Při kontrolách slýchají revizoři ledacos. Statistika ale naznačuje, že lidé nejsou v používání výmluv příliš kreativní. Mezi nejčastější patří „jízdenku jsem ztratil, lítačku jsem zapomněl, před chvíli jsem jízdenku vyhodil, neměl jsem si kde jízdenku koupit a nebo pospíchal jsem a nestihl jsem si jízdenku koupit.“

Absence jízdního dokladu vede k pokutě. Jen minulý rok vybral dopravní DPP téměř 220 tisíc pokut. V penězích je to příjem skoro 152 milionů korun.

„V uplynulých letech, poznamenaných pandemií covid-19, jsou tato čísla nižší vzhledem k nižšímu počtu cestujících využívajících MHD,“ vysvětluje mluvčí podniku Daniel Šabík s tím, že před dvěma lety, když byla pandemie v plném proudu, vybral podnik na pokutách nejméně za uplynulých pět let. Jen tři čtvrtiny lapených černých pasažérů ale přijde pokutu do třiceti dnů zaplatit.

Občas se také stává, že revizoři zkontrolují cestujícího několikrát hned po sobě. Je to prý ale velmi vzácné a pokud se cestující prokáže už udělenou pokutou, řeší v drtivé většině revizoři situaci domluvou.

Běžný pracovní den přepraví MHD kolem tří milionů cestujících. Denně je kontroluje až osmdesát revizorů, kteří zastaví přibližně dvacet tisíc cestujících, což je asi 0,6 procenta ze všech pasažérů. Z nich nemá platnou jízdenku tři až šest procent zkontrolovaných.

Revizoři se umí bránit

Jen loni došlo k jednašedesáti případům napadení revizora cestujícím. „Prvních osm měsíců letošního roku jsme na mnohem nižších číslech, evidujeme 28 případů,“ upřesňuje Šabík.

Revizoři průběžně absolvují kurzy zaměřené na vyjednávání, řešení konfliktních situací, asertivitu a sebeobranu. Na kurzech se mimo jiné učí, jak se rizikovým situacím v budoucnu vyhnout.

Při některých kontrolách pomáhá i policie. „Společné kontrolní akce s policií v současné době organizujeme přibližně třikrát za měsíc. Běžná, neplánovaná spolupráce s policií při řešení cestujících bez platného jízdního dokladu a osobních dokladů je ale na denní bázi,“ upřesňuje Šabík.

Revizorek je minimum

Aktuálně dopravní podnik zaměstnává pouze sedm žen-revizorek. Mužů je podstatně více. Cestující můžou potkat 138 mužů-revizorů. Podle zkušeností dopravního podniku je mezi ženami výrazně nižší zájem o tuto profesi. Zájem za to mají mladší uchazeči. Při pohovorech převažuje věková skupina 20 až 35 let.

Zde je přehledná tabulka za uplynulých 5 let:

Rok Počet udělených tzv. pokud Celkový příjem z tzv. pokut
2021 219 607 pokut 151,8 milionů Kč
2020 204 582 pokut 134,8 milionů Kč
2019 247 209 pokut 171,65 milionů Kč
2018 234 083 pokut 143,15 milionů Kč
2017 273 741 pokut  154,04 milionů Kč

V průběhu jednotlivých let se v souvislosti se změnami Tarifu PID měnila i výše pokut, která šla postupně nahoru. S tím souvisí i vyšší příjmy na počet udělených pokut.