Společnost Data Friends, která provozuje Portál nehod, ji dokonce označuje za „nejhorší“ křižovatku v České republice: vyčíslila, že za poslední dva roky se zde staly 103 bouračky. Se škodou převyšující 15 milionů korun; v průměru tedy na jednu nešťastnou událost připadá 150 tisíc. Rozhodně tedy nejde jen o odřený lak.

Naštěstí se však přece jen většinou jedná o střety, u nichž se počítají jen hmotné škody a nikoli zranění. Není to ale pravidlem. Například před deseti lety přišlo naráz k úrazu hned pět lidí z auta, které při odbočování vlevo narazilo do tramvaje.

Křižovatka ulic Legerova a Jugoslávská v centru Prahy. Ilustrační foto.
Portál nehod. Nejrizikovější křižovatka v Česku je v Praze na I. P. Pavlova

Ta byla sice plná cestujících a vlivem nárazu vykolejila předním podvozkem, ale uvnitř se nikomu nic nestalo. Došlo ale i k tragédiím. Dokonce dva muži, chodci, zde zemřeli poté, co je v květnu 2018 srazila na přechodu tramvaj. A těžká zranění při nehodách zde nejsou bohužel ojedinělá. I když ani běžná; k většině nárazů dochází při malých rychlostech.

Pomohla by obezřetnost

Jan Chalas ze společnosti DataFriends připomíná, že „na Pavláku“ chybí hlavně obezřetnost. Časté nehody zde podle něj plynou nejen z křížení magistrály s velmi hustým provozem a Ječné ulice, kde jezdí i tramvaje, ale podíl na nich mají i spěch, nervozita a nepozornost.

„Řidiči si při čekání na zelenou například kontrolují e-maily,“ upozornil. S tím, že ke snížení počtu nehod by zde pomohlo, pokud by se řidiči plně věnovali řízení, dodržovali odstupy – a vůbec byli maximálně pozorní.

Pozorně se dívat i poslouchat

Chybují zde nejen řidiči, ale i chodci, potvrdil Deníku místopředseda Asociace autoškol ČR Ondřej Horázný. S tím, že to má před před očima před očima prakticky denně: místem projíždí cestou do práce i z práce. Přikyvuje i pražský koordinátor BESIP Oldřich Kassl, jenž připomíná, že jde o velmi rušné místo: křížení třípruhových komunikací s hustým provozem, někdy s kolonami sahajícími prakticky od Nuselského mostu až k Národnímu muzeu – a směrem „dolů“ ke Karlovu náměstí či až k Vltavě.

Veřejný pochod s požadavkem snížit rychlost v Praze na 30 km/h a upozornit na klimaticky kolaps.
30 pro Prahu. Aktivisté opět blokovali provoz na Nuselském mostě

Navíc v sousedství zastávky tramvaje i stanice metra. A stává se, že mnozí chodci si s čekáním na zelenou hlavu nelámou. Podíl těch zodpovědných zde Kassl odhaduje zhruba na 50 procent. Pokud se stane, že přehlédnou tramvaj, mohou být následky velmi závažné.

To vše podle jeho slov znamená, že je potřebná maximální pozornost od všech účastníků silničního provozu, ale i jejich předvídavost, kdy je třeba vyhodnotit nejenom aktuální dopravní situaci, ale současně předpokládat, jak se bude sále vyvíjet.

Řidiči musí dbát zejména na správný nájezd do křižovatky a zachovávání bezpečné vzdálenosti – ale důležité je také dodržování všech pravidel. Včetně respektování žlutých pruhů před tramvajovým pásem, u nichž by řidiči měli počkat a nenajíždět na ně, pokud pak dál nebudou moci plynule pokračovat v jízdě.

Když tak neučiní a přiblíží se tramvaj, případně houkající vozidlo záchranného systému se zapnutým majákem, která také mohou jet po tramvajových kolejích, dochází k nervóznímu popojíždějí, což bývá častou příčinou drobných ťukanců.

Nová generace modernizovaných tramvají T3R.PLF.
V Praze vyjede nová generace modernizovaných tramvají. Především pro noční linky

Právě ty jsou zde nejčastější, byť došlo třeba i ke srážce dvou osobních aut, po níž jeden vůz skončil na střeše a vážně zraněnou řidičku museli vyprošťovat hasiči.

Je vždy nutné zhodnotit, jestli se do křižovatky vejdu – v tom se musí lišit třeba přístup řidiče běžného osobáku a delší dodávky – a hlavně přemýšlet a zpomalit, radí Kassl.

„Žádný čas nestojí za bouračku,“ připomněl. Tím méně za riziko poškození zdraví, které může být i celoživotní. Koordinátor BESIP také doporučuje poslouchat cinkání tramvají: ty se ozývají kvůli tomu, aby upozornily na svůj průjezd, jelikož křižovatka nenabízí dobrý výhled.