Cestující se tak kromě rekonstrukce lanovky a svahu dočkají i nových vozů. Dopravní podnik na jejich zhotovení vypsal soutěž, jejímž vítězem se stala společnost DOPPELMAYR lanové dráhy, spol. s r. o., 100% dceřiná společnost rakousko-švýcarské skupiny Doppelmayr/Garaventa Group. DPP již s výrobcem podepsal smlouvu.

Výroba obou nových vozů petřínské lanovky bude probíhat ve Švýcarsku a bude se na ní podílet několik společností skupiny Doppelmayr/Garaventa.

"Životnost jak vozidel, tak i samotné tratě, se limitně blíží ke svému konci. Proto jsme před necelými čtyřmi lety začali připravovat obnovu vozidel a rekonstrukci tratě," uvedl technický ředitel DPP Jan Šurovský. „Pokud vše bude postupovat dle plánu a bez zádrhelů, rádi bychom začali se stavebními pracemi na petřínské lanovce na jaře příštího roku," dodal.

Lanová dráha na Petřín.
Nejnavštěvovanější turistická místa v Česku. Znovu vyhrála lanovka na Petřín

„Z nových prosklených vozů petřínské lanovky bude nezaměnitelný pohled na celou Prahu. Pevně věřím, že se vysoutěžený nový design, který pracuje s geniem loci Petřína, podaří designérům a výrobcům společně přetavit do výsledné podoby vozidel tak, aby lanovka i nadále spoluvytvářela obraz pražského Petřína jako unikátní lokality světového významu. Všechny přípravné práce nyní směřujeme k tomu, abychom příští rok mohli začít s rekonstrukcí tratě včetně sanace svahu a paralelně s tím zahájili samotnou výrobu nových vozidel,“ říká Zdeněk Hřib, 1. náměstek primátora hl. m. Prahy pro oblast dopravy a předseda dozorčí rady DPP.

A jak budou vozy vypadat?

Nové vozy budou 12,3 metrů dlouhé a 2,45 metru široké. Budou mít 19 míst k sezení a kapacitu pro až 100 stojících cestujících. 

Skříň vozidel bude rozdělena na čtyři oddíly pro cestující, které budou od sebe odděleny, tj. nebudou průchozí. Jednotlivé oddíly budou přístupné z obou stran vozů, budou mít odstupňovanou podlahu, přičemž odstupňování bude odpovídat průměrnému sklonu trati. V každém oddílu budou sedadla, madla, vodorovné i svislé tyče pro držení. Oddíly budou uzavírat dvoukřídlé prosklené posuvné dveře, ovládané centrálně pro každou stranu zvlášť ze stanoviště obsluhy.

Petřínská lanovka v neposlední řadě dostane také zcela nový řídící systém, který bude zajišťovat, že řízení pohonu, řízení vozů, dálkové ovládaní a další části budou vzájemně kompatibilní, certifikovány a homologovány jako jeden celek. Bude vybavena dálkovým monitorovacím a komunikačním systémem vedeném podél koleje u paty kolejnice.

Zdroj: Youtube

Lanovka na Petřín bude tedy od jara příštího roku vzhledem k rekonstrukci uzavřena. Předpokládané obnovení provozu s novými vozy a rekonstrukovanou tratí plánuje Dopravní podnik na jaře roku 2025. 

Letos 20. července se lanovkou na Petřín po zhruba 132 letech její existence svezl 80miliontý cestující. Byla jím paní Petra z Mostu. Dosud lanovkou v letošním roce jelo přes jeden milion lidí, za celý loňský rok jich bylo více než 1,7 milionu.

Lanová dráha na Petřín se poprvé rozjela v létě 1891 u příležitosti Jubilejní zemské výstavy. Za svoji existenci měla dvě dlouhé odstávky. V roce 1916 se zastavila kvůli světové válce, její provoz se obnovil v roce 1932. V roce 1965 rozsáhlé sesuvy půdy trať zničily a lanovka se znovu rozjela v roce 1985. Na přelomu let 2015 a 2016 následovala výrazná oprava trati.

Zdroj: Youtube