Pražská kotlina, ve které se metropole rozkládá, dodává našemu městu osobitý charakter a přitažlivost. Kopcovitý terén ale na mnoha místech přináší problémy zejména starším Pražanům.

I proto fungují v Praze již tři lanové dráhy.

K lanovkám na Petřín, Mrázovce vedoucí k hotelu Mövenpick a visuté v pražské zoo by v budoucnu mohly přibýt další dvě, alespoň podle konceptu nového územního plánu Prahy. Ten počítá i s lanovou dráhou z Podolí na Kavčí hory v Praze 4, v Praze 5 pak s lanovkou na Dívčí hrady.

ČTĚTE TAKÉ:Nové mrakodrapy v centru? To už snad nehrozí

Sen Prahy 4 by jel po zemi

Podle Karolíny Kudynové z Útvaru rozvoje hlavního města Prahy jsou ale obě lanové dráhy zatím ve stádiu úvah a plánů. „Lanová dráha z Podolí na Kavčí hory vychází především z iniciativy Prahy 4,“ informuje Kudynová.

„Je to již dlouho náš sen a doufáme, že se uskuteční,“ potvrdil starosta Prahy 4 Pavel Horálek (ODS), podle kterého by lanová dráha nebyla jen turistickou atrakcí, ale významně by pomohla místním obyvatelům. Podle informací Deníku by nová lanovka měla měřit okolo 200 metrů, vedena by měla být po zemi podobně jako ta petřínská a měla by se vyhnout zdejšímu území přírodní rezervace.

Radlický trojský kůň

Mnohem problematičtější je plánovaná lanová dráha na Dívčí hrady, jedno z mála nezastavěných míst na vrchu nad Vltavou, odkud je úžasný výhled na celou metropoli. Praha 5 se již delší dobu snaží prosadit na zdejší pláni výstavbu.

„S tímto plánem se ale rozhodně neztotožňujeme. Pro tuto krajinářsky hodnotnou oblast nový územní plán uvažuje jako o území vhodném pro krátkodobou rekreaci a oddych přírodního charakteru včetně parků a v západní části u Jinonic s dlouhodobě uvažovaným vysokoškolským campusem. Není tedy pravdou, že se zde budou stavět rezidenční domy a kvůli tomu i lanovka. Lanovka má zpřístupnit toto území z terminálu MHD u stanice metra Radlické. Vybudování lanovky tak není zcela jistě Trojským koněm pro budoucí zastavění Dívčích hradů obytnou zástavbou, jak spekulovala některá média,“ pokračuje Kudynová.

Praha 5 tedy dává od lanovky ruce pryč. „V tuto chvíli o žádné lanovce nediskutujeme a rozhodně to není naše iniciativa,“ odmítl pro Deník jakoukoliv spojitost Prahy 5 s plánovanou lanovkou mluvčí městské části Radovan Myslík.

„V případě, že bude záměr lanovky v Praze 4 realizován, bude ale financován pražským magistrátem, míč je tedy na jejich straně,“ dodává mluvčí Prahy 4 Žaneta Pilařová.

Zatím se s nimi nepočítá

Vedení pražského magistrálu se ale již minulý týden vyjádřilo v tom smyslu, že v dnešní době krize budou velmi zvažovat, do čeho investovat a co počká. Přednost mají již započaté projekty.

„Zanesením lanovek do územního plánu se vytváří prostor pro jejich případnou budoucí realizaci, pokud bude společenská poptávka. Jde v podstatě o jakousi formu rezervy v území pro neznemožnění případné výstavby do doby, než budou k dispozici investiční prostředky. Není ovšem vyloučeno, že se nikdy nepostaví. Není k nim zatím ani zpracována žádná projektová dokumentace,“ zakončuje Marek Zděradička, vedoucí odboru dopravy Útvaru rozvoje hlavního města.