Na pondělním jednání pražští radní schválili přidělení dotace několika vlastníkům památkově významných objektů, mezi nimiž je právě i firma PRAM ABS, která provozuje v Karlových lázní zmíněný hudební klub a vlastní polovinu pasáže. V každém z pěti pater zní jiný žánr, pořádají se tu firemní akce a party. Společnost nabízí také „možnost pronajmutí VIP soukromého prostoru včetně all inclusive služeb“.

V době před úderem koronaviru bylo toto místo u Vltavy vyhledávané hlavně mezi zahraničními turisty kvůli bujarým večírkům. Zmíněná pasáž byla každopádně spíše pozvánkou do pouťového domu hrůzy než lákadlem k návštěvě. Podle koaličního hnutí Praha sobě jde o jedno z „dlouhodobě nejbolavějších míst centra“.

Jeho radní Hana Třeštíková, která má na starosti kulturu a cestovní ruch, proto navrhla, aby na opravu pasáže Karlovy lázně včetně výměny výkladců a opravu uliční fasády objektu magistrát poskytl majiteli grant ve výši 1,8 milionu korun z celkových více než pěti milionů odhadovaných nákladů na rekonstrukci. 

Tmavý průchod plný zašlých reklam

„Tmavý průchod plný zašlých reklam, matrjošek a odlupujících se polepů bude brzy minulostí!“ raduje se Praha sobě na oficiální facebookové stránce. Podle příspěvku má jít o citlivou rekonstrukci. „V grantové smlouvě se majitel zavazuje respektovat pokyny památkářů i pravidla o regulaci reklamy,“ dodává Praha sobě.

Radní Třeštíková bojuje s vizuálním smogem už více než rok. Problém s odpudivou pasáží na Smetanově nábřeží a zahájení jednání se soukromníkem zmiňovala také loni na jaře, když mluvila například o novele vyhlášky o pouličním umění (tedy buskingu) a dalších omezeních nevkusných turistických atrakcích v centru. Rada hlavního města podle Třeštíkové chce, „aby se z Prahy nestal Disneyland“.

„Jednáme i s vlastníky zbývajících tří objektů, kterými pasáž prochází. Věříme, že z mapy Prahy tak brzy zmizí další místo, za které jsme se všichni tak trochu styděli,“ uvedla Praha sobě s tím, že vzhledem k tomu, že magistrát nemá žádná vlastnická práva a jedná se o soukromou nemovitost, nemůže určovat konkrétní složení nájemců v pasáži Karlovy lázně.

Dá se však předpokládat, že se kvůli pandemii infekčního onemocnění covid-19 změní národnostní složení turistů v Praze, což by se mohlo promítnout také do nabídky jednotlivých prodejců. Kvůli vládním restrikcím, které mají zabránit šíření nakázy, zatím zůstává zavřený i hudební klub.

Karlova ulice je v řešení

Po umožnění restauračních zahrádek a venkovního prodeje vyvolaly u části veřejnosti pobouření fotografie Janka Rubeše z Karlovy ulice, kde si podnikatelé vytáhli červené koberce, stany a lehátka a začali poskytovat thajské masáže přímo na ulici. Jeden z facebookových diskutujících na tento problém upozornil také pod příspěvkem Prahy sobě.

„Tenhle konkrétní případ je v řešení, prosíme o strpení, úřady potřebují chvíli na to, aby to zprocesovaly. Jinak i pro další části Karlovy ulice plánujeme změny, podrobněji o nich budeme informovat v červnu!“ slíbila koaliční strana. Už na začátku letošního roku informoval pražský primátor Zdeněk Hřib (Piráti), že z městských prostor zmizí „turistický kýč a další ohavnosti“. Magistrát totiž schválil nové podmínky výběrových řízení pro pronájem.

Je pravdou, že opatření v rámci boje proti koronaviru situaci možná vyřeší rychleji, než se čekalo. Vždyť některé provozovny včetně kritizovaných směnárem a barů určených pro „pivní turistiku“ zavřely nadobro. Minimálně v této letní sezoně musí Praha počítat hlavně s českou klientelou. V té příští možná už i návštěvníci ze zahraničí budou moci posoudit, zda se pasáž u Karlových lázní proměnila k lepšímu.