„Naším cílem je co nejvíce urychlit přípravu roky plánované stavby kapacitní železniční trati na Letiště Václava Havla a do Kladna,“ uvedl primátor Hřib. Praha podle něj na základě memoranda zahájí jednání o výkupu pozemků na Dlouhé Míli.

V lokalitě je v plánu hned několik důležitých dopravních staveb. Zatímco Správa železnic bude investorem železniční trati, včetně terminálu a plošného parkoviště P+R pro přibližně 1 050 aut, Praha zde na své náklady vybuduje dalších 950 parkovacích míst. Navíc tudy hlavní město plánuje vést i tramvajovou trať Dědinská – Terminál 3.

Vizualizace tunelů v Praze 6.
Průlomová shoda na tunelech v Praze 6. Hloubka přes 80 metrů, náklady 13 miliard

„Cestující nerozlišuje, co je investicí státu a co města. Společným cílem Prahy a Správy železnic je vybudovat zde moderní terminál, kde bude možné využít železniční spojení mezi letištěm a centrem, zaparkovat automobil nebo přestoupit na prodlouženou tramvajovou trať z Evropské ulice a Dědiny. Je dobře, že jsme se jako Praha přihlásili ke snaze pomoci Správě železnic s výkupem pozemků pro jejich i naše záměry,“ doplnil primátorův náměstek pro oblast dopravy Adam Scheinherr (Praha sobě).

Potřebné pozemky pro všechny zamýšlené projekty v oblasti Dlouhé míle vlastní soukromí majitelé. Správa železnic jako investor projektu modernizace a novostavby železniční trati mezi Veleslavínem a Letištěm Václava Havla nemůže až do vydání územního rozhodnutí pozemky vykupovat. Proto na základě podepsaného memoranda začne Praha v předstihu s jednotlivými výkupy a posléze část pozemků úplatně převede na Správu železnic.

Vizualizace rychlodráhy z Prahy do Kladna: Stanice Dlouhá míle
Město pomůže státu, koupí pozemky kvůli modernizaci trati na letiště

„Pro další akceleraci přípravy a úspěšnou realizaci vítáme těsnější spolupráci s městem Prahou v lokalitě Dlouhá míle,“ uvedl Svoboda. Hlavní město bude pozemky vykupovat na základě už hotových znaleckých posudků. Jejich aktuálnost bude případně upřesněna po zahájení jednání s vlastníky. Rada hlavního města Prahy návrh memoranda schválila svým usnesením loni v listopadu.

Zprovoznění železničního spojení na Letiště Václava Havla Praha se předpokládá mezi lety 2028 a 2029. Termíny jsou spíše orientační, v živé paměti je stále memorandum z roku 2008, které mimo dalších uzavřeli tehdejší ministr dopravy Aleš Řebíček (tehdy ODS) a primátor Pavel Bém (tehdy ODS); podle tohoto memoranda se mělo na letiště jezdit vlakem na Vánoce 2013.