Mezi konkrétními pravidly je například maximálně pětinový podíl firemních „polepů“ na skleněných výlohách nebo zákaz světelných nápisů, které signalizují třeba „otevřeno“. Z městských domů by měly zmizet i matrjošky a další zboží nasazené na dveřnice obchodů, nebo podobizny trdelníku, trčící do ulice.

Podle radní pro kulturu a cestovní ruch Hany Třeštíkové (Praha sobě) zamýšlí Praha vlastními pravidly doplnit legislativu, která na mnohé typy rušivé reklamy nedosáhne. „České zákony jsou v oblasti regulace reklamy na mnoha místech děravé. Pokud třeba provozovna nemá umístěnou obrazovku s reklamou před výlohou, ale hned za sklem, už na ni legislativa nedosáhne.

Přitom vizuální dojem z ulice je úplně stejný v obou případech. Proto jsme připravili pravidla, která zahrneme do nájemních smluv provozovatelů s městem,“ komentovala radní vlastní iniciativu.

Magistrát chce podle ní působit v tomto tématu pozitivním příkladem. Provozovatelé obchodů v městských prostorech dostanou pravidla do nájemních smluv při jejich prodlužování, případně formou dodatku. V krajním případě prý může odmítání regulace vést k vypovězení smlouvy.

Živnostníky a firmy v jiných než městských nemovitostech pak plánuje radnice aktivně oslovovat a vybízet je, aby regulace přijali dobrovolně. Normy se budou vztahovat na památkovou rezervaci i všechny kulturní památky. „Slibuji si od tohoto opatření, že pomůže znovu odhalit krásy metropole na Královské cestě, kde má město možnost změnit vzhled zhruba pětiny až čtvrtiny budov. I někteří provozovatelé obchodů už podle mě chápou, že vkusnější design může profit dokonce zvýšit,“ dodala Třeštíková, podle které už teď v Praze existuje řada „citlivě“ označovaných provozoven.

Motivovat podnikatele v jiných než městských nemovitostech k přijetí městských pravidel má také připravovaný manuál, který přehledně shrne požadavky všech zainteresovaných stran – stavebního a živnostenského úřadu, památkářů atd. Například v Brně už podobnou funkci plní Manuál dobré praxe reklamy a označování provozoven.

Palčivější problémy? 

Klíčový je pro město také už předjednaný souhlas Prahy 1 se zaváděnou regulací. Třeštíková se chystá oslovit i radnici Prahy 2, kde ale vládne magistrátu politicky vzdálenější koalice v čele s ODS. „Od vedení Prahy bych očekávala, že bude řešit palčivé problémy města, jako je doprava, bydlení nebo parkování a ne jenom dílčí věci, jako jsou pivní kola a reklamní smog. Až nám návrh na městskou část dorazí, tak to probereme s kolegy a uvidíme, zda je něco z toho použitelné,“ poznamenala k novému opatření místostarostka Prahy 2 Alexandra Udženija.

Při procházce Karlovou ulicí jsem narazil na turistu, který snahu o regulaci reklamy kvitoval. „Praha je jedinečné historické město, které téměř úplně přežilo i druhou světovou válku. Tato ulice ale vypadá s tím reklamním nánosem, jako ulice v jakékoliv jiné metropoli. Nápad ten nános trochu skrýt je určitě rozumný,“ řekl Deníku postarší Američan Joseph z Floridy.