Šikmý, více než 320 metrů dlouhý jez leží mezi Sovovými mlýny a Novotného lávkou. Pochází ze 13. století a s konstrukcí tzv. pražského typu byl vzorem pro další stavby v korytech řek v širokém okolí.

Od roku 1958 je jez památkově chráněný a jako jediný v Praze si zachoval svůj původní tvar.

Během své existence prošel ale několika opravami, naposledy v letech 1964-1969, kde kamennou výplň dřevěného roštu nahradila výplň betonová.

Cílem aktuální kompletní rekonstrukce bylo vrátit jezu jeho historickou podobu. Stavaři nyní využili historické postupy a dřevěný rošt opět vyplnili kamennými deskami, tak jako jejich prapředchůdci v době původní výstavby.

Rekonstrukce Staroměstského jezu. | Video: Metrostav

Materiály na stavbu byly připravovány již dlouho před započnutím rekonstrukce. Dřevo, které stavaři použili pochází ze 160 let starých dubů z obory Kněžičky na Nymbursku a žulové bloky na výplň dubové rekonstrukce se lámaly a řezaly v závodech Vápenice a Hudčice na Příbramsku.

„Celková rekonstrukce navrátila jez do původní podoby jezu tzv. pražského typu. Jsem si jistý, že původní stavitelé Staroměstského jezu by s hrdostí viděli, jak o toto významné vodné dílo umíme pečovat i po tolika staletích,“ řekl Petr Kubala, generální ředitel Povodí Vltavy.

Tradičním účelem Staroměstského jezu bylo po historicky úvodním plnění hradebního příkopu dále vzdutí vody pro pohon mlýnů a vodárenské využití.

Na pravém staroměstském břehu se jednalo o komplex osmi Staroměstských mlýnů a Staroměstskou vodárenskou věž, na malostranském břehu pak o mlýn sv. Jiří (později Sovovy mlýny) a tři mlýny na Čertovce (Huť, Zlomkovský a Velkopřevorský).  

Stavba byla rozdělena do pěti úseků po zhruba 60 metrech, aktuálně byl zaplaven poslední úsek u staroměstského břehu. Rekonstrukce jezu se stavařům povedla dokončit o 9 měsíců dříve, než se předpokládalo.

| Video: Youtube

„Zatímco na prvním úseku jsme se zaučovali, s každým dalším jsme byli chytřejší a postupně se nám podařilo zdokonalit procesy natolik, že jsme si mohli dovolit významně zrychlit postup stavby. Finiš už bych přirovnal ke sprintu, “ řekl vedoucí projektu Daniel Boďa z Metrostavu.