Co Vám vadí na přístupu metropole k městským částem?

Je alibistický a vázne komunikace. Když něco od města chceme, obvykle následuje spousta slibů s neurčitým termínem plnění. Většinou se ale nic nestane. Na naše opakované výzvy odpovídá Praha opět neurčitě, nebo se vymlouvá a převádí odpovědnost na nás. Náš roční rozpočet je necelá miliarda korun ročně, to je mnohonásobně méně než v případě Prahy a od toho se odvíjí i rozdílné možnosti. My ale máme celou řadu připravených projektů, i ve spolupráci s experty z vysokých škol. V některých oblastech se nicméně bez pomoci města neobejdeme. Jako příklad můžu uvést budování parkovišť P+R nebo rozšíření zón placeného stání na celou městskou část.

Ondřej Kolář
Praha 6 si zvolila za starostu třicetiletého Ondřeje Koláře

Proč vázne spolupráce s městem v těchto oblastech?

Na to se ptejte magistrátu. Je evidentní, že Praha 6 jako dopravně vytížená okrajová část metropole potřebuje víc záchytných parkovišť. V jednom období jsme v té souvislosti posílali na magistrát návrhy snad každý měsíc. Odpovědi buď nepřicházely vůbec, nebo se značným zpožděním, klidně několika let. Na jaře jsme odeslali dokumenty k plánovanému rozšíření parkoviště P+R na Podbabě. Zatím nepřišla žádná odezva. Z vlastní iniciativy budeme otevírat parkoviště pro asi 300 aut na Vypichu. To ale nemůže být regulérní P+R, bude to jen dočasná odstavná plocha bez možnosti vybírat parkovné. Skutečné parkoviště může zařídit jen město. To se ale pasuje do role pouhé ‚servisní organizace‘ městských částí a vlastní odpovědnost převádí na místní radnice.

Co od města očekáváte?

Bez úspěchu stále opakujeme: udělejte to a to nebo nám na to dejte peníze a my to uděláme za vás. Praha ovšem nemá koncepci individuální ani hromadné dopravy. Dělají jen tu a tam dílčí kroky, šijí to na koleni. Například Patočkovu ulici začali opravovat teď v říjnu, kdy je mnohem větší provoz než v létě. A konkrétně nás, MČ Praha 6, pak v rámci sebeobrany obviňují, že něco blokujeme. Jednou je to Pražský okruh, podruhé autobus ze Smíchova na Dejvickou. My ale nic neblokujeme. Jen očekáváme, že bude město dělat to, na co má kompetence a hlavně peníze. Skoro to ale vypadá, že nejvíc dostává ten, kdo nejvíc škemrá. A kdo neškemrá, nedostane nic.

3D aplikace Prahy.
Praha ve 3D v nové aplikaci

Co je podstatou dlouhodobých dopravních problémů Prahy 6?

Je to tunel Blanka, naše ‚černá vrána‘. Jinak úžasná stavba, která ale Praze 6 rozhodně nepřilepšuje. Naše část má hned několik vjezdů a výjezdů z tunelu. Nejsou ale napojené na kapacitní silnice. Ty jsou potřeba kvůli desítkám tisíc aut, která denně přes Šestku pendlují hlavně kvůli dojíždění za prací. Další problém jsou zmíněná chybějící parkoviště. Můžeme třeba sami doplnit nějaké dopravní značky, upravit řazení jízdních pruhů už ne. Naše radnice vše nedokáže řešit sama, ale partner dnes chybí.  

Máte představu, odkud přijíždějí lidé, kteří přes Šestku „pendlují“ nejčastěji za prací?

Na to by mohl odpovědět průzkum, který ale chybí. Mohli by se identifikovat hlavní zdrojové oblasti tranzitní dopravy a díky tomu efektivně plánovat systém záchytných parkovišť i navazující veřejné dopravy. Myslím si, že i takovou studii by mělo realizovat město. 

Ilustrační foto.
Praha 6 přidává rodičům 500 korun na kroužky, za tři týdny došly peníze

Připravuje se soutěž na celkovou proměnu Vítězného náměstí. Máte představu o tom, jak zmírnit nápor automobilové dopravy v tomto místě? Bez ohledu na vítěze soutěže…

Jednou z možností je silnice, která by spojila nájezd do Blanky ve Svatovítské ulici s Evropskou a Vítězné náměstí by obešla přes areál kasárna. Problém tzv.Kulaťáku je i to, že jsou auta a přechody koncentrované příliš ve středu náměstí. To způsobuje ‚ucpávání‘ výjezdů vozidly kvůli absolutní přednosti chodců. 

 Co je na Šestce potřeba akutně vyřešit? Nejen v dopravě…

Snažíme se, zatím marně, o zákaz vjezdu kamionů od okruhu v Řepích po Patočkovu. Požadujeme také stavební uzávěru ve stopě, kde má vést severozápadně od města Pražský okruh. O garážích na Prašném mostě už ani nemá cenu mluvit. Město by mělo vykoupit pozemky na Dlouhé míli, kde má vzniknout velkokapacitní parkoviště. Vykoupit by mělo od soukromého vlastníka i půdu kolem Džbánu. Jednou by tam mohlo být pěkné koupaliště a také prostor pro festivaly a větší kulturní akce. O dost vhodnější než Ladronka, která je blízko obytných domů a kde si hlavně v létě příliš klidu neužijí.

Pražský okruh.
Praha 6 chce stavební uzávěru v místě, kudy povede Pražský okruh