Společnost Unibail-Rodamco-Westfield, jež komplex vlastní a provozuje, ve čtvrtek 11. dubna představila záměr, který se pozvolna začne naplňovat už v příštích týdnech. Stavba má začít ještě během dubna.

S výjimkou uzavření jednoho z příjezdů, toho v oblasti food courtu (a občas také mírného snížení počtu parkovacích míst, avšak spíš jen o desítky z nynějšího počtu 3120) tyto práce fungování CČM výrazněji neomezí. Přes den se bude pracovat venku, uvnitř hlavně po nocích, slibuje Radek Novák zastávající pozici Head of Construction. Provoz tak zůstane zachován; počítá se ale třeba s přesuny akcí pořádaných na střešním parkovišti.

Nákupy, jídlo, zábava

„Naším cílem je nabídnout ještě lepší zážitek z nakupování i ze stravování,“ řekla Deníku ředitelka CČM Petra Holušová; oficiálně Shopping Centre Manager. Chystané změny podle jejích slov reagují jak na poptávku zákazníků, kteří přijíždějí nejen z metropole, ale i z širokého okolního regionu (a zdaleka ne jen ze středních Čech), tak na zájem partnerů chtějících zde prodávat a poskytovat služby.

Martin Makovec ze zastoupení Unibail-Rodamco-Westfield, který má funkci Director of Czech Operations & Investment, připomněl, že průměrný návštěvník stráví v obchodním centru přes dvě hodiny – a hodně přicházejí rodiny s dětmi.

Už z toho plyne, že si zde lidé chtějí nejen nakoupit, ale také se pobavit a najíst se. Ne však zahnat hlad, nýbrž pochutnat si. Lze totiž sledovat posun požadavků směřujících od „rychlého občerstvení“ spíše k „restauračním zážitkům“. I Makovec připomněl: „Reagujeme na poptávku zákazníků a našich obchodních partnerů.“

Směsný odpad, který vyhazují jak nájemci obchodních prostor, tak zákazníci, přetřídili výzkumníci v Centru Černý Most:

Směsný odpad, který vyhazují jak nájemci obchodních prostor, tak zákazníci, přetřídili výzkumníci v Centru Černý Most. | Video: Milan Holakovský

Nová nabídka pro náročné

Holušová konkrétně hovoří o dvaceti nových obchodech s módou, kdy některé značky dostanou příležitost prezentovat svoji nabídku na větší ploše než dosud, avšak přibudou i nové, jež zde zatím zastoupeny nejsou. Velkou změnou projde stravování: novinkou se stane restaurační zóna Dining Plaza.

Vzniknou nové restaurace – mnohé s obsluhou ke stolu, servírováním na porcelánu a s klasickými příbory. To umožní nová myčka nádobí, jejíž služby nepřímo ocení i zákazníci a příroda. Jak to? Odpovědi jsou jednoduché: větší komfort při jídle a méně odpadu. Součástí restaurační zóny Dining Plaza bude i dětská hernička. Do nových prostor se postupně přesune podstatná část nabídky občerstvení. V pozdější etapě proměny, do jara 2026, se počítá se zánikem nynějšího food courtu.

Třetím „pilířem“ změn, představovaných celkovou investicí vyčíslenou na 70 milionů eur (zhruba 1,8 miliardy korun), se pak stanou tři nové malé kinosály nabízející špičkovou kvalitu obrazu i zvuku. Pro náročné diváky, jen se 30 místy. S občerstvením, kdy v nabídce mají být třeba mini burgery, nachos nebo sushi, a nápoji; i alkoholickými. Vše s podáváním přímo do sálu. Tuhle novou nabídku bude multikino CineStar označovat jako Gold Class.

Její součástí bude i salonek s barem a šatnou, jež návštěvníci budou moci využít před vstupem do sálu. Tuto trojici promítacích sálků si také budou moci pronajímat firmy pro pořádání vlastních akcí. Nynějších devět kinosálů multikina CineStar zůstane zachováno. Nadále budou v provozu i takové nynější atrakce CČM jako saunový svět, fitness centrum či Maxíkov pro děti.

Udržitelnost při provozu i stavbě

Vše se má budovat a pak i provozovat s důrazem na udržitelnost – tedy šetrný přístup k životnímu prostředí. To platí už pro samotou stavbu: uplatní se speciální beton s nižší uhlíkovou stopou, dojde na maximální recyklaci materiálu. Nejen v podobě přemístění dále použitelných technologií, které slouží již nyní, ale znovu využity mají být i demontované části fasády či zábradlí. Nebo architekti: ti dostali dostali pokyn maximálně využívat přírodní materiály včetně dřeva, ideálně od lokálních dodavatelů, ale také například nepočítat s podhledy. Se světlíky umožňujícími maximálně využívat denního světla naopak ano.

Navenek se podoba CČM výrazně nezmění, i když přístavbou přibude 9,1 tisíce metrů čtverečních prodejní plochy. Fasáda bude navazovat na současný design; novou dominantou se stane obří „okno“ části s restauracemi a venkovním posezením. „Zelený přístup“ se má v okolí projevit třeba tím, že tam bude více zeleně; zčásti i na úkor nynějších zpevněných ploch. Přibude také příležitostí, kam odložit jízdní kola, protože CČM chce více podporovat jezdce na bicyklu. Včetně nabídky půjčování sdílených kol.

Centrum Černý Most v datech

- 1996: Zahájení stavby komplexu obchodního centra (3. října)
- 1997: Otevření (v listopadu, tedy již po roce od zahájení stavby) CČM v původní podobě jako prvního nákupního centra u nás v novém stylu, kde se zákazníci seznamovali s možností nákupů ve větším počtu značkových obchodů pod jedou střechou: tehdy tam bylo 41 obchodních jednotek
- 2000: Dokončení druhé etapy výstavby s vybudováním původní zábavní části (v místě, kde se dnes nachází dům nábytku XXXLutz)
- 2011–2013: První rozšíření – s vytvořením celkem 176 obchodních jednotek a 3120 parkovacích míst
- 2024–2025: Aktuální rozšiřování: dvě desítky nových obchodních jednotek, tři malé „prémiové“ kinosály a gastronomická zóna Dining Plaza s 22 restauracemi – přičemž nynější food court bude následně zrušen; zvyšovat počet parkovacích míst není třeba