Zastupitelé hlavního města ve čtvrtek schválili, že Praha tuto novelu připraví a předloží Sněmovně. Pražští komunální politici dlouhodobě kritizují elektrokoloběžky kvůli tomu, že ohrožují chodce. Nelíbí se jim také, že jsou odkládány na nevhodných místech.

Záměr předložil opoziční zastupitel Tomáš Portlík (ODS) spolu s primátorovým náměstkem pro dopravu Adamem Scheinherrem (Praha sobě). Zastupitelé konstatovali, že limit 20 kilometrů za hodinu může být v případě pěších zón a chodníků příliš vysoký a že město navrhne možnost jej snížit s pomocí dopravního značení.

Vjezd kola, koloběžek a dalších podobných dopravních prostředků je standardně na chodnících zakázán, povolen je jen na některých. Stejně je tomu u pěších zón.

Memorandum s provozovateli

Zastupitelstvo zároveň vzalo na vědomí návrh memoranda s provozovateli sdílených elektrokoloběžek a kol, který chce město projednat s městskými částmi. Rada města také dostala za úkol zajistit, aby městští strážníci více kontrolovali a vymáhali stávající pravidla.

Sdílené elektrokoloběžky v minulosti zejména v historickém centru vyvolaly kritiku samospráv i místních obyvatel. Jako první je začala v metropoli provozovat firma Lime, která je prezentuje jako ekologický způsob dopravy.

Samosprávy však upozorňují na fakt, že je využívají zejména turisté a často se při jízdě nebo parkování chovají neohleduplně. Stejné kritice v minulosti čelila například vozítka segway, magistrát s pomocí změny zákona docílil jejich zákazu.