Hasiči mají vážný problém.

V Praze přibývá požárů podzemních garáží, ke kterým se jejich vozy nemohou dostat. Potřebují proto speciální automobily.

Počet podzemních garáží roste v metropoli geometrickou řadou. Zatímco před několika lety v nich hasiči nezasahovali prakticky vůbec, v současnosti vyrážejí k několika požárům ročně.

„Obáváme se nárůstu požárů v podzemních garážích, kterých je čím dál více,“ potvrdil mluvčí pražských hasičů Vít Pernica. Současné velké automobily hasičů se k ohnisku požáru nejsou schopny dostat. „Zvláště u garáží, které mají několik podzemních podlaží, pak zásah trvá déle, když tam musíme dostat techniku po svých,“ uvedl Pernica.

Speciální vozy do garáží

Bezpečnostní výbor pražského zastupitelstva se včera shodl na tom, že je nutné, aby pražští hasiči měli dva speciální vozy, které umožní zásah právě při požáru v podzemních garážích. Jedno vozidlo by mělo sloužit pro pravý břeh Vltavy a druhé pro levý.

„Jeho šířka a výška musí umožnit sjet dolů po točitých vjezdech v těchto objektech,“ zdůraznil předseda výboru Petr Žďárský s tím, že je nutné, aby se vozidlo přiblížilo k požáru na co nejmenší vzdálenost.

Nejdříve za dva roky

Praha ale speciální vozidla hasičům zajistit nemůže. „Je to v kompetenci ministerstva vnitra. Na základě zásahů zpracuji podrobný dokument o tom, že jsou vozidla nutná, který na vnitru předložíme. Zatím o této iniciativě nikdo neví,“ prozradil Deníku šéf pražských hasičů Dalibor Gosman s tím, že by považoval za velký úspěch, kdyby nová vozidla byla v provozu za dva roky.

Nejdříve totiž musí speciální automobil někdo vyvinout, poté musí být vyhlášeno výběrové řízení.

Evakuace Palladia proběhla v pořádku

Téma podzemních požárů řešili zastupitelé v souvislosti s evakuací obchodního domu Palladium, kde na konci února hořela rozvodna elektrického proudu. Bezpečnostní výbor se usnesl na tom, že akce byla zcela v pořádku, i když vyklizení centra trvalo více než 40 minut. „Zásah hasičů byl naprosto profesionální,“ konstatoval předseda výboru Žďárský.

Problém s hráči

Délku evakuace před necelým měsícem kritizoval ředitel pražské záchranky Zdeněk Schwarz. „Nehodnotil jsem práci hasičského sboru, ale dobu evakuace některých osob,“ upřesnil Schwarz, který spolu s dalšími zastupiteli Palladium navštívil, aby zkontrolovali evakuační systém. „Dozvěděli jsme se, že nejdéle trvalo vyklizení pátého patra, kde bylo kasino. Hráči nechtěli odejít,“ uvedl Žďárský.

Evakuaci obchodního domu nařídilo samotné centrum, a to po devíti minutách od signalizace požáru. „Za dvacet minut bylo Palladium vyklizené, ale kromě již zmíněného pátého patra,“ pronesl Dalibor Gosman, ředitel pražských hasičů, který o zásahu zpracoval pro zastupitele podrobnou zprávu.

K tomu zdůraznil, že v metropoli stoupá počet požárů v podzemních garážích. Zastupitelský bezpečnostní výbor také doporučil, aby páté patro obchodního komplexu Palladium, kde je umístěné kasino, podléhalo vlastním evakuačním plánům, za které by zodpovídal provozovatel hazardu.

Některé požáry podzemních garáží

červen 2006 – garáže ve Studentské ulici v Dejvicích – škoda 500 tisíc
únor 2006 – podzemní garáže Poslanecké sněmovny ve Sněmovní ulici na Malé Straně – 4 zranění hasiči, škoda 6,5 milionu
srpen 2001 – podzemní garáže ve Vinohradské ulici na Vinohradech – 10 zraněných hasičů, škoda 5 milionů

JITKA EISENHAMMEROVÁ, PETR KUPEC