Návrhy na stavbu protihlukových stěn, opravy tramvajových tratí, nové povrchy komunikací a snižování rychlosti na silnicích. To vše by již brzy mělo pomoci snížit neúnosnou hladinu hluku v Praze.

Lidé mohli říct své

V pátek měli obyvatelé metropole poslední možnost vyjádřit se k akčnímu plánu na snížení hluku. Tedy – zjednodušeně řečeno – co lze udělat pro to, aby byl život ve městě snesitelnější. Nyní bude vypracován definitivní návrh, jak neúnosnou hladinu hluku v metropoli snížit.

Většina lidí se ozvala na poslední chvíli. Na magistrátu se nakonec sešlo kolem sto třiceti připomínek. Nejčastěji lidé požadují častější měření rychlosti a protihlukové clony.

Nebušice děsí dráha

Nejvíce obyvatele hlavního města trápí hluk z dopravy. „Podali jsme připomínky mimo jiné také proto, že v akčním plánu pro snížení hluku se počítá s výstavbou paralelní přistávací dráhy na ruzyňském letišti, která by měla vést ke snížení hlukové zátěže. Sám investor této stavby ale tvrdí, že dráha bude postavena hlavně z důvodu zvýšení kapacity letiště. V tom vidíme jasný rozpor, protože zvýšením kapacity letiště jednoznačně hluk zesílí,“ zdůvodnil Deníku jednu z připomínek Jan Holub z Občanského sdružení pro Nebušice.

#nahled|https://g.denik.cz/63/9c/info_protihlukove_clony_denik-galerie.jpg|https://g.denik.cz/63/9c/info_protihlukove_clony.jpg|Kde by měly být v Praze protihlukové clony.#

Plán byl představen počátkem července. „V posledních dnech k nám dorazilo více připomínek než během celého připomínkového řízení,“ potvrdil Josef Novák ze společnosti Akustika Praha, která plán pro magistrát vypracovala.

Stěnám všichni nefandí

Názory na protihluková opatření se ale poměrně dost liší. Například ne všichni jsou nadšeni z protihlukových stěn. Proti jejich výstavbě v ulici V Holešovičkách brojí například občanské sdružení Za naši budoucnost. „Stížnost jsme podali v pátek odpoledne, dříve jsme to nestihli, protože byly dovolené. Schválně to načasovali na prázdniny,“ říká předsedkyně tohoto sdružení Vlastislava Šenarová.

Situace v Holešovičkách v Praze 4 bude nakonec vyřešena šalamounsky. Podle Nováka ze společnosti Akustika Praha budou totiž navrženy dvě varianty – jedna se clonami a druhá bez nich.

Návrhy městských částí

Nezahálely ani městské části. Ve Slivenci například žádají prodloužení navrhovaných protihlukových stěn. Praha 2 přišla s vlastním návrhem na ztišení magistrály. Jak již Deník informoval, druhá městská část požaduje snížení počtu jízdních pruhů na magistrále a umístění semaforu za Nuselský most.

„Hluk zde může snížit jedině omezení rychlosti a zmírnění provozu. Jak toho ale docílit? Nejlepším řešením je podle nás zřízení světelné signalizace za Nuselským mostem. Semafor by do Legerovy ulice vpustil méně aut, takže by se netvořily kolony před křižovatkou s Rumunskou,“ prohlásil před časem zástupce starostky Prahy 2 Václav Vondrášek (ODS).

Oříškem jsou problémy v centru

Přesto nebude možné všem žádostem vyhovět. Problematická situace je především v centru, kde jsou možnosti snížení hluku velmi omezené. Památkářům se například nelíbí, že by ulice měly získat nové nízkohlučné povrchy. „Ne ve všech případech lze nahradit třeba dlážděný povrch živicí s jemnou frakcí. V některých lokalitách naráží tato výměna na nesouhlas orgánů památkové ochrany,“ vysvětluje Pavla Úlovcová, koordinátorka protihlukových opatření magistrátu.

Dalších padesát míst, která společnost Akustika Praha do plánu vybrala a jsou hlukem postižena nejvíce, by se ale mělo pomoci dočkat. „Návrh plánu bude muset být schválen radou a zastupitelstvem. Věřím, že se tak stane při nejbližším možném termínu, tedy již v září,“ říká Úlovcová.

Potihluková opatření mají být dokončena do roku 2013, což je termín, ke kterému se magistrát zavázal u Evropské unie.

Místa, kde jsou navrženy úpravy vozovek a tramvajových tratí

Bělehradská, Černokostelecká, Dělnická, Evropská, Jana Želivského, Jaromírova, Ječná, Jugoslávských partyzánů, Karmelitská, Kolbenova, Koněvova, Korunní, Křižovnická, Lidická, Masarykovo nábřeží, Milady Horákové, Moskevská, Na Mlejnku, Na Poříčí, Nuselská, Plzeňská, Poděbradská, Průběžná, Radlická, Rašínovo nábřeží, Seifertova, Smetanovo nábřeží, Sokolovská, Spořilovská, Starostrašnická, Svatovítská, Štefánikova, U Balabenky, Újezd, V Olšinách, Vinohradská, Vršovická, Zenklova

Zdroj: Akustika Praha, Magistrát hl. m. Prahy

JAN BRODNÍČEK, JITKA EISENHAMMEROVÁ

Josef Novák ze společnosti Akustika Praha v rozhovoru pro Deník hodnotil návrhy na snížení hluku a ujistil:

Řadu připomínek, které zaslali občané, využijeme

Akční plán na snížení hluku zaujal občany i městské části, říká jeho autor Josef Novák ze společnosti Akustika Praha.

Co připomínkové řízení k akčnímu plánu ukázalo? Jaké byly ohlasy Pražanů?

Mnoho ohlasů bylo pozitivních a občané vítali, že poprvé dostali možnost vyjádřit se k možnostem snižování hluku v Praze a okolí. Citlivost vůči hluku je ale individuální a v některých případech jsou požadována opatření i v situacích, kde nejsou překročeny limity hluku. Platí to zejména v případech, kdy lidé bydlí v dříve tichém prostředí bez vlastních významných zdrojů hluku a hluk se tam šíří z novějších vzdálených silnic nebo železnic.

Jak bude se zaslanými připomínkami občanů naloženo? Budou některé z nich využity při realizaci navrhovaných opatření?

S připomínkami občanů průběžně pracujeme a v konečném návrhu akčního plánu budou jednotlivě vypořádány ve zvláštní příloze. Řada z nich byla využita pro doplňující návrhy, které se stanou součástí akčního plánu. Nově například navrhujeme protihlukové clony u Slivence a také u Jižní spojky. Na řadě konkrétních míst doporučujeme zkvalitnění povrchu vozovky nebo tramvajové trati. U některých návrhů na opatření je třeba prověřit, zda mohou přinést očekávané snížení hluku.

Některá občanská sdružení z okrajových částí aglomerace oznámila, že připravují stížnost k Evropské komisi, neboť do strategických hlukových map, které sloužily jako podklad pro akční plán, nebyly tyto oblasti údajně zahrnuty. Jsou jejich stížnosti oprávněné?

Z formálního hlediska lze tyto stížnosti chápat, z věcného však k závažnému problému nedošlo. Akční plány ministerstva dopravy totiž zahrnují hlavní pozemní komunikace s více než šesti miliony průjezdů vozidel za rok, stejně jako hlavní železnice s více než 60 000 vlaky za rok a také letiště Praha-Ruzyně. V prstenci obcí kolem Prahy tedy nebyly posouzeny jenom silnice a železnice s menší hustotou dopravy – v jejich okolí je sice na mnoha místech překročen hygienický limit hluku, nepředstavují však nejzávažnější překročení směrných hodnot. Okrajové obce aglomerace přijdou celoplošně na řadu v dalším kole strategických hlukových map a akčních plánů.