Volby do sněmovny začínají za

Nahrávám odpočet ...
VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha počítá s novými tratěmi tramvají, realizace ale vázne

Praha - V roce 2017 by mohl dopravní podnik začít stavět tratě z Divoké Šárky na Dědinu a z Barrandova do Slivence. V dlouhodobé dopravní strategii hlavního města se klade důraz na rozšiřování tramvajové sítě. Prodlužovat by se měly stávající tratě směrem k periferiím tak, aby postupně nahradily přetížené autobusové spoje.

22.8.2015 1
SDÍLEJ:

TRAMVAJE by v metropoli mohly za několik let zajíždět až na Dědinu nebo do Slivence.Foto: DENÍK/Dimír Šťastný

„Tramvajová doprava je ekologická a její další rozšiřování je zcela v souladu s energetickou koncepcí EU zaměřenou na výrazné zvyšování podílu elektřiny v dopravě. Samozřejmě je ale nutné nové tratě plánovat a stavět tak, aby byly v souladu s potřebami městských částí," prohlásil náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek (ČSSD).

Jenže letos dopravní podnik, který je investorem těchto staveb v Praze, nezačne žádnou z plánovaných akcí a s velkou pravděpodobností k tomu nedojde ani v příštím roce. Nejblíže k realizaci však v současnosti má chystaná trať z Divoké Šárky na Dědinu a z Barrandova do Slivence.

První z tratí má vést územím Prahy 6 od současné smyčky v Divoké Šárce na Evropské třídě až do zastávky Dědinská ležící na křižovatce stejnojmenné ulice a Drnovské. Na úseku dlouhém 2300 metrů bude pět zastávek. Stavba by měla trvat 20 měsíců a vyjít na 578 milionů korun. Otázkou však zůstává, kdy práce začnou.

Praha počítá s novými tratěmi tramvají, realizace ale vázne

Podle mluvčího dopravního podniku Jiřího Štábla totiž zatím přesný termín není. Pokud však půjdou všechny administrativní kroky dobře, stavba by mohla začít v průběhu roku 2017.

K důležitému posunu v přípravě projektu naposledy došlo na konci července, kdy bylo získáno souhlasné stanovisko z pohledu vlivu na životní prostředí (EIA), které je nezbytné. Dopravní podnik zároveň slíbil, že při realizaci zohlední připomínky místních obyvatel i radnice šesté městské části a ještě upraví současný plán.

Lokalita by tak neměla přijít o parkovací místa, která nová tramvajová trať spolkne, a vzniknout by neměla ani nová křižovatka ulic U Silnice Evropská. Počítá se navíc se zachováním plné průjezdnosti ulice Vlastina pro automobily, což dopravní podnik původně neplánoval.

Tento postup dopravního podniku by mohl obměkčit alespoň některé obyvatele Ruzyně a Dědiny, kteří se proti stavbě při veřejných diskuzích stavěli odmítavě. Kromě obavy z hluku tramvají kritizovali především právě hrozící úbytek parkovacích míst a zvýšení automobilové dopravy po vytvoření křižovatky u Evropské.

Změna postoje dopravního podniku potěšila také radnici Prahy 6. „Samozřejmě to vítáme, je to krok správným směrem. Jsme rádi, že to je řešitelé a dopravní podnik je ochoten projekt upravit," řekla Pražskému deníku místostarostka Prahy 6 pro dopravu Petra Kolínská (SZ).

Trať do Slivence čeká na finance

Nová trať by v příštích letech mohla začít vznikat také mezi Barrandovem, Holyní a Slivencem, byť ani zde zatím žádný konkrétní termín neexistuje. „Teď je aktuálně řešeno financování, ale máme alespoň územní rozhodnutí," říká mluvčí dopravního podniku Jiří Štábl.

Projekt podle předběžných odhadů směřuje k realizaci v letech 2017, nebo 2018. „Nejsou to ale čísla, o které bychom se mohli v tuto chvíli opřít, protože vše závisí na jednotlivých administrativních krocích a ty v Česku trvají vždy dlouho," upozorňuje Štábl.

Žaloba mohla projekt ohrozit

Proti výstavbě této tramvajové trati byla v minulosti dokonce podána i žaloba, která mohla celý projekt na dlouhou dobu odložit, nebo mu dokonce zcela zabránit. Podle mluvčího Prahy 5 Jana Klindery už však byla v plném rozsahu zamítnuta. Zde radnice stála jako vedlejší účastník na straně dopravního podniku a Slivence, který si lepší dopravní spojení přeje.

„Městská část dlouhodobě tuto stavbu podporuje, což jsme přímo deklarovali i v našem programovém prohlášení. Věříme, že až dopadnou jednotlivá řízení, podaří se dopravnímu podniku dát projekt do finančního plánu co nejdřív, například už v roce 2017," přidává se i starosta páté městské části Radek Klíma (TOP 09).

Tato trať by měla vést ze současné konečné stanice Sídliště Barrandov přes nově zbudované zastávky Kaskády, Holyně a Slivenec, kde by měla být ukončena smyčkou. Délka trasy by měla být 1400 metrů, náklady jsou odhadovány na částku 410 milionů korun.

V plánu jsou další tramvajové trasy

Hlavní město do budoucna počítá i s dalšími místy, kam by mohly zajíždět tramvaje. Jejich osud je však zatím nejistý. V aktuálním územním plánu je zahrnuta nová trať Kobylisy Bohnice, Sídliště Modřany Libuš, Počernická a částečně také Zlíchov Dvorce.

Zatím pouze ve výhledu jsou linky v úseku Nádraží Podbaba Suchdol, Na Veselí Pankrác Budějovická, Budějovická Dvorce, Chodovská Spořilov Opatov Háje a smyčka na Depu Hostivař. Obnovit by se mohly i dříve zrušené tratě na Václavském náměstí nebo v ulici Na Florenci.

Autor: Matěj Ludvík

22.8.2015 VSTUP DO DISKUSE 1
SDÍLEJ:
Celkem na úseku dálnice D6 bouralo 42 aut.
AKTUALIZOVÁNO
41

Nehody více než čtyřiceti vozidel zablokovaly dálnici D6 u Prahy

Deskové hry si můžete v Tyršově domě zahrát až do neděle.
15

Největší festival deskových her zavítal do Tyršova domu. Koná se už po sedmnácté

Kellnerova nadace odmítá Babišova slova, že nejde o charitu

Rodinná nadace nejbohatšího Čecha Petra Kellnera a jeho manželky Renáty se ohradila proti slovům dalšího miliardáře a šéfa hnutí ANO Andreje Babiše v časopisu Forbes, že Kellner si udělal školu, ze které pro sebe čerpá dobré absolventy. Babiš magazínu řekl, že takovou činnost nepokládá za charitu.

Superdebata Deníku: ptejte se Babiše a dalších lídrů

Pokud chcete ještě něco vědět před volbami od kandidujících stran, máte šanci se zeptat právě teď. Deník ji vašim jménem položí už ve čtvrtek 19. října, tedy den před parlamentními volbami, desítce lídrů politických stran při závěrečné předvolební debatě v sídle listu.

Startuje soutěž Chance být hvězdou. Točte a posílejte videa

Parádičky, skvostné góly. Bláznivý maskot, hluční fanoušci (a sličné fanynky). To všechno přináší fotbal. A právě dnes startuje soutěž, jež určí, kde najdete ty nejzajímavější borce.

Nový šéfdirigent České filharmonie Byčkov má smlouvu na pět let

Ředitel České filharmonie (ČF) David Mareček dnes v pražském Rudolfinu za přítomnosti ministra kultury Daniela Hermana (KDU-ČSL) podepsal pětiletou smlouvu s novým šéfdirigentem Semjonem Byčkovem. Čtyřiašedesátiletý Američan ruského původu filharmonii povede po zesnulém Jiřím Bělohlávkovi. Semjon Byčkov byl jmenován šéfdirigentem a hudebním ředitelem České filharmonie od sezony 2018/2019. Orchestru se současně ujmou dva hlavní hostující dirigenti Jakub Hrůša a Tomáš Netopil.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení