Nápad zpoplatnit vjezd aut do užšího centra hlavního města není v Praze novinkou. Mluvilo se o něm už v roce 2008, nakonec však z plánu sešlo. Nyní se otázka mýtného začíná opět objevovat, i když zatím jenom jako možnost do budoucna.
Zavedení mýtného systému
Náměstek primátorky pro dopravu Petr Dolínek plánuje začít připravovat analytické podklady pro možné zavedení mýtného systému. Jeho záměr nechat přetvořit původní studii s ohledem na vývoj technologií souvisí i s připravovanými novými parkovacími zónami, které budou pro kontrolu využívat skenování poznávacích značek parkujících aut kamerami a jejich srovnání s centrální databází. Právě tento systém by se dal využít i pro mýtné.
„Nechám aktualizovat původní studii a k tomu vypracovat i analýzu využití mýt v zahraničních městech," vysvětlil náměstek s tím, že současná politická reprezentace ještě mýtné zavádět nechce.
To souvisí i s tím, že před jejich zavedením se řidičům musí poskytnou alternativa cesty přes centrum. Klíčové je tedy, jako vždy, když je v Praze řeč o dopravě, dokončení městských okruhů.
Městské části nejsou proti
S nápadem v zásadě souhlasí i Praha 1 a 2, kterých by se s největší pravděpodobností týkal. Když se o mýtu hovořilo naposledy, plánovalo se zhruba pro území památkové rezervace, tedy o oblast ohraničenou nábřežím Edvarda Beneše, Hlávkovým mostem, magistrálou, Vyšehradem, Hořejším nábřežím, Petřínem a Hradčany.
„Abych se mohl pozitivně nebo negativně vyjádřit, musel bych napřed získat odpověď na to, co by to znamenalo pro jednotlivé skupiny z těch 30 tisíc lidí, kteří v Praze 1 bydlí," komentoval možnost zavedení mýta starosta Prahy 1 Oldřich Lomecký. Principiálně se však kroku nebrání za předpokladu, že nejprve budou dokončeny pražské okruhy.
Politicky nepopulární krok
K reálnosti zavedení mýtného je však starosta jedničky skeptický. „Je to politicky nepopulární a nedomnívám se, že tato ani další politická reprezentace k tomuto kroku přistoupí. Budou se bát, že prohrají následující volby," míní.
Mýtné neodmítá ani místostarosta dvojky pro dopravu Jan Korseska. „Za Prahu 2 regulaci dopravy v centru podporujeme a obecně jakýkoliv pokus o to dopravu řešit vítám. Alespoň vytvoření studií a podkladů je určitě dobrý krok," shrnul.
Raději dokončit pražské okruhy
Také dopravní expert Petr Moos zdůrazňuje nutnost dokončení zejména vnitřního městského okruhu. Zavedení mýtného je podle něj pozitivním krokem jak z hlediska dopravního, kde je hlavním cílem zredukovat počet aut v centru, tak z finanční perspektivy.
Za příklad města, kde to funguje, dává Londýn. „Londýn je jasně dobrý příklad. Mýtem vydělává prostředky, které potom používá pro městskou hromadnou dopravu. Stejnou cestou šel i Stockholm," uvedl Moos.
Spousta možností
Londýn má mýtný systém, který využívá právě kontroly státní poznávací značky pomocí kamer. „Dneska je řada systémů na rozpoznávání značek a nejsou už ani moc drahé. Díky tomu je možné si přes internet předplatit vjezd. Systém jenom zkontroluje, zda vozidlo, které se objevilo v registru vnitřního zpoplatnění, má předplaceno. A pokud ne, tak je hned vyžadována platba. V Londýně je během 14 dnů vše vyřešeno, včetně pokuty, pokud nezaplatíte," zakončil expert.
Mýtné ve městech: Zpoplatnění vjezdu do vybrané části města může být jedním z efektivních nástrojů pro omezení dopravy zejména v centrech měst. Díky moderním technologiím se mýtné dnes obejde i bez závor.
Asi nejznámějším velkoměstem s mýtným systémem je Londýn, kde je vjezd do centrální oblasti zpoplatněn od roku 2003. Mezi další města s mýtným patří například norské Oslo, italský Milán, švédský Stockholm nebo Singapur.
Čtěte také: Zastavte růst počtu aut, vyzývá iniciativa