Radnice Prahy 4 změnila stání aut v Horní ulici loni v říjnu, a to z podélného na šikmé na jedné straně a parkování na chodníku na druhé straně ulice. Úpravu vyznačila bílou čárou a tím zúžila prostor chodníků přibližně na polovinu.

Opatření se setkalo s odporem části místních obyvatel, která kritizovala jak omezení prostoru pro chodce, tak i snížení jejich bezpečnosti. Celá věc skončila u soudu. A ten dal občanům zapravdu.

„Cítím velké zadostiučinění, že zvítězil zdravý rozum. Situace před naším domem, je pro naše děti opravdu nebezpečná. Těším se, že bude parkoviště už brzy odstraněno," uvedla Tereza Dvořáková, která spolu s právníkem obyvatele zastupovala u Městského soudu v Praze.

Reakce do dvou měsíců

Soud svým rozhodnutím úpravu parkování zrušil s vysvětlením, že městská část opatření dostatečně neodůvodnila. „Jsem rád, že soud potvrdil, že postup radnice byl nezákonný a opatření zrušil. V takovýchto situacích musí radnice vypořádat připomínky občanů. To považujeme za důležité zejména proto, že většina obyvatel ulice automobil nevlastní nebo nevyužívá zóny placeného stání. Zato chodník jako veřejný prostor před našimi domy používáme všichni," okomentoval obyvatel Horní ulice Jiří Benedikt, který se v případu aktivně angažuje od samého počátku.

Radnice musí úpravu odstranit a současně musí zaplatit náhradu nákladů řízení ve výši 13 228 korun. "Úřad má na rozhodnutí o dalším postupu 60 dní od nabytí právní moci soudního rozhodnutí. Může se rozhodnout pro jednu ze tří variant: buď současnou úpravu zruší, nebo může současnou úpravu zachovat s novým zdůvodněním, anebo rozhodne o jiné úpravě," uvedl na dotaz Deníku mluvčí radnice Prahy 4 Jiří Bigas.

Městská část se již dříve hájila tím, že změna v parkování nastala na žádost místních, od kterých údajně dostala podnět na rozšíření počtu parkovacích míst v ZPS (zóna placeného státní, pozn. red.).

V podnětu bylo mimo jiné uvedeno, že se často v ulici nedá vůbec zaparkovat. Obyvatelé požadovali změnu parkování z podélného na šikmé s tím, aby bylo možné využít k parkování část chodníku, který je zde podle nich dostatečně široký. Podle Bigase opatřením vzniklo sedm až osm nových parkovacích míst.

Další vývoj je tak nyní nejistý. Podle Benedikta čeká nespokojená část obyvatel na další krok radnice. „Každopádně pokud bude chtít vydat nové opatření obecné povahy, bude muset dle zákona vypořádat připomínky občanů, ať už souhlasné či nesouhlasné. Chápeme, že hodně lidí chce víc parkovacích míst. Ale to neznamená, že si radnice může kreslit čáry, jak se jí zamane. Účel nesvětí prostředky, a to ani pro parkující menšinu,“ poznamenal.

Soud konstatoval, že je nyní na městské části, aby uvážila, zda opatření obecné povahy znovu stanoví ve stejném znění. „V takovém případě je povinna je řádně odůvodnit,“ uvedl.

Obdobný případ se stal na Praze 1

V květnu Městský soud v Praze rozhodl v podobném případu, který se stal v první městské části na Královské cestě. I tady obyvatel Prahy kritizoval změnu úpravy parkování, která zavedla částečné stání aut na chodníku.

Obyvatel Tomáš Hnyk v odůvodnění pro soud uvedl, že Nerudovou ulicí často prochází a úpravou parkování došlo ke snížení šířky pásu pro chodce, a tím i snížení jejich bezpečnosti. Soud mu dal zapravdu a nařídil opatření zrušit do devadesáti dnů.

V odůvodnění soud také uvedl, že městská část záměr dostatečně nekonzultovala s obyvateli a neumožnila jim se s k úpravě předem vyjádřit. Praha 1 tak musí zaplatit náhradu nákladů řízení ve výši 15 200 korun. Na případ upozornil Deník N.