VYBRAT REGION
Zavřít mapu

Praha nemá dopravní strategii, tvrdí starosta Prahy 6

/ROZHOVOR/ „Do vztahů mezi Prahou a místními radnice se příliš promítá stranická politika a zvlášť výrazné to bylo v předvolební době,“ tvrdí starosta Prahy 6 Ondřej Kolář (TOP09). Podle něj by mělo být politizování všeho včetně třeba vedení linek autobusů nahrazené snahou o konstruktivní spolupráci. Zvlášť pak v řešení dopravy, která je nejpalčivějším problémem Šestky.

19.10.2017
SDÍLEJ:

Ondřej Kolář.Foto: Web Městská část Praha 6

Co Vám vadí na přístupu metropole k městským částem?

Je alibistický a vázne komunikace. Když něco od města chceme, obvykle následuje spousta slibů s neurčitým termínem plnění. Většinou se ale nic nestane. Na naše opakované výzvy odpovídá Praha opět neurčitě, nebo se vymlouvá a převádí odpovědnost na nás. Náš roční rozpočet je necelá miliarda korun ročně, to je mnohonásobně méně než v případě Prahy a od toho se odvíjí i rozdílné možnosti. My ale máme celou řadu připravených projektů, i ve spolupráci s experty z vysokých škol. V některých oblastech se nicméně bez pomoci města neobejdeme. Jako příklad můžu uvést budování parkovišť P+R nebo rozšíření zón placeného stání na celou městskou část.

Proč vázne spolupráce s městem v těchto oblastech?

Na to se ptejte magistrátu. Je evidentní, že Praha 6 jako dopravně vytížená okrajová část metropole potřebuje víc záchytných parkovišť. V jednom období jsme v té souvislosti posílali na magistrát návrhy snad každý měsíc. Odpovědi buď nepřicházely vůbec, nebo se značným zpožděním, klidně několika let. Na jaře jsme odeslali dokumenty k plánovanému rozšíření parkoviště P+R na Podbabě. Zatím nepřišla žádná odezva. Z vlastní iniciativy budeme otevírat parkoviště pro asi 300 aut na Vypichu. To ale nemůže být regulérní P+R, bude to jen dočasná odstavná plocha bez možnosti vybírat parkovné. Skutečné parkoviště může zařídit jen město. To se ale pasuje do role pouhé ‚servisní organizace‘ městských částí a vlastní odpovědnost převádí na místní radnice.

Co od města očekáváte?

Bez úspěchu stále opakujeme: udělejte to a to nebo nám na to dejte peníze a my to uděláme za vás. Praha ovšem nemá koncepci individuální ani hromadné dopravy. Dělají jen tu a tam dílčí kroky, šijí to na koleni. Například Patočkovu ulici začali opravovat teď v říjnu, kdy je mnohem větší provoz než v létě. A konkrétně nás, MČ Praha 6, pak v rámci sebeobrany obviňují, že něco blokujeme. Jednou je to Pražský okruh, podruhé autobus ze Smíchova na Dejvickou. My ale nic neblokujeme. Jen očekáváme, že bude město dělat to, na co má kompetence a hlavně peníze. Skoro to ale vypadá, že nejvíc dostává ten, kdo nejvíc škemrá. A kdo neškemrá, nedostane nic.

Co je podstatou dlouhodobých dopravních problémů Prahy 6?

Je to tunel Blanka, naše ‚černá vrána‘. Jinak úžasná stavba, která ale Praze 6 rozhodně nepřilepšuje. Naše část má hned několik vjezdů a výjezdů z tunelu. Nejsou ale napojené na kapacitní silnice. Ty jsou potřeba kvůli desítkám tisíc aut, která denně přes Šestku pendlují hlavně kvůli dojíždění za prací. Další problém jsou zmíněná chybějící parkoviště. Můžeme třeba sami doplnit nějaké dopravní značky, upravit řazení jízdních pruhů už ne. Naše radnice vše nedokáže řešit sama, ale partner dnes chybí.  

Máte představu, odkud přijíždějí lidé, kteří přes Šestku „pendlují“ nejčastěji za prací?

Na to by mohl odpovědět průzkum, který ale chybí. Mohli by se identifikovat hlavní zdrojové oblasti tranzitní dopravy a díky tomu efektivně plánovat systém záchytných parkovišť i navazující veřejné dopravy. Myslím si, že i takovou studii by mělo realizovat město. 

Připravuje se soutěž na celkovou proměnu Vítězného náměstí. Máte představu o tom, jak zmírnit nápor automobilové dopravy v tomto místě? Bez ohledu na vítěze soutěže…

Jednou z možností je silnice, která by spojila nájezd do Blanky ve Svatovítské ulici s Evropskou a Vítězné náměstí by obešla přes areál kasárna. Problém tzv.Kulaťáku je i to, že jsou auta a přechody koncentrované příliš ve středu náměstí. To způsobuje ‚ucpávání‘ výjezdů vozidly kvůli absolutní přednosti chodců. 

 Co je na Šestce potřeba akutně vyřešit? Nejen v dopravě…

Snažíme se, zatím marně, o zákaz vjezdu kamionů od okruhu v Řepích po Patočkovu. Požadujeme také stavební uzávěru ve stopě, kde má vést severozápadně od města Pražský okruh. O garážích na Prašném mostě už ani nemá cenu mluvit. Město by mělo vykoupit pozemky na Dlouhé míli, kde má vzniknout velkokapacitní parkoviště. Vykoupit by mělo od soukromého vlastníka i půdu kolem Džbánu. Jednou by tam mohlo být pěkné koupaliště a také prostor pro festivaly a větší kulturní akce. O dost vhodnější než Ladronka, která je blízko obytných domů a kde si hlavně v létě příliš klidu neužijí.

Autor: Jan Prokeš

19.10.2017 VSTUP DO DISKUSE
SDÍLEJ:

DOPORUČENÉ ČLÁNKY

Vladimír Říha, Pražská strojírna

Exředitel Pražské strojírny bral 10 let plat na neplatnou smlouvu

Mezinárodní předvánoční reklama Apple vznikla v Praze
DOTYK.CZ

Dojetí z Prahy: Apple natočil světovou vánoční reklamu v české metropoli

Ve Strašnicích se koná poslední rozloučení s Wabim Daňkem

/VIDEO/ Ve velké obřadní síni v pražských Strašnicích se dnes koná poslední rozloučení s písničkářem Wabim Daňkem, který zemřel 16. listopadu ve věku 70 let. Daněk bojoval se zdravotními problémy už delší dobu, v létě kvůli zhoršujícímu se zdravotnímu stavu, musel zrušit své koncerty.

DPP zadal studii na prodloužení metra A na letiště

Pražský dopravní podnik  (DPP) ve středu zadal  vypracování studie na prodloužení metra A z Motola na Letiště Václava Havla, která by měla být hotová do konce tohoto roku. DPP zároveň chce prověřit i možnost prodloužení trasy C z Letňan do Čakovic. Dokument vypracuje Metroprojekt. Za studii DPP zaplatí 859 500 korun.

AKTUALIZOVÁNO

Za zneužití zpravodajství uložil soud Nečasové dvouletou podmínku

Za zneužití Vojenského zpravodajství uložil soud Janě Nečasové (dříve Nagyové) dvouletý podmíněný trest a také pětiletý zákaz činnosti ve vedoucích funkcích státní správy. Ostatní obžalovaní rovněž dostali podmínky - bývalý šéf zpravodajství Milan Kovanda a zpravodajec Jan Pohůnek 20 měsíců, Kovandův předchůdce Ondrej Páleník 18 měsíců. Soud jim také na pět let zakázal působit ve zpravodajských službách a bezpečnostních sborech. Dnešní rozhodnutí není pravomocné.

Soud vynese třetí rozsudek v kauze zneužití zpravodajství

V kauze údajného zneužití Vojenského zpravodajství dnes padne u Obvodního soudu pro Prahu 1 v pořadí již třetí rozsudek. Aféra kolem někdejší šéfky premiérova kabinetu Jany Nečasové (dříve Nagyové) přispěla v roce 2013 k pádu vlády Petra Nečase (ODS). Premiérova milenka podle obžaloby nezákonně zaúkolovala zpravodajce, aby sledovali jeho tehdejší manželku a také dva zaměstnance úřadu vlády.

Copyright © VLTAVA LABE MEDIA a.s., 2005 - 2017, všechna práva vyhrazena.
Používáme informační servis ČTK. Kontakt na redakci.
Publikování nebo šíření obsahu Denik.cz je bez písemného souhlasu
VLTAVA LABE MEDIA a.s., zakázáno.
Marketingové podmínky. Cookies. Zrušit oznámení

Vážení čtenáři,

náš web Deník.cz přechází kompletně pod zabezpečený protokol, který výrazně zlepší bezpečnost při procházení našich webů.

Z důvodu přechodu je nutné se znovu přihlásit k odběru upozornění na nejnovější zprávy - klikněte na tlačítko "Povolit", kterým si zajistíte odběr zpráv i do budoucna.

Děkujeme za pochopení.

POVOLIT