První úsek Pražského okruhu mezi Slivencem a Třebonicemi byl otevřen před 40 lety, od té doby je klíčová dopravní stavba nedokončená. Z plánovaných 83 kilometrů chybí dostavět více než polovinu.

„Příprava této klíčové stavby pokračuje. Aktuálně probíhá majetkoprávní příprava, letos v červnu podáme žádost o stavební povolení,“ uvedl šéf ŘSD Radek Mátl. V posledním letošním čtvrtletí pak chtějí silničáři vypsat tendr na zhotovitele stavby, která by měla začít příští rok. Podle Mátla jde o zásadní průlom v povolování celé stavby. Věří, že příští rok se začne stavět.

Žalobu podaly spolky Za lepší Chabry, Zdravé životní prostředí a dvě fyzické osoby. Radnice Prahy 20 ji po dohodě s ŘSD o protihlukových opatřeních stáhla. Jihočeský krajský úřad se v roli žalovaného ocitl jako druhá instance, která po dlouhém zkoumání před rokem potvrdila územní rozhodnutí, vydané stavebním úřadem pro Prahu 22.

Úřad musel vypořádat celkem 47 rozkladů, které podaly například městské části Dolní Chabry a Horní Počernice, obce Veleň a Přezletice z okresu Praha-východ nebo spolky. Spis putoval do Českých Budějovic kvůli možné podjatosti pražského magistrátu.

Úsek vnějšího okruhu kolem metropole označovaný číslem 511 bude měřit 12,6 kilometru. Aktuálně jde o nejdůležitější chybějící částí tuzemské dálniční sítě podle dopravního zatížení. Tranzit tak proudí přes pražskou část Spořilov a po Jižní spojce. Předpokládané náklady činí téměř 12 miliard korun, hotovo by mělo být dle dnešních odhadů v roce 2027.

Proti rozsudku Krajského soudu v Ostravě lze podat kasační stížnost ve lhůtě dvou týdnů k Nejvyššímu správnímu soudu.