Úplně skončit mají tramvaje 15, 19 a 21. Na Plzeňské či na Evropské a také na jiných místech, kde fungují souběžně metro, tramvaje i autobusy, pojede od září podstatně méně autobusových spojů.

Čtěte také: SPECIÁL: Městská hromadná doprava v Praze

Na druhou stranu vyrazí do ulic tak zvané páteřní autobusové a tramvajové linky. Těch autobusových bude celkem osmatřicet s intervalem šest až osm minut v dopravní špičce. Mimo špičku se pak jejich interval prodlouží na maximálně dvacet minut..

Každé čtyři minuty mají 
v dopravní špičce jezdit páteřní tramvaje 3, 9, 11, 17 a 22. Mimo ni pojedou po pěti minutách, o víkendu pak maximálně po deseti minutách.

Dopravní experiment bude slovy Noska v říjnu přezkoumán a případně upraven. Organizátor pražské MHD a autor návrhu revolučních změn – společnost ROPID již dříve avizovala, že město touto změnou ušetří až 400 milionů korun ročně.¨

Nejen s tímto tvrzením však nesouhlasí oponentní posudek, vypracovaný na žádost primátora Bohuslava Svobody experty z dopravní fakultou ČVÚT.

Podle něj Praha tímto opatřením neušetří ani polovinu zmíněné částky. „Rušení spojů nažene mnoho Pražanů zpět do aut. MHD se stane méně atraktivní, protože bude váznout v zácpách," poznamenal před časem pro Deník děkan dopravní fakulty ČVÚT Petr Moos.

Praha zdaleka není připravena

Zavedení páteřních autobusových a tramvajových linek není podle jeho kolegů špatný nápad. Praha však prý není na toto řešení zdaleka připravena.

„Scházejí preferenční jízdní pruhy či semafory. Úloha páteřních linek tak nebude naplněna, protože ty budou nutně nabírat zpoždění," píše se mimo jiné v oponentním posudku ČVÚT. Kritika zaznívá i z radnic dotčených městských částí. Nejhlasitěji pak z Prahy 4. Zdejší místostarosta, odpovědný za dopravu Jiří Bodenlos označuje včera potvrzené změny v MHD za fatální chybu a pokus na cestujících.

„Skončí totálním dopravním kolapsem, který se dotkne statisíců lidí i díky nepochopitelnému načasování na prvního září," kritizoval vedení města Jiří Bodenlos. Podobně smýšlejí také další představitelé mnoha radnic.

Zástupci občanského sdružení Auto*Mat, zabývající se dlouhodobě pražskou dopravou jsou přesvědčení, že změny 
v MHD úzce souvisejí s nedávno odhaleným plýtváním penězi v dopravním podniku.

Cestující budou platit za špatné hospodaření manažerů

„Za špatné hospodaření manažerů mají zaplatit cestující, které změna doslova vyžene 
z tramvají a autobusů. Odborný posudek ČVÚT přitom říká, že nepromyšlené škrty v MHD ani zdaleka nepovedou k zamýšleným úsporám," zdůraznil včera Vratislav Filler ze sdružení Auto*Mat.

Také podle něj nemůže systém páteřních linek v Praze fungovat. „Na rozdíl od německých měst nemáme dost prostoru pro vybudování dostatečně velkých přestupních terminálů ani k zajištění potřebné preference MHD v ulicích. Nový systém bude lidi nutit neustále přestupovat a linky budou pravidelně nabírat zpoždění," říká Filler ve shodě s posudkem ČVÚT.

Řada atraktivních přímých spojení dle jeho mínění zcela zanikne. „Velký počet cestujících je již nyní nespokojen se změnami, které nutí rodiče s kočárky nebo starší osoby nesmyslně často přestupovat," obává se Filler. 

A jaký názor na plánované změny v MHD máte vy? Váš názor nás zajímá! Diskutujte pod článkem!