O parkování z podélného na šikmé na jedné straně a parkování přímo na chodníku na druhé straně ulice rozhodla komise pro dopravu v únoru loňského roku.

Dle svých slov tak reagovala na požadavek občanů, kteří si stěžovali na nedostatečnou kapacitu parkovacích míst. Jiní z místních ale úpravu kritizují od samého začátku. Vadí jim, že radnice změnu dostatečně neprojednala s veřejností.

„V říjnu loňského roku nám městská část Praha 4 zdevastovala veřejný prostor v naší ulici Horní když šedesát procent plochy chodníků zabrala kvůli vzniku pár nových parkovacích míst. Jsme přesvědčeni, že byl postup nejenom necitlivý, ale hlavně nezákonný,“ komentuje podání žaloby Jiří Benedikt, který v místě bydlí a na kauzu upozorňuje už více jak rok.

V rukou právníků

Ve zmíněné žalobě neformální skupina tří lidí zastoupená Terezou Dvořákovou žádá zrušení opatření upravujícího parkování. „Radnice se nezeptala občanů předem, nevyslyšela náš otevřený dopis a na výzvy a interpelace reaguje jen zavádějícím tvrzením o nutnosti průjezdu Integrovaného záchranného systému.

To lze zajistit i jiným způsobem, než přesunu parkování na chodník,“ dodává Benedikt s tím, že k mírnému postupu v jednáních nyní došlo. Na konec března je naplánovaná schůzka se současným radním pro dopravu Jaroslavem Míthem (ODS), který v loňských volbách nahradil stranického kolegu Zdeňka Kováříka (ODS).

Radnice s vyjádřením zatím vyčkává. „Úprava zůstává. Pokud jde o žalobu, paní Dvořáková ji podala a Městský soud v Praze nám ji doručil. To je zatím vše, co k tomu mohu říct,“ odpověděl na dotaz Deníku mluvčí čtvrté městské části Jiří Bigas.

Současný starosta Ondřej Kubín (ODS) se k celé kauze vyjádřil v loňském roce otevřeným dopisem, jehož hlavním poselstvím bylo volání po kompromisu.

„Praha, potažmo naše městská část, je prostorem, kde se mísí lidé různých názorů, věků, sociálních skupin a potřeb. V jedné ulici se tak často potkávají lidé, kteří auto využívají jako denní nástroj, stejně tak jako lidé, kteří si vystačí s MHD. Bezdětní, stejně tak jako rodiny s dětmi. Staří, mladí. Bohatší, chudší. Někdo pracuje z domova, jiný zase ráno vyráží jako obchodní zástupce, den co den, po celé Praze, nebo České republice. Každá skupina má své preference, potřeby, náhled na svět, finanční možnosti,“ uvedl Kubín s tím, že systém sice není estetický, ale nejedná se o výmysl Prahy 4. Ta prý jen reagovala na poptávku místních po zvýšení počtu parkovacích míst a bezpečnosti.

Podle Benedikta je žaloba vzkazem pro radnici, politiky i úředníky, že si nemůžou dělat co chtějí.

„Musí dodržet zákonné postupy, které mimo jiné vyžadují dát prostor občanům pro připomínky, než se něco takového zavede,“ dodává.