I když povinnost mít zimní gumy končí březnem, někdy i dříve na základě počasí, majitelé autoservisů by s přezouváním nespěchali. „Záleží na konkrétním uživateli kam jezdí, pokud má chatu někde na Vysočině, tak bych s přezutím nespěchal,“ říká Michal Škramlík z Pneuservisu Chodov a dodává, že obecně je letní sezóna klidnější, než zimní, kdy řidiči na přezutí více spěchají.
Do většiny pražských autoservisů se řidiči můžou objednat online v rezervačním systému. Aktuálně si počkají jen pár dní. Podle Škramlíka začínají lidé chodit obvykle až v plné sezóně, která začne do dvou týdnů. „Sezóna díky počasí začne později. Samotné přezutí trvá přibližně půl hodiny,“ dodává s tím, že zákazník si může objednat i doplňkové služby jako je třeba plnění a čištění klimatizace. Standardně ale u přezouvání kontrolují především stav brzd.
Někteří z řidičů s výměnou kol váhají. „Zimní pneumatiky si řidiči většinou nechávají proto, že na to buď zapomenou, že je ještě nepřezuli, nebo mají již zimní pneumatiky natolik sjeté, že je tak zvaně dojíždějí a letní si přezují později,“ říká majitel servisu Mistr pneu Skalka Tomáš Kubáň a potvrzuje, že čekací lhůty nyní nejsou tak dlouhé. Momentálně své zákazníky objednává i na den, ve kterém volají. V příštím týdnů a dále, kdy vypukne hlavní sezóna, budou podle něj čekat maximálně do druhého dne. Cena přezutí auta se pohybuje kolem tisícovky, někde více, někde méně, což záleží na velikosti kol.
Autoklub před dojížděním zimních kol varuje
Podle majitelů autoservisů řidiči občas dojíždějí zimní pneumatiky i v letním období, a to z různých důvodů – buď mají děravou paměť, nebo pocit, že na tom tolik nezáleží. Jak ale varuje manažerka obecného motorismu Autoklubu ČR Veronika Truhlářová, tento zvyk je poměrně nebezpečný. Zimní pneumatika je totiž vyrobena pro použití za nízkých teplot a za jízdy na povrchu typickém pro toto období. Jejími nejdůležitějšími vlastnostmi jsou přitom měkkost a pak i hloubka dezénu.
„Nejenže se v letních měsících zimní pneumatika rychleji sjíždí kvůli své vysoké měkkosti a pružnosti, ale také se vozidlo stává hůře ovladatelným. Brzdná dráha se ve vysokých teplotách výrazně prodlužuje, o to více na mokré vozovce. Také přilnavost v zatáčkách je horší a při aquaplaningu budete mít co dělat udržet auto na vozovce,“ říká Truhlářová a zdůrazňuje, že zimní pneumatiky v létě zvyšují i spotřebu paliva.
Šetrnější řidiči se můžou pustit do přezutí auta vlastnoručně. I když to není vyloženě nebezpečné, jisté nedostatky tento způsob má. „Majitel auta si pneumatiky muže sám přezout v případě že má druhou sadu kol. Pneumatiky si ale nevyváží, nedotáhne na předepsaný moment. Jedná se o dost namáhavou manuální práci,“ upozorňuje Škramlík. S jeho slovy souhlasí i Kubáň, který dodává, že řidič musí počítat s určitým rizikem při výměně, nemá odborné nářadí a může jednoduše udělat chybu, která se může vymstít při samotné jízdě.
„Kola taky nemá vyvážená, tím pádem mu může auto v určité rychlosti dělat vibrace, které vedou ke zhoršeným řidičským podmínkám,“ dodává. Výhodou výměny kol v autoservisech je současně fakt, že některé nabízejí uskladnění zimních pneumatik. Řidič tak nemusí plnit sklep koly, o které bude několik měsíců zakopávat.