracujících dojíždět do práce autem.

„Proto jsem ráda, že toto opatření vláda učinila. Doporučení používat hlavně MHD mi i z hlediska na možné šíření nákazy přijde hazardování se zdravím Pražanů. Apeluji na občany, aby používali zdravý rozum, když už ho nemá pan primátor. Myslím, že současná magistrátní koalice si pro svůj ideologický boj s individuální automobilovou dopravou nevybrala ideální dobu,“ dodala Udženija.

Koronavirus v ČeskuZdroj: Deník