Praha plánuje v příštích letech rozšířit záchytná parkoviště P+R (Park and Ride) na Zličíně a Černém Mostě. Současné kapacity nestačí, například zličínské parkoviště bývá plné už před sedmou hodinou ranní. Záměrem na výstavbu dalšího parkoviště na Zličíně se zabýval také poslední výbor dopravy pražského zastupitelstva.

Na Zličíně jsou v současnosti dvě parkoviště, dohromady nabízejí 144 parkovacích míst. Podle statistik Technické správy komunikací hlavního města Prahy (TSK) za loňský rok se první parkoviště zaplní zpravidla už v 6:15 a zůstává zaplněné zhruba 9,5 hodiny, druhé pak naplní svou kapacitu v 6:45 a zůstává plné téměř osm hodin.

„Zličínské parkoviště patří dlouhodobě k nejvytíženějším, podobně jako na Černém Mostě,“ řekl mluvčí TSK Tomáš Mrázek. Řidiči, kteří do Prahy dojíždějí z jihozápadní části Středočeského kraje a po dálnici D5, totiž mají k dispozici jen zhruba dvě stovky míst v P+R na Zličíně a v Nových Butovicích. Celkem přitom záchytná parkoviště v Praze nabízejí kolem 2900 míst.

Až 720 parkovacích míst na Zličíně

Třetí parkoviště na Zličíně by podle materiálu z výboru dopravy mohlo mít kapacitu až 720 aut, s výstavbou ale nesouhlasí městská část Praha Zličín a Útvar rozvoje města (ÚRM). Chtějí například, aby parkoviště tvořilo se stanicí metra a autobusovým nádražím jeden provozní i architektonický celek, aby bylo rozšířeno zázemí pro cestující a aby bylo vytvořeno místo pro krátkodobé zastavení aut či parkování jízdních kol. Podle Prahy ale nejsou tato opatření nezbytná a stavbu by velmi prodražila. TSK proto navrhuje, aby bylo vybudováno samotné parkoviště tak, aby bylo možné jej v budoucnu doplnit o požadavky městské části a ÚRM.

Podobně se vyjádřil i náměstek primátora Karel Březina (ČSSD) v dopise, který zličínské radnici v srpnu adresoval. „Přestože chápu, že daný prostor vyžaduje prověření celé dopravní koncepce, nemůže být tento fakt překážkou výstavby dopravního terminálu, jehož součástí má být i dostatečně kapacitní záchytné parkoviště,“ uvedl Březina v dopise, který byl součástí materiálu pro výbor dopravy.

Věcí by se měla dále zabývat rada hlavního města, která zřejmě nechá zpracovat novou studii na tento investiční záměr.

Navýšit kapacitu by podle Mrázka potřebovala i dvě parkoviště na Černém Mostě, která v současnosti nabízejí 425 míst. Podle údajů TSK za loňský rok bývají parkovací místa naplněna kolem 8:00. „Záměr zkoumáme, je zatím ve stadiu příprav,“ dodal Mrázek.

Záchytná parkoviště využívá stále více motoristů

Počet motoristů, kteří využívají záchytná parkoviště, v uplynulých letech trvale stoupal. Minulý rok zde parkovalo 891.000 aut, což je o téměř 100.000 víc než předloni. Na území metropole je 17 P+R parkovišť ve 14 lokalitách, jež mají celkovou kapacitu 2891 míst. Jejich provozní doba je od 4:00 do 1:00 následujícího dne, o víkendu je prodloužena do 2:00. Za parkování řidiči zaplatí 20 Kč, poplatek se letos zvyšoval z původní desetikoruny. Letos také skončila možnost zakoupit si zvýhodněnou jízdenku na MHD. Dosud stálo zpáteční jízdné 40 korun, celodenní 80 korun.

Čtěte také: Praha v tichosti zdražila odstavná parkoviště