„Navrhovaný ceník nemění ceny revolučně,“ upozorňuje dokument, který sloužil jako podklad pro středeční jednání dopravního výboru magistrátu. Materiál následně projednají pražští radní a případnou změnu musí schválit zastupitelstvo.
Byť opravdu nejde o zásadní změny, parkování v metropoli je pro mnoho obyvatel citlivé téma. A s tím vědomím k němu také přistupují odpovědní politici opírající se o stanoviska úředníků a odborníků.
„Cílem úpravy je systémové a férové nastavení zón placeného stání. Pražané budou mít více možností si vybrat, co jim vyhovuje. Řešíme taky neduhy, které rezidentům zabíraly místo pro parkování a ti pak museli kroužit okolo domu a hledat, kde zaparkovat,“ vysvětlil Scheinherr na sociálních sítích, kde vyzval veřejnost k diskuzi o připravovaných změnách.
Parkování pro řemeslníky
Zásadní novinkou je 120hodinový kredit pro rezidenty s platným parkovacím oprávněním, kteří jej mohou poskytnout rodině, přátelům či řemeslníkům. Návštěva v tomto případě zaplatí deset korun za hodinu parkování.
Na parkovací komisi se řešilo také zavedení návštěvnického paušálu, kdy by si kdokoliv mohl předplatit místo v placených zónách, což však neprošlo kvůli možné diskriminaci a nízkým cenám – „přespolní“ by totiž zabírali stání místním.
Scheinherra však kritizovali diskutující (hlavně ti bez auta) i za nápad s kreditem, který preferuje vlastníky vozidla. „Je to technicky složité, ale počítáme s tím, že tahle možnost bude pro všechny, jen co se ukáže, že systém funguje a není zneužíván,“ slíbil radní pro dopravu.
Úpravy ceníku parkování
Zvyšuje se cena oprávnění pro sdílená auta (ze 100 Kč na 1200 Kč). Vozidla pro carsharing mohou parkovat 96 hodin bez rezervace, pak dostanou pokutu.
Majitelé elektormobilů budou moci na modrých zónách stát zdarma pouze s jedním svým vozidlem. Jednostopé stroje se zatím neřešily.
Nově jsou všechna parkovací oprávnění rezidenta současně i přenosná pro všechna vlastněná auta.
Parkování pro terénní sociální a zdravotní služby vyjde levněji – 300 korun za podoblast oproti předchozím paušálním 1200 na celou Prahu.
Změny by měly vstoupit v platnost 1. září 2021, avšak magistrátní Technická správa komunikací nemůže tento termín zaručit.
Zdroj: MHMP
Magistrát chce bojovat rovněž proti zneužívání „virtuálních trvalých pobytů“ a „mrtvých schránek firem“. Podle Scheinherra se tento problém týká hlavně centra města, kde jsou na některých adresách zapsané stovky lidí, kteří tam vůbec nejsou. Úřad parkovací oprávnění musel vydat každému žadateli. „Nově bude muset každý doložit, že v místě skutečně přebývá,“ uvedl radní.
Změnit se mají i parkovací oblasti, podzóny fungují totiž jen v některých městských částech. „Takovou možnost musí mít všichni s parkovacím oprávněním. Za 600 korun na rok by si mohli Pražané koupit menší oblast – například Vršovice – místo celé velké městské části Praha 10,“ plánuje Scheinherr.
Právě tenhle bod se ukázal pro část občanů sporným. Místostarosta Prahy 3, kde by vznikly oblasti Žižkov, Vinohrady a Jarov, ve facebookovém příspěvku magistrátní nápad podrobil kritice.
„Možná se většina vlastníků auta bude radovat, ale mně, i když sám auto mám, to přijde hrozný nerozum! V době, kdy se mluví o dopadech covidu na městské rozpočty, kdy se mluví o zdražování městské hromadné dopravy se má poplatek za parkovací oprávnění snížit z 3,30 Kč na 1,60 Kč za den!“ zlobí se Rut.
Vedení radnice vadí i fakt, že pražští zastupitelé schválili klimatický plán do roku 2030, kde se píše naopak o zvýšení ceny za parkování – „a to (dle zkušeností z jiných zahraničních měst) alespoň na takovou úroveň, která zajistí v daném území vždy okolo 10 % procent volných míst.“
Jedna karta pro celou Prahu
Také parkovací komise navrhovala, aby roční poplatek za využití zón placeného stání byl pro velkou oblast 2400 korun. Analýza Deloitte navrhovala magistrátu zvýšení ceny rezidentního oprávnění dokonce na 3 600 korun, což zhruba odpovídá ceně ročního kupónu MHD. Scheinherr a spol. ceník parkování nakonec upravili do navrhované úpravy i kvůli ekonomickým dopadům opatření spojených s koronavirem.
„To je chyba jako Brno!“ okomentoval Rut zlevnění jednoho z rezidentních tarifů. Strana zelených už dříve protestovala proti zdražení Lítačky, teď se bojí zhoršení situace v ulicích.
Diskutovanou otázkou je už delší dobu možnost, aby obyvatelé metropole mohli využít parkovací kartu pro celou Prahu. Probírala se i nyní? „Zóny placeného stání mají hlavně zajistit, aby rezidenti zaparkovali v místě jejich trvalého bydliště. Možnost parkovat všude po Praze jde proti tomuto účelu,“ odpověděl Pražskému deníku primátorův náměstek Scheinherr.